着手決定の複雑さの指標とゲームの進化論的変遷

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タイトル別名
  • Decision-Complexity Estimate in Evolutionary Changes of Games

抄録

本研究の大きな目標は,世界の全将棋種を対象に,ルールの進化論的変遷が各将棋種にどのような影響を与えたかを探ることである.これまで計算機による自動プレイによって数多くの将棋種のデータを調べてきたが,既に廃れてしまった将棋種の駒価値などの評価値は適切な値が不明で,やむを得ず現代将棋のプログラムで用いている値をそのまま利用してきた.本論文では,TD学習法を適用して自動的に適切な駒価値を学習させることを試みた.現代将棋およびその歴史的変種に対してTD学習法を適用し,駒の相対的価値の自動学習を行った結果,これまで自動プレイの実験で用いてきたYSSの駒価値よりも最適化された値を獲得した.これによって得られた駒価値を使用して駒の損得のみを評価関数とする探索アルゴリズムを用いた自動プレイにより将棋種のデータを調査・評価した.今後,本論文の手法を発展させることにより,将棋種のデータを調査する際に,自動的に評価関数のバランスを調整して実験を行うための標準的な手法の確立につながることが期待される.

This study explores how the evolutionary changes of the rules affect the strategic characteristics of the games in the chess species, whose variants have been distributed world wide, from the viewpoint of evolutionary selection. We have developed a method of computer self-play experiments to collect the game data and analyzed the strategic characteristics of the games using a proposed estimate of decision complexity for chess species. Since we do not have sufficient knowledge about obsolete variants, we have used piece values for the material balance in evaluation function after a SHOGI program for all shogi variants in the previous self-play experiments. However, these values may not suitable for old variants. In this paper, we apply Temporal Difference Learning to acquire the piece values of all SHOGI variants automatically. Then, computer self-play experiments were performed to compare each other based on the proposed estimate of decision complexity in chess species. We expect that the method proposed in this paper will be a standard procedure for self-play experiments to obtain game statistics of obsolete variants.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050292572137406080
  • NII論文ID
    170000080137
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00097470/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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