A Prosopographical Analysis of the History of Academic Staff Members of Educational Studies in Japanese Research Universities and Their Forerunner Institutions(1) : Method and Process of This Study and Limits of Previous Related Studies
この論文をさがす
抄録
type:Departmental Bulletin Paper
Japanese educational studies have focused mainly on the `Heroes' who have played an important role in the process of developing Japanese education and educational research, particularly before 1945. In recent years, interest in some famous Japanese post-war scholars in the field of educational research has been growing; however, the process of the historical development of Japanese educational studies has not been examined fully. In this paper, I explain the method and process of one series of my analyses and the limits of previous related studies.
長年,日本の教育学研究は主に戦前期に活動した一部の「ヒーロー」に目を向ける一方,戦前・戦後に活動した無数の教育学研究スタッフのほとんどには十分に目を向けてこなかった。近年,戦後の教育学史や教育理論史に関してもいくつかの研究が発表されるようになったが,これらの研究においても,日本の教育学の発展については十分に解明が試みられているとは言い難い状況にある。本稿では,一連の研究で用いる手法と研究の流れ,先行研究の課題について解明を行った。
収録刊行物
-
- 大分大学教育学部研究紀要
-
大分大学教育学部研究紀要 39 (2), 191-210, 2018-02
大分大学教育学部
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390572176665097856
-
- NII論文ID
- 120006452561
-
- NII書誌ID
- AA12760506
-
- ISSN
- 24240680
-
- DOI
- 10.51073/16357
-
- NDL書誌ID
- 028872830
-
- 本文言語コード
- en
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles