慢性期看護学実習指導の実際とあり方の検討 -透析看護に携わる実習指導者へのインタビューを通して-

書誌事項

タイトル別名
  • マンセイキ カンゴガク ジッシュウ シドウ ノ ジッサイ ト アリカタ ノ ケントウ トウセキ カンゴ ニ タズサワル ジッシュウ シドウシャ エ ノ インタビュー オ トオシテ
  • Study on the actual state of the practical training for a chronic stage nursing and the way it should be ‒Through the interviews with the practical trainers engaged in dialysis nursing‒

この論文をさがす

抄録

<目的>透析看護に携わり,実習指導経験を有する看護師への面接を通して,指導の実際を明らかにし,あり方を検討することである.<方法>研究参加への同意を得た6 名への半構成的面接を通して得たデータから逐語録を作成した.分析は目的に関連する内容を一文一義に区切り,分析の最小単位とした.次にこれらを内容の類似性に沿って分類抽象化した.全過程において,共同研究者間で討議検討を重ね,分析の信憑性を確保した.<結果と考察>分析では10 のカテゴリーが抽出され,これらの関連性から次の看護学実習指導の一連のプロセスが得られた.すなわち,指導者が実習目的を理解していない場合には,学生に対して消極的な関わりをしていたが,指導者が実習目的を理解している場合には,患者の心理面の理解を促す場を設定するなど積極的に関わっていた.このことから,実習の事前準備として,教員は指導者と実習目標を共有する重要性が示唆された.また,学生の実習に対する意欲を感じないと指導者の意欲が低下していた.そのため,学生の実習前の予習による学習意欲の向上を図ると同時に,指導スキルの向上,実習成果のフィードバックなど指導者へのアプローチが必要と考える.そして,指導者は実習に対する要望として,教員との密な意見交換の必要性を感じ,限界として,勤務しながらの指導をあげていた.これらは,透析室での看護学実習に特化したものではなく,慢性期看護学実習に共通する課題として示唆された.

Objective: To clarify actual trainings through interviewing nurses with experiences of practicaltraining engaged in dialysis nursing, and examine the way it should be.Methods: We made a transcription from the data obtained from semi-structured interviews with 6 trainers who consented to the study participation. We punctuated the objective-related contents for one meaning per one sentence as the smallest analytical unit. Then we classified them for abstraction by similarity of the contents. Over the whole processes, discussions were repeated among our co-workers to secure the analytical credibility.Results and Discussion: Ten relevant analytical categories were extracted, from which a set ofprocesses for the next practical nursing training was obtained: Trainers who poorly understood its objective was negative in approach to students, while competent trainers positively participated in the interview by setting an opportunity for patients to understand their psychological aspect as well. Hence it was suggested that it was important for teachers to share the training objective with trainers as an advance preparation for a practical training. Lack of interest observed in students for the training lowered a trainers’ eagerness. Thus it may require higher students’ level of learning desire through their pre-training preparatory work, and at the same time to make approaches to trainers by improving training skill, feed-backing the practical training outcomes, etc. Furthermore, the trainers presented their request related to the practical training, such as a necessity to closely exchange opinions with teachers, but said as a limit a difficulty of training while on duty. It was suggested that these problems were not specific to the practical nursing training in a dialysis room, but also commonly encountered during practical nursing training at a chronic stage.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ