J-POSTLを用いた評価に関する調査 : 小学校現職教員と教員養成大学の学生の意識の差に注目して

書誌事項

タイトル別名
  • J-POSTL オ モチイタ ヒョウカ ニ カンスル チョウサ : ショウガッコウ ゲンショク キョウイン ト キョウイン ヨウセイ ダイガク ノ ガクセイ ノ イシキ ノ サ ニ チュウモク シテ

この論文をさがす

抄録

type:text

[要約] 本研究の目的は,「測定法の考案と評価」「言語運用」「自己評価と相互評価」「国際理解」の4つの観点から,比較を行い,現職教員と教員養成大学の学生の意識の差を明らかにする。さらに,自由記述により得られたデータから,現職教員が疑問や不安に思っていることについて特徴を明らかにすることである。そして,上記の分析から得られた結果より,今後の現職教員と教員養成大学の学生に対する示唆を与えることを目的とする。 本研究の参加者は,小学校現職教員38名と小学校養成課程の学生38名の計76名であった。まず,第一に,小学校教員養成版J-POSTL の4つの因子が,日本の小学校現職教員と教員養成課程の学生の意識を反映しているかを調べる為に確認的因子分析を行なった。その結果,それぞれの4つの因子が,教員と学生の両方の意識を反映していることが明らかとなった。次に,教員と学生の意識の差を検討する為に,一元配置の分散分析を行なった。その結果,現職教員の方が4つ全ての因子で,学生よりも平均値が低いことが明らかとなった。この結果から,実際に現場で外国語活動を体験している現職教員の方が小学生の評価を難しく考えていると思われる。

[SUMMARY] The aim of this paper is twofold. Its first purpose is to compare the differences in awareness about the J-POSTL (Japanese Portfolio for Student Teachers of Languages) between in-service teachers and students in the teacher training course at a university, from the following four viewpoints: "method of measurement and evaluation;" "language performance;" "self-evaluation and mutual evaluation;" and "international understanding."For the second purpose, while paying attention to the answers to an open-ended question, we provide suggestions to in-service teachers by describing the characteristics of the in-service teachers in our survey who described doubt or anxiety about the evaluation. The number of the participants in this study was 76, consisting of 38 teachers from primary school and 38 students in the primary-school-teacher training course at Chiba university in Chiba, Japan. First, we conducted a confirmed factor analysis to check whether the four factors of the J-POSTL for primary-school-teacher training reflected the consciousness of the Japanese primary school in-service teachers and the students in the teacher training course. We learned that each of the four factors reflected both the consciousness of the teachers and that of the students. Then, we performed a one-way analysis of variance (ANOVA) to examine the differences in awareness between the teachers and the students. We found that the in-service teachers' mean was lower than that of the students for all four factors. From this result, we conclude that the in-service teachers who experience foreign language activity take the evaluation of the primary schoolchild too seriously.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ