アガサ・クリスティの『バートラム・ホテルにて』における記号の世界―〈見せかけ〉と〈ほんもの〉の反転―

書誌事項

タイトル別名
  • アガサ ・ クリスティ ノ 『 バートラム ・ ホテル ニテ 』 ニ オケル キゴウ ノ セカイ : 〈 ミセカケ 〉 ト 〈 ホンモノ 〉 ノ ハンテン

この論文をさがす

抄録

本稿は、アガサ・クリスティ(1890-1976)の『バートラム・ホテルにて』(1965)に関して、これまでジャンル批評ではあまり評価されてこなかったミステリーとしての側面を踏まえ、改めて、その文学作品としての真価を記号論の観点から明らかにする試みである。『バートラム・ホテルにて』は、主人公のミス・マーブルよりデイビー警部の活躍が目立つため、「警察小説」のように見え、ミステリーとしても「凡作」と思われてきた。しかし、ミステリーというジャンルを創作の枠組みとしながらも、「ミステリー」というカテゴリーを批評の軸とする視点からは見えてこない何かを浮かび上がらせるように描くことーそこにこそ、クリスティが夢見た文学の理想はあったと考えられる。その「何か」とは、この作品の単なる背景と思われてきたバートラム・ホテルが、20世紀後半に「仮想現実」と呼ばれ始める人工のリアリティや、テーマパークとして花開く記号系の商品を先取りしていた点に求められる。バートラム・ホテルは、原理としてはエドワード王朝の「見せかけ」であるにもかかわらず、経験としては「オリジナル VS. コピー」という二項対立を無効にする「ほんもの」としてのリアリティを帯びながら、時間の壁を越えている。それと同様に、ホテルをめぐる日常風景と犯罪行為も、それぞれ「見せかけ」と「ほんもの」を反転させるという構造を取りながら、ホテル全体を一つの記号 "pockets" として、つまり「客の隠れ場ー犯人の隠れ家」として表裏一体に構成していく。クリスティが「ミステリー」を媒体として描こうとしたのは、まさに仮想現実を思わせるほど「見せかけ=ほんもの」が広がる記号の世界だったと言える。現実は虚構、虚構は現実。人間とは、その反転を生きる役者。クリスティは『バートラム・ホテルにて』において、ホテル全体を記号の世界に仕立てながら、このシェイクスピアのメッセージを現代に甦らせている。

This article is an attempt to reevaluate At Bertram's Hotel (1965) by Agatha Christie (1890-1976) as a literary work from the perspective of semiotics so that it may gain a higher appraisal than it has received as a mystery in genre criticism.At Bartram's Hotel has long been regarded as a work of police fiction or a mediocre mystery, for Chief Inspector Davy is far more actively involved in solving the crimes than the major character, Miss Marple. The literary ideal Agatha Christie has cherished in this work of fiction, however, seems to lie instead in rendering something more notable, though with the scheme of "mystery" in mind, that is likely to slip past any critical approaches featuring the category of "mystery". That "something " can be found in her representation of Bertram's Hotel, formerly seen as a mere backdrop, in that the hotel heralds the rise of "virtual reality" and the advent of "theme parks," both of which have been flourishing as new products of signs since the late 20th century.In theory, Bertram's Hotel just puts on a semblance of "Edwardian England," and yet it actually goes beyond the wall of time as it enchants the visitors with such an irresistible sense of reality as to nullify the dualism of "original vs. copy." Likewise, scenes of daily life and those of crimes centering around the hotel are both structured to reverse the indivisible phases of appearance and reality, thereby transforming the whole hotel to a sign, "pockets," namely, a hideaway for guests and a hideout for criminals. It is this world of signs where the turnover of appearance and reality recurs, like in virtual reality, that Agatha Christie has aimed to represent in this novel by neans of "mystery." Reality is fiction, while fiction is reality. Human beings are no more than actors playing the reversal. The author has thus brought this message from Shakespeare back to life in modern times.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ