eラーニングプロジェクトにおけるPDCAサイクルを実現する科目密着型評価の実践

  • 合田 美子
    熊本大学社会文化科学研究科 青山学院大学ヒューマンイノベーション研究センター
  • 望月 俊男
    専修大学ネットワーク情報学部
  • 野口 新司
    熊本大学社会文化科学研究科
  • 松田 岳士
    山形大学教育企画室 青山学院大学ヒューマンイノベーション研究センター

書誌事項

タイトル別名
  • Practice of Course-oriented Evaluation for PDCA Cycle of an e-Learning Project
  • eラーニングプロジェクト ニ オケル PDCA サイクル オ ジツゲン スル カモク ミッチャクガタ ヒョウカ ノ ジッセン

この論文をさがす

抄録

<p>The purpose of this study is to validate course-oriented evaluation for PDCA (Plan-Do-Check-Act) cycle empirically; especially focusing on feedback methods for online-course improvements. The 2006 cycle (spring to fall semesters) and the 2007 cycle were compared. The 2006 evaluation activities had the following problems: (1) differences of evaluation focus between a course-implementation team and evaluators, (2) ignorance of course characteristics, and (3) ambiguity of suggestions for course improvements. The 2007 evaluation activities had been reconstructed considering these problems: inclusion of (1) evaluators’ actual experience of the online-course before evaluating the targeted course and (2) practitioners’ reflection on their course implementation. Results showed the increase of concrete suggestions and actual course-improvements for the revised 2007 evaluation activity.</p>

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ