課題遂行を重視した教授法科目のコースデザイン―ノンネイティブ日本語教師を対象とした教師研修から―

書誌事項

タイトル別名
  • Course Design for Teaching Methodology Course Focusing on Task Performance: Teacher Training Program for Non-Native Japanese Teachers
  • カダイ スイコウ オ ジュウシ シタ キョウジュ ホウカモク ノ コースデザイン : ノンネイティブ ニホンゴ キョウシ オ タイショウ ト シタ キョウシ ケンシュウ カラ

この論文をさがす

抄録

本稿では、ノンネイティブ日本語教師を対象とした教師研修における教授法科目のコースデザインの概要とその成果について報告する。海外日本語教師長期研修では、教授法科目のシラバスを改訂し、2015年度の研修において新たなシラバスによる教授法コースを実施した。新たなシラバスは、JF 日本語教育スタンダードの考えに基づいて、「課題遂行を重視した教え方」を中心に作成した。コースの実施にあたり、研修参加者が、これまでの日本語の教え方と研修で学ぶ新たな教え方とのギャップに混乱することがないよう、「内省」の機会を取り入れることとした。コース終了時のアンケートの結果から、「課題遂行を重視した教え方」が研修参加者に肯定的に捉えられたこと、また、「課題遂行を重視した教え方」を学ぶことを通して研修参加者が自身の教え方をふり返り、自身の教え方の変化の必要性を気づくに至ったことがわかった。

This paper reports the outline and its achievement of the course design for teaching methodology course in teacher training program for non-native Japanese teachers. We revised the syllabus of the course in “Long-term training program 2015”. The new syllabus is based on “JF Standards for Japanese-Language Education”, especially focusing on “task performance”. In the course, we incorporated as many opportunities for reflection as possible so that the participants would not get confused with the difference between the way how they had been teaching and the way they learned in this course. From the results of the questionnaire taken at the end of the course, we found the following; 1) the participants positively grasped the “teaching method focusing task performance”, 2) through learning the “teaching method focusing task performance”, they reflected their own way of teaching and noticed the necessity to change their way of teaching.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ