ピストンピン/ピンボス軸受間摩擦力測定に関する研究 A Study on the Measurement of Friction Force between Piston Wrist-pin and Pin-boss-bearing

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Abstract

ピストン周りの軽量化に伴うピストンピンボスおよびピストンピンの変形量増加は、当該部摺動状態を悪化させる。摺動状態の解析のためピストンピン/ピンボス間摩擦力の測定は有用である。本研究では、DLC皮膜等の低摩擦力を示す表面の評価を可能とするため、摩擦力測定精度の向上に取組み、これに成功したため報告する。

Weight reduction of a piston and wrist-pin causes larger distortion in pin-boss bearing and wrist-pin, and bring poor lubrication condition. Measurement of friction force between the wrist-pin and pin boss bearing is one of the effective ways for analysis of the lubrication condition. The accuracy of the friction force measurement was improved in this study, and quite low friction force of DLC coating was successfully measured.

Journal

  • JSAE Transactions  

    JSAE Transactions 42(2), 391-396, 2011 

    Society of Automotive Engineers of Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130004870838
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00105913
  • Text Lang
    UNK
  • ISSN
    0287-8321
  • NDL Article ID
    11057666
  • NDL Source Classification
    ZN22(科学技術--運輸工学--自動車)
  • NDL Call No.
    Z16-1092
  • Data Source
    NDL  J-STAGE 
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