〈論文〉中国における日系コンビニエンス・ストアの現状と戦略について-日中CVS比較を中心に-

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タイトル別名
  • 〈Articles〉Study on the Current State and Strategy of Japanese Convenience Stores in China -Compared with Local Chinese CVS Chains−

抄録

[要旨]CVS業態は,1990年代に中国市場に導入され,20年ほどを経て成長期の段階に至っている。CVS業態にとって,急速に成長するとともに消費型社会への転換が進行する中国市場は,大きなビジネスチャンスとなっている。しかしながら,中国のCVS業態は,様々な問題を抱えている。すなわち,日系CVS企業の経営効率は高いが,店舗展開は計画に達していない。また,地元CVS企業は店舗数が多いが,CVS業態のコンセプトへの理解が徹底されず,収益性の低下など様々な面で劣っている。そこで本稿では,中国市場に進出した代表的な日系CVS企業のセブン-イレブンとファミリーマート,地元CVS企業の好徳可的を事例として,比較分析を通じて3 社の特徴を明らかにし,加えて中国のCVS業界の発展に向けた課題を提示することを目的とした。 [Abstract]CVS format was introduced into China in the 1990s. After 20 years, it has reached the growth stage. As Chinese market is growing rapidly and shifting to the consumption- oriented society, it is a major business opportunity for CVS companies. However, CVS chains in China suffer from various problems. That is, Japanese CVS companiesʼ operation is efficient, but they can’t expand the number of stores as planned. On the other hand, local CVS chains boast many outlets, but they donʼt understand the CVS concept enough and are facing many difficulties, such as low profitability. This paper will discuss three CVS cases in China, Seven-Eleven, FamilyMart and HaodeKedi. Seven-Eleven and FamilyMart are examples of Japanese CVS companies entering Chinese market. HaodeKedi is a local CVS in China. This paper aims to make clear the characteristics of each CVS through the comparative analysis, and point out what challenges they should face for the further development.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001202540281984
  • NII論文ID
    120006344108
  • ISSN
    21878528
  • Web Site
    https://kindai.repo.nii.ac.jp/records/18624
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    departmental bulletin paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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