Search Results 1-20 of 3882

  • Characteristics of Social Science in Chinese Middle School under Multicultural Perspective -Through the Analysis of Chinese Geography and History Textbooks-  [in Japanese]

    赫連 茹玉 , 桑原 敏典

    中国は人口の多数を占める漢民族と 55 の少数民族によって構成された多民族・多文化国家である。このような状況を踏まえて,中国では民族意識の形成を中心に,国内の複数の文化の共生を重視した教育が行われている。そこでは,ナショナル・アイデンティティの形成を保証するため,大多数を占める漢民族と 55 の少数民族,そして華僑に対して「中華民族」という総称を設けた。本研究では,多文化共生を目指す中国の教育にお …

    岡山大学教師教育開発センター紀要 (11), 133-147, 2021-03-22

    IR  DOI 

  • Analysis for the units of regional geography on UK's geography textbook: The case study of "Geog 4th edition"  [in Japanese]

    由井 義通 , 阪上 弘彬 , 村田 翔 , 横川 知司 , 潘 意涵 , 陶 子 , 岩佐 佳哉 , 藤村 大智 , 頼富 収吾 , 原田 歩 , 藤岡 柚衣 , 劉 暁一 , 耿 静文 , 沈 彧磬 , 奥村 尚 , 玉井 慎也 , 真崎 将弥 , 渡邉 竜平 , 鄧 竹珂 , 安藤 瑛啓 , 村田 一朗 , 王 莹

    … In Britain, the volume of "Regional Geography" was decreased in "the National Curriculum". … The aim of this paper is to cralify the contents of "Regional Geography" in Britain. …

    学校教育実践学研究 (27), 39-47, 2021-03-19

    IR  DOI 

  • Single-seat Constituencies in Shizuoka Prefecture from the Aspect of Geography  [in Japanese]

    日野 貴之

    常葉大学教育学部紀要 = Tokoha University Faculty of Education research review (41), 319-323, 2021-03

  • The Development and Practice of GIS Education at Kogakkan University  [in Japanese]

    桐村 喬

    皇學館大学紀要 = Bulletin of Kogakkan University 59, 285-265, 2021-03

    IR 

  • The Impact of "Dynamic Regional Geography" on Geography Education of Junior High School in Japan  [in Japanese]

    山根 拓

    2008(平成20)年に中学校学習指導要領が公布され,社会科地理的分野の地誌学習には「動態地誌」の考え方が初めて導入された。動態地誌とは地域を構成する諸要素のうちからあるものを選び,それを中心にし,また他の要素との相互関係をも注視しつつ諸地域の本質的な地域性や地域像を追究しようとする地誌の方法である。平成20年学習指導要領において,中核方式の動態地誌が「日本の諸地域」学習の新しい有力な方法として示 …

    富山大学人間発達科学部紀要 = Memoirs of the Faculty of Human Development University of Toyama 15(2), 73-84, 2021-02-25

    IR 

  • Class Development of Cooperation of Geography and History in Junior High School Social Studies  [in Japanese]

    菊地 達夫

    北翔大学教育文化学部研究紀要 = Bulletin of Hokusyo University School of Education and Culture Department (6), 23-32, 2021

  • Teaching and Learning about Islam and Muslims: Suggestions from a Muslimah Fieldworker  [in Japanese]

    Ai SUGIE

    <p>本稿では,バングラデシュを主なフィールドとするムスリマとしての立場から,イスラームとムスリムに関する学習のために次の3点を提案する.第1に,イスラームとムスリムに接する上で必要なリテラシーを高めること.ここでいうリテラシーとは,クルアーンなどの章句の理解にはアラビア語やイスラーム学の深い知識が必要であり,西洋のバイアスがかかった生半可な知識では誤解しやすく,一部の研究者やムスリム …

    E-journal GEO 16(1), 102-123, 2021

    J-STAGE 

  • How to reflect disaster education in geography education  [in Japanese]

    Ida Yoshiyasu

    <p><b>1. 従来の地理学習における災害の扱い</b></p><p> 新学習指導要領での学習は、小学校では2020年4月からすでに実施され、中学校では2021年、高等学校では2022年から実施される。小学校および中学校での教科書もほぼでそろっている。新学習指導要領では小学校から高等学校まで、災害および防災教育が充実され、それを実施する …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 77, 2021

    J-STAGE 

  • Philosophical Meanig of Teacher Training in Geography Education:The Influence of Creating Capabilities  [in Japanese]

    Hirose Yuzo

    … Geocapabilities: Toward an international framework for researching the purpose and values of geography education, <i>Review of International Geographical Education Online</i> …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 57, 2021

    J-STAGE 

  • The assessment of regional geography learning outcome at university entrance examinations  [in Japanese]

    Koseki Hiroyuki

    <p><b>1.はじめに</b></p><p></p><p> 本報告では,シンポジウムの総括として,4名による報告を受けて「大学入試における地誌学習成果の評価」について検討する.</p><p></p><p>高等学校現場(特に大学への進学者の多い普通科等の高校)では, …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 54, 2021

    J-STAGE 

  • Expectations and Challenges for a New Geography Education  [in Japanese]

    Katagiri Tomohide

    <p>予測困難な時代を主体的に生き抜く人間を育成するため、山形県では探究型学習を重視た施策を推進しており、平成30年(2018年)度には県立高校に探究科や探究コースを設置した。これらの高校では、課題探究を学習の核とし、各教科の学習を有機的に結合する取組みを行っている。併せて探究型学習の質的向上と普及を図るために全県で「課題研究発表会」等を実施している。</p><p&g …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 55, 2021

    J-STAGE 

  • Outline of the Recommendation "For Boosting Geography Education Renewed by "<i>Chiri-Sogo</i> (Geography)": On Fostering Students' Geographical Qualities and Abilities to Contribute to Building of a Sustainable Society"  [in Japanese]

    Yano Keiji

    <p><b>1</b><b>.はじめに</b></p><p>日本学術会議の提言などが学習指導要領改訂に反映され、小学校・中学校の社会科、高等学校地理歴史科の『新学習指導要領・解説』が平成29〜30年(2017〜18年)にかけて公表され、令和4年(2022年)度から地理歴史科で新しい必履修科目「地理総合」が設置される …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 97, 2021

    J-STAGE 

  • Teacher Training to Relativize their own Perspectives of Subject:In the Case of Teaching Social Justice in Geography  [in Japanese]

    ITO Naoyuki

    <p>1.問題意識</p><p></p><p> シンポジウム「地理・社会科授業実践に必要な教師の力量とその養成−グローバルな教員養成論から考える−」に際して,社会科教育学の立場からの私の提言を要約すれば,教科観の相対化を図ることのできる教員の要請を目指すべきだという主張である。</p><p></p>&l …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 67, 2021

    J-STAGE 

  • The increase and decrease of the number of lessons of Geography in the new curriculum:About a public high school of Chiba  [in Japanese]

    ISHIGE Ichiro , GOTO Yasuhiko

    <p>千葉県の公立高校における地理の授業時数を調査した。</p><p>2020年7月に実施他アンケート調査により、128校中119校から回答を得た。</p><p></p><p>現行教育課程の授業時数と、2022年度から始める新教育課程の授業時数を比較した。</p><p>地理の授業時数は、増加 …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 66, 2021

    J-STAGE 

  • Evolution of GSI Maps  [in Japanese]

    OKATANI Takaki , TOISHIGAWA Hideyuki

    <p>1.はじめに</p><p> 10年前に発生した東日本大震災は東北地方太平洋岸を中心に未曾有の災害をもたらし,津波が想定浸水範囲を超えて発生したことなどから「想定外」という言葉が多く用いられた。しかしながら,地震や豪雨などに伴う災害は現在の地形や地盤をもたらした土地の成り立ちを強く反映して発生するものであり,地形分類図などの地理情報は人々に起こりうる災害への …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 68, 2021

    J-STAGE 

  • Development of the 'MANDARA JS' GIS for Geography Education Operating on the Web Browser  [in Japanese]

    TANI Kenji

    <p>1.はじめに</p><p> 2022年から高校地理歴史科において「地理総合」が必履修科目となり、そこではGISの利用が内容に盛り込まれている。2017年に行ったGIS利用に関する調査では、高校でのGIS利用率と23.9%と普及は十分でなかった(谷・斉藤2019)。しかし、地理院地図や今昔マップ等の地図を閲覧する簡便なWebGISの普及や、ここ数年の高校での …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 31, 2021

    J-STAGE 

  • "Unexpected Disaster":Conflict Between Science and Society  [in Japanese]

    Suzuki Yasuhiro

    <p>1. 本発表の背景</p><p></p><p>日本学術会議(2007)は当時の防災体制に懸念を示し、短期的経済重視の姿勢から長期的安全確保を最優先とする方向への「パラダイム変換」の必要性を答申した。2011年東日本大震災はその証左であり、2019年からのコロナ禍でも同様の問題に直面している。</p><p>&l …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 33, 2021

    J-STAGE 

  • Regional geographic viewpoint and method and America's regional geography  [in Japanese]

    YAGASAKI Noritaka

    <p>地誌学は地域性を明らかにし、地域認識の方法を提示することを目的とする。地域に関する総合的な理解に貢献する地誌学は、地理教育において特に重要である。アメリカ合衆国については様々な情報があふれているし、関係する学術領域において研究が蓄積されてきた。私は地誌学の視点と方法について、以下のような提案を行った。</p><p> 地誌学の7つのアプローチ:身近な地域の地 …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 34, 2021

    J-STAGE 

  • Educational practice which makes geographical point of view and way of thinking in high school geography function:-A case study of the student GIS practice type class-  [in Japanese]

    Kaneta Koki

    <p>1 本研究の課題意識</p><p> 現代のように地域間の交流の盛んな時代においては,社会的事象を位置や空間的な広がりなどを考慮して地図上で捉えることは重要である。「地理的な見方・考え方」は,「位置や分布」「場所」「人間と自然環境との相互依存関係」「空間的相互依存作用」「地域」という5つの視点で構成され,授業のねらいに即して的確に活用し,自在に働かせるように …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 35, 2021

    J-STAGE 

  • Two suggestions for teaching Islam and Muslims  [in Japanese]

    Sugie Ai

    <p>平成29・30年改訂の高等学校学習指導要領解説には,次のような記述がある.</p><p></p><p>「例えば,ムスリムにおいては宗教と生活の関わりが一般に密接で,日々の生活の中に多くの宗教的な実践が組み込まれているが,その教えの基本的な部分において他の宗教と倫理的,道徳的な面での共通点も見られる.自他の文化を理解するに当たり,表面 …

    Proceedings of the General Meeting of the Association of Japanese Geographers 2021s(0), 38, 2021

    J-STAGE 

Page Top