コンフリクトマップを用いた教授方略が認知的側面と動機づけ的側面に及ぼす影響:—中学校地理の事例を通して— Effects of a Conflict Map-Based Teaching Strategy on Motivation and Conceptual Change ::A Case Study of Junior High School Geography Lessons

この論文にアクセスする

この論文をさがす

著者

抄録

 本研究では, コンフリクトマップ(Tsai, 2000)の理論的枠組みを, 中学校2年地理「世界から見た日本のすがた」の学習内容に適用した授業を考案した。授業実践を通して, コンフリクトマップのいかなる教授方略が, 「認知的な側面」及び「動機づけ的な側面」の変化に対してどのような影響を及ぼすのかを, 探索的に検討することを目的とした。単元前後, 及び授業後の質問紙調査に基づく数量的分析と, 自由記述に基づく解釈的分析の結果, 以下に示すような変化が明らかになった。1)コンフリクトマップの「決定的な事象」において, 「先行概念(日本と世界の地理的事象の非一貫性=ミクロな理解)」と「科学的概念(地理的事象の世界規模的規則性=マクロな理解)」を関連づける教授方略によって, 「知識活用への動機づけ」が高められる。2)コンフリクトマップの「知覚的な事象」において, ITを活用し地形をシミュレーションする教授方略によって, 「合科動機づけ」が高められる。3)知識活用への動機づけ, 及び合科動機づけが促される過程で, 表面的な知識の暗記ではなく地理学習の意味を追求する「状態的興味」が高まっていく可能性が示唆された。

  The present study was designed to assist in the development of geography lessons for the second year of junior high school by applying the theoretical framework of conflict maps (Tsai, 2000) to learning about Japan from a global perspective.  Effects of teaching strategies using conflict maps on cognitive and motivational changes were explored with a class of 14 students.  Quantitative analysis of the results from questionnaires and interpretive analysis of free descriptions obtained from the students in the class before and after the experimental unit and after the lessons suggested the following changes : (a) The teaching strategy of conflict maps enhanced the students' motivation for applying their knowledge to critical events by relating preceding concepts (microscopic comprehension, i.e., the discrepancy between geographical events in Japan and in the rest of the world) to scientific concepts (macroscopic comprehension, i.e., the regularity of geographical events on a global dimension) ; (b) the conflict map teaching strategy of applying information technology (IT) in terms of perceptual events to simulate topography enhanced the students' integrative learning motivation ; and (c) as knowledge application motivation and integrative learning motivation improved, situational interest in searching for the significance of studying geography, as opposed to simply memorizing facts, was enhanced.

収録刊行物

  • 教育心理学研究

    教育心理学研究 59(1), 111-122, 2011

    The Japanese Association of Educational Psychology

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130000999524
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00345837
  • 本文言語コード
    UNK
  • ISSN
    0021-5015
  • NDL 記事登録ID
    11080949
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-182
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
ページトップへ