特別支援学校教員のバーンアウトへの関与要因についての探索的研究 Primary Factors Leading to Burnout Among Teachers at Special Needs Education Schools: Exploratory Research

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抄録

特別支援学校教員のバーンアウトへの関与要因を明らかにするため、MBI尺度が特別支援学校教員829名に実施され、735名から有効回答が得られた。MBI尺度の因子構造を明らかにするため、カテゴリカル主成分分析を適用したところ、質問項目17項目が〈就業意義・意欲の低下〉〈個人的達成感の低下〉の2成分に合成された。そして、各成分に関与する要因を明らかにするため、カテゴリカル回帰分析を適用した。「学校の悩み」「所属学部」は〈就業意義・意欲の低下〉〈個人的達成感の低下〉双方への、そして、「個人の悩み」「校種」「職名」は〈就業意義・意欲の低下〉のみへの関与が示唆された。なお、「年代」「性別」はいずれにも関与していなかった。

In order to gain an understanding of primary factors leading to burnout among teachers at special needs education schools, the Maslach Burnout Inventory (MBI) was distributed to 829 teachers at special needs education schools, from whom 735 valid responses were obtained. After categorical principal component analysis was applied, question #17 was divided into 2 components: decrease in ambition and decrease in individual sense of accomplishment, so as to explain the factorial structure. Categorical regression analysis revealed the main causes of each component. The results indicated that "school concerns" and "being a member of a faculty department" contributed both to a decrease in ambition and to a decrease in individual sense of accomplishment, whereas "personal concerns," "type of school," and "official title" contributed only to a decrease in ambition. "Age" and "gender" did not contribute to either component.

収録刊行物

  • 特殊教育学研究

    特殊教育学研究 51(3), 261-267, 2013

    The Japanese Association of Special Education

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    130005130010
  • NII書誌ID(NCID)
    AN00172513
  • 本文言語コード
    JPN
  • ISSN
    0387-3374
  • NDL 記事登録ID
    025083715
  • NDL 請求記号
    Z7-314
  • データ提供元
    NDL  J-STAGE 
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