モーションデータを活用したヒップホップダンスの多角的学習支援

情報処理学会 オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Multi-support Systems for Hip-hop Dance Training using Motion Data

抄録

本研究では,ヒップホップダンスの学習を多角的に支援する複数のシステムを開発した.これらのシステムでは,ヒップホップダンスの学習支援を“ダンスシークエンスの自動振付”と“振付特性の可視化”という2つの側面から実現している.自動振付は,ユーザが入力したステップ3個と振付構成の難易度を基に振付を生成する.振付の難易度は,ステップ自体の難易度,ステップの反復回数および左右反転回数を用いて評価する.振付特性の可視化は,時間特性としてのカウント,空間特性としての身体部位の移動方向や手の軌跡,質的特性としてのステップの質感などの学習支援要素を,オノマトペやCGオブジェクトを用いて可視化し,人体CGキャラクタの周囲に表示する.システムの評価実験により,学習支援システムとしての有効性と課題が明らかになった.

We have developed multi-support systems for hip-hop dance training. These systems break down the learning of hip-hop dance into "automatic composition of dance sequences" and "visualization of choreographic characteristics." In automatic composition, the choreographies are generated based on the difficulty of the sequence structure and three dance steps specified by the user. The difficulty of choreographies are evaluated from the difficulty of each step, the number of repetitions, and the number of mirrorings. In the visualization of choreographic characteristics, the system visualizes the learning support elements such as the rhythm of hip-hop dance as characteristics of time, the movement direction of each body part and trajectory of hand motion as characteristics of space, and the "sense" of steps as characteristics of quality. These visualized characteristics are displayed around the human figures as CG objects and onomatopoeia. The results of evaluating each system confirmed the effectiveness of these systems.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

キーワード

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050574047130580992
  • NII論文ID
    170000088032
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00107358/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ