Search Results 1-20 of 51

  • 1 / 3
  • Teaching Computer Science Unplugged in an Online Class for Undergraduate College Students and Examination adapted for Online Classes  [in Japanese]

    和田 勉

    情報教育シンポジウム論文集 (2020), 232-239, 2020-12-12

    IPSJ 

  • CS Unplugged : An Educational Method for Computer Science  [in Japanese]

    兼宗 進

    人間生活工学 = Journal of human life engineering 21(1), 9-13, 2020-03

  • A Study on Programming Education Using CS Unplugged for Beginners  [in Japanese]

    KASHIMA Tomoko , MATSUMOTO Shimpei

    2020年の小学校プログラミング教育必修化に向けて様々な取り組みが行われている.本研究では初学者向けとしてコンピュータを使用せずに考え方を学ぶアンプラグドのプログラミング教育に注目し,研究を進めている.様々なイベントを通して初学者にプログラミングに興味関心を持たせ,プログラミングの基礎知識を,遊びを通して学ばせることを目的としている.小学生に実施した体験イベントを通して教育効果の評価を行う.

    Research Report of Informatics Education 2(0), 1-8, 2020

    J-STAGE 

  • Practice of Computer Science Unplugged Programming Education\nin the Workshop  [in Japanese]

    萱津 理佳

    本研究では,ワークショップにおけるアンプラグドプログラミング教育の実践を通し,アンプラグド教材を有効に利用するための具体的な方法を探るとともに,アンプラグド教材を利用した場合に,プログラミング教育の目的の一つである「コンピュータに意図した作業をさせるには,どのような順序で指示を組み合わせればよいか」を子どもたちに考えさせ,その課程で論理的思考を育むことができるか,また,プログラミング教育の導入とし …

    長野県短期大学紀要 = Journal of Nagano Prefectural College (73), 13-23, 2019-02

    IR 

  • Development of Measurement and Control Learning Material to Promote Computational Thinking for Elementary School Students Considering Developmental Stage  [in Japanese]

    Okamoto Katsuya , Tamai Teruyuki , Kawada Kazuo

    <p>In the new education guidelines to be implemented from 2020, the programming education is introduced from the elementary school stage. The programming education at elementary schools is aimed …

    IEEJ Transactions on Electronics, Information and Systems 139(4), 435-441, 2019

    J-STAGE 

  • Practice of Computer Science Unplugged Programming Education in the Workshop  [in Japanese]

    萱津 理佳 , 井出 七夕 , 吉池 加奈 , 五十嵐 咲

    長野県短期大学紀要 = Journal of Nagano Prefectural College (73), 13-23, 2018

  • Development and Evaluation of a Computer Science Unplugged Activity for Learning of "Database" in the High School Information Course  [in Japanese]

    益田 亜由実 , 金子 明久 , 櫨山 淳雄 , MASUDA Ayumi , KANEKO Akihisa , HAZEYAMA Atsuo , 益田 亜由実(東京学芸大学 2016年度卒業生) , 金子 明久(東京学芸大学附属高等学校 情報科) , 櫨山 淳雄(東京学芸大学 技術・情報科学講座 情報科学分野)

    東京学芸大学紀要. 自然科学系 69, 311-319, 2017-09

    IR 

  • A Teaching Material of Sort Algorithm using Augmented Reality  [in Japanese]

    Shimabuku Maiko , Hayashi Kohei , Kanemune Susumu

    <p>In the new curriculum starting from 2020, programming education become mandatory from compulsory education. In programming education, understanding algorithm is important. For example, sortin …

    Transactions of the Virtual Reality Society of Japan 22(2), 199-208, 2017

    J-STAGE 

  • Computer Science Unplugged Experiment in the Class of Dokkyo University : Case Study of the Programming Class  [in Japanese]

    黄 海湘 , 立田 ルミ

    情報学研究 = Journal of informatics 5, 110-114, 2016-02

    IR 

  • Development of Interactive Software to Understand Mechanism of a Peer-to-Peer Network  [in Japanese]

    森 美月 , 松浦 敏雄

    近年、情報科目の今後の在り方について、情報の科学的理解に裏打ちされた情報活用能力を身につけることが重要視されている。情報の科学的理解を深めるための教材として、CSアンプラグドが知られており、生徒の興味と学習意欲が高まるものとして評価されている。しかし、授業などで用いる場合は、教材の準備等が必ずしも容易ではない。そこで、教員の準備の負担を軽減し、また、一人でも学習できるように、積極的にコンピュータを …

    情報学 13(2), 1-8, 2016

    IR 

  • CS Unplugged "Dining Eight-Headed Dragon'' - Learning Process Scheduling -  [in Japanese]

    福岡 久雄 , 渡部 徹 , 廣瀬 誠 , 小川 仁士

    情報教育シンポジウム2015論文集 (2015), 215-222, 2015-08-10

    IPSJ 

  • Implementation and Evaluation of a Teaching Program on "Computer Science Unplugged" for Elementary School Children  [in Japanese]

    石塚 丈晴 , 兼宗 進 , 堀田 龍也

    … 動を小学生に実施するにあたり,小学生に対する学習効果,講師の「二進数」を教えた経験の有無の影響などについて検討し,小学生に対する45分間の授業として行う場合の推奨学年や指導プログラムなどについて検討した.In this paper, Computer Science Unplugged (CS Unplugged) is focused as one of the learning methods for elementary school students to learn scientific understanding of …

    情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 1(2), 19-27, 2015-03-16

    IPSJ  IPSJ 

  • A proposal of worksheet for understanding quicksort algorithm.  [in Japanese]

    島袋 舞子 , 土田 和人 , 兼宗 進

    大学等のアルゴリズム学習の中でソーティングのプログラムが扱われることは多いが,クイックソートのプログラムについては理解が難しい傾向があった.そこで我々はクイックソートのプログラムを理解することが簡単でない要因を分析し,CS アンプラグドの天秤を用いたソート学習と独自のワークシートを組み合わせることにより理解を補助する教材を開発した.大学生で実験したところ,実験前と比較してクイックソートのプログラム …

    IPSJ SIG Notes 2015-CE-129(13), 1-6, 2015-03-14

  • Dining Eight-Headed Dragon -CS Unplugged Activity for Learning Scheduling Methods-  [in Japanese]

    Hisao Fukuoka , Toru Watanabe , Makoto Hirose , Hitoshi Ogawa

    … 一般に,CS(Computer Science)アンプラグドにおける Activity の実践は,実践者の近隣の子供たちを対象に行われることが多い.ある地域の素材を生かした Activity は,その近隣の子供たちにとって親しみやすく,かつ興味を持って取り組むことができ,教育効果を高めることができると考える.本研究では,地域として島根県を想定し,その地域素材として出雲神話に登場するヤマタノオロチに着目する.学習する技術課 …

    IPSJ SIG Notes 2014-CE-127(6), 1-7, 2014-11-29

  • A CS Unplugged educational material for a student with visual impairments using AR  [in Japanese]

    Hiroki Manabe , Susumu Kanemune , Kazuto Tsuchida , Maiko Shimabuku

    情報科学の基礎を学ぶための効果的な手法とされる CS アンプラグドは,活動の多くを視覚情報に頼っているため,視覚障害者に適用することは困難である.しかし,情報処理技術者が視覚障害者の貴重な職域の 1 つとなっている現状を考えると,その基礎学習に CS アンプラグドを使えないことは痛手である.本研究では,過去の研究結果を踏まえて,AR 技術を用いた視覚障害者用の CS アンプラグドの整列アルゴリズム …

    IPSJ SIG Notes 2014-CE-126(5), 1-9, 2014-10-04

  • A CS Unplugged educational material using AR  [in Japanese]

    土田 和人 , 島袋 舞子 , 間辺 広樹 , 兼宗 進

    情報教育シンポジウム2014論文集 2014(2), 253-259, 2014-08-17

    IPSJ 

  • Computer Science Field Guide  [in Japanese]

    兼宗 進 , 高原 恭祐 , 島袋 舞子 , 中野 由章

    情報教育シンポジウム2014論文集 2014(2), 3-9, 2014-08-17

    IPSJ 

  • Implementation and Evaluation of A Teaching Program on "Computer Science Unplugged" for Elementary School Children  [in Japanese]

    Takeharu Ishizuka , Susumu Kanemune , Tatsuya Horita

    本研究では,小学生に対する情報の科学的な理解の育成に関する学習の一つとして CS アンプラグドに着目した.本研究では 2012 年に実施された小学生対象の CS アンプラグドの学習活動を対象として,その指導プログラムの検討と効果について議論を行った.CS アンプラグドの学習活動を小学生に実施するにあたり,小学生に対する CS アンプラグドの学習効果,講師の CS アンプラグドを教えた経験の有無の影 …

    IPSJ SIG Notes 2014-CE-123(6), 1-7, 2014-02-01

  • A New CS Unplugged Activity of Information Entropy using Cards  [in Japanese]

    Masao Naka , Yasuharu Tsuda , Arisa Okamura , Susumu Kanemune

    コンピュータサイエンスアンプラグドは、カードや天びんなどのコンピュータ以外の教具を使うことで、情報科学の諸概念を小学生から理解できるように工夫された教育手法である。今回我々は絵カードを用いたゲームを通して平均情報量の概念を学習できる教育教材を作成した。その内容を紹介し、小学生向けの科学イベントで利用した結果を報告する。

    IPSJ SIG Notes 2014-CE-123(3), 1-6, 2014-02-01

  • A proposal of a package for 'Computer Science Unplugged' and a practice at a high school  [in Japanese]

    Fukushima Yoshiyuki , Hirose Koichiro , Hasegawa Tadashi , Takaoka Eiko

    … ュータを使わないでその概念を学ばせるために,劇を取り入れた手法を提案する.さらに提案・構築した教育パッケージを使って大学の情報系科目,および高校での情報技術基礎の授業で実践を行ったのでその報告を行う.なお,この取り組みはすでにコンピュータを使わないコンピュータ教育オリジナルサイトhttp://csunplugged.orgに英語版が掲載されている.日本語版もhttp://pweb.cc.sophia.ac.jp/etl/unplugged.htmlにてすでに公開している. …

    IEICE technical report. Social Implications of Technology and Information Ethics 113(355), 47-52, 2013-12-14

  • 1 / 3
Page Top