点と線と面のランドマークによる道に迷いにくいナビゲーション・システムとその評価

情報処理学会 オープンアクセス

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  • An Evaluation of Lost-free Navigation System Using Point, Line and Area Based Landmarks

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抄録

自動車に限らず,二輪車や歩行による移動時に,スマートフォンなど携帯端末によるルート・ナビゲーション・システムを利用するユーザが増加している.しかし,二輪車による移動や歩行中に小さな画面で経路を確認することは危険をともなうほか,音声などによる案内も難しい.その解決方法として,経路や自己位置をなるべく確認しないですむように,人が記憶しやすく視認性の高いランドマークを用いたナビゲーション・システムが提案されている.それらのシステムで主に用いられているランドマークは,1)近くまで行かなければ視認できないが,ユーザの現在位置を高精度で同定できる,局所的(点の)ランドマーク(郵便局やコンビニエンスストアなど)か,2)遠方からでも視認できるが,現在位置をおおまかにしか同定できない,広域的(面の)ランドマーク(電波塔や高層ビルなど)の2種類であった.この2種類のランドマークは,その性質の違いから同時に使用することが難しく,これまでのシステムではいずれか一方を用いていた.そこで,我々は,3)すぐ近くまで行かなければ視認できないが,その範囲が線状に広がりを持つもの(電車通りや河川など)を線のランドマークとして定義し,従来困難であった複数種類のランドマークの同時使用を実現する.これにより,従来のナビゲーション・システム(最短経路やGoogle Directions)に比べ,現在位置や案内地図の参照回数を減らすことや,目的地まで短い時間で到達可能な経路を探索することができ,GPSが利用できない状況においても道に迷いにくいナビゲーションを実現した.さらに,提案手法の有効性を確認するために,仮想空間でのGoogle Street Viewを用いた移動と現地での実空間移動による評価を行い,一定の効果を確認した.

Recently, the number of people who use navigation systems with mobile devices on the streets is rapidly increasing. As the increase of the number of the user of these systems, concerns on safety is arisen because it makes people to frequently reconfirm the route on small screens of mobile devices. Therefore, navigation systems using highly visible and recognizable landmarks have been proposed. The landmarks are 1) buildings that can help users identify own location accurately but cannot be recognized from far (local landmarks) and 2) tall buildings that are highly visible from a long distance but give users only rough information (global landmarks). In this paper, we define three types of landmarks according to their properties, “point landmarks” for the above 1), “area landmarks” for the above 2), and “linear landmarks” which are not visible from far but users can easily follow along. We propose a navigation system to generate route directions by exploiting several types of landmarks at the same time, which is difficult by other conventional methods. In the experiment, we tested the system with both virtural and real environments and confirmed that users of our system could reach the destination using a small number of landmarks, which means users need to check screens less than other systems.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337907078784
  • NII論文ID
    170000130949
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00159024/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

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