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  • Teacher Needs and Relevant Factors for Teaching <i>Jiritsu-Katsudo</i> in Special Needs Schools for Children with Physical Disabilities

    Utsumi Yukari , Ando Takao

    teaching needs was investigated. … The results revealed three influential factors, namely, medical understanding, approaches for designing individual teaching plans, and understanding <i>Jiritsu-Katsudo</i> … The independent variables included the number of years of teaching experience in special needs schools and teacher collaboration. …

    Journal of Special Education Research 7(2), 79-88, 2019

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Practice-teaching-based "Seminar on educational practice" to enhance practical teaching skills among student teachers : Improving and implementing teaching plans through collaboration  [in Japanese]

    永田 成文 , NAGATA Shigefumi

    2013年度の社会科教育コース(幼・小)を対象とした教職実践演習では,教育実習で実施した授業を改善し,学生が協力校において授業を実施した.本研究の目的は,授業実践カを高めるという視点から,教育実習を基盤とした教職実践演習の有効性を検証することである.まず, 3年次に社会科教育コースの学生の1人が教育実習で実施した授業を取り上げ,それをもとに9名の受講生は,主な教材や学習過程を変えない範囲で指導案を …

    三重大学高等教育研究 = Mie University Journal of Studies on Higher Education (24), 55-64, 2018-02

    IR 

  • Understanding and Support Using "Individual Teaching Plan" for Kindergarten Children with Developmental Disorder: Creating Support Plans and Tools  [in Japanese]

    小栗 貴弘

    本研究の目的は、保育者養成校の授業において、実際に個別の指導計画を作成する課題を取り入れ、効果について検討することであった。架空の事例について指導計画や支援ツールの作成を班ごとに行った。実践の結果、①アクティブ・ラーニングの促進、②特別支援教育と保育の親和性の経験、③幼児理解に必要な想像性の育成、④既知の事柄の総論などの点から考察された。

    作新学院大学女子短期大学部研究紀要 = Sakushin Gakuin University Women's College Research Bulletun (1), 61-67, 2017-12-25

    IR  DOI 

  • Understanding and Support Using "Individual Teaching Plan" for Kindergarten Children with Developmental Disorder : Creating Support Plans and Tools  [in Japanese]

    小栗 貴弘

    作新学院大学女子短期大学部研究紀要 = Sakushin Gakuin University Women's College research bulletin (1), 61-67, 2017-12

  • The Process of Students Intending to be Teachers Forming a View of Social Studies and the Ability to Structure Lessons in the Latter Part of the Teacher-Training Course : How Does "Washed Out" Occur or How Can It be Avoided?  [in Japanese]

    大坂 遊

    近年,教員養成カリキュラムの改革の潮流を受けて,「実践知の形成と継承」を志向する「学校ベース」の養成カリキュラムを導入する大学が注目されている。一方で,そのような養成カリキュラムに対して,教員養成カリキュラムで学んだ先進的な教育理論が臨床経験を通して棄却されていく「洗い流し」の視点からの批判もなされている。はたして,中等社会科教員を志望する学生は,教員養成の段階でどのような「洗い流し」の機会にさら …

    学習システム研究 (5), 81-102, 2017-03

    IR  DOI 

  • A Proposal of Theory and Method for Designing Classroom Science Lessons  [in Japanese]

    TONISHI Shoju , FUKUTA Tsuneyasu , SANO Yoshiaki

    <p>筆者らはクワインのホーリズムに基づいて, コンセプトマップを用いて「一つの集まり」として科学知識を示すことによって, 学習者にとって観察や実験を意味あるものとする実践を紹介してきた(遠西・佐野, 2012; 福田・大嶋・遠西, 2013; 福田・遠西, 2014; 福田・遠西, 2015)。これらの実践は学習者に好意的に受けとられてきている。しかし, 紙面の制約もあって, 授業実 …

    Journal of Research in Science Education 57(4), 351-358, 2017

    J-STAGE 

  • <b>Designing Individual Teaching Plans for a Child with Cerebral Palsy in a Regular </b><b>Elementary School based on Collaboration with Special Needs School</b>:<b>Utilization of Function as a Resour</b><b>ce Center </b>  [in Japanese]

    IKEDA Ayano , ANDO Takao

    <p>本研究は、小学校通常学級に在籍する脳性まひ児および担任教師、センター的機能として対象校を支援している特別支援学校教師を対象に、協働に基づく個別の指導計画作成の効果と課題について検証することを目的とした。児童の実態を正確に把握するための1つの方法として、課題関連図を活用し、個別の指導計画を作成した。作成に慣れていなかった担任教師にとって、本研究の手続きは課題を視覚的に把握、整理し、 …

    Japanese Journal of Disability Sciences 41(1), 209-219, 2017

    IR  J-STAGE  Ichushi Web 

  • Theoretical Analysis on Management Process of Outdoor Activities by Schools in Regional Forests  [in Japanese]

    INOUE Mariko , OISHI Yasuhiko

    … Operational step -1) Advanced preparation, including preliminary discussions and surveys, preparation of teaching materials, prior contact and crisis management, and (2) Conduct on the day, and 3. … Supporters played two kinds of roles: arrangement of individual elements, such as offering a usable field, and helping the whole of the management process, such as by making plans. …

    Japan Outdoor Education Journal 19(1), 1-13, 2016

    J-STAGE 

  • Awareness of Importance and Related Factors for Designing Individual Teaching Plans at Regular Elementary Schools in Japan

    Ikeda Ayano , Ando Takao

    … The objectives of this study were to make clear the awareness of Individual Teaching Plans (ITPs) of teachers in regular class, to extract the factors affecting awareness of ITPs of teachers in regular class, and to investigate these factors using causal models. … This study focused on the environmental and individual factors. …

    Journal of Special Education Research 4(2), 21-28, 2016

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • A Study on Effective Support of Pre-service Teachers in Practice Teaching(2)Through the Analysis of Small-group Learning in Pre-service Teachers' Mathematics Lessons  [in Japanese]

    井上 芳文 , 喜田 英昭 , 袴田 綾斗 , 折口 香織 , 砂原 徹 , 富永 和宏 , 橋本 三嗣 , 森脇 政泰 , 吉田 将康 , 青谷 章弘 , 小山 正孝 , 下村 哲 , 影山 和也

    本研究の目的は,教育実習生の認識に関する調査や実践される授業の分析を通して,効果的な実習指導に向けた示唆を得ることである。アンケートによる調査や学習指導案の分析によって,教育実習生が授業の中に小集団学習を取り入れる際の困難性が示された。また,小集団学習に関する利点やそれを実施する際の留意点に関して,教育実習生が多くの視点を持ち合わせている一方で,高等学校における小集団学習を取り入れた授業の経験が少 …

    学部・附属学校共同研究紀要 The annals of educational research (45), 53-63, 2016

    IR  DOI 

  • Training for Independent Living (<i>Jiritsu Katsudo</i>): Current Trends in Research on Individual Teaching Plans  [in Japanese]

    KASAHARA Yoshitaka

    本稿では、自立活動を中心とした個別の指導計画に関する研究を概観し、個別の指導計画における今後の研究の方向性を提起した。自立活動が学習指導要領に位置づけられた前後の時期には、養護学校等を対象に個別の指導計画の意義・目的や作成・活用に対する意識、具体的な作成・活用手続き・プロセス等に着目した研究がみられた。その後、特別支援教育が制度化され、小・中学校における個別の指導計画の作成・活用とその課題に関する …

    The Japanese Journal of Special Education 53(4), 297-306, 2015

    J-STAGE 

  • A study about the skills and ability of the teacher for building the safety and healthy schools  [in Japanese]

    物部 博文 , 有元 典文 , 菊地 美和子 [他] , 高松 真砂子 , 平田 綾子 , 吉田 阿佐美 , 池田 寛奈 , 平沼 裕子 , 郡司 菜津美

    … The objective of this study was to create standards for basic knowledge pertaining tohealth and safety necessary for teaching staff, as well as to investigate learning of healthand safety issues in teacher training colleges. …

    横浜国立大学教育人間科学部紀要. 1, 教育科学 = Journal of the College of Education and Human Sciences Yokohama National University. 横浜国立大学教育人間科学部 編 16, 145-154, 2014-02

    IR 

  • Administration of the Dalton Laboratory Plan at Seijo Elementary School  [in Japanese]

    ADACHI Atsushi

    … The teachers, while teaching the children the methods for self-study and collecting useful reference books, they also made efforts to solve the problems that emerged during the trial period. … Moreover, they introduced into their own education practice some of the socialization principles, e.g., abolition of time-tables, introduction of individual aims and learning plans, and meetings among children. …

    The Japanese Journal of Curriculum Studies 23(0), 15-28, 2014

    J-STAGE 

  • Development of Dialogue-Style Lessons in "Ethics" through "Learning of a Sense of Values Formation" : A Case of a Unit "The Challenge by Jobs and Gates regarding Ethical Problems in Capitalism"  [in Japanese]

    TANEMORI Hironobu

    本研究の目的は,公民科で育成する市民的資質の中核として,生徒が現代社会の倫理的問題に対する自己の価値観を主体的に形成していくことがあるという仮定のもと,これを育成する授業構成とはどのようなものか,またそれに基づくとどのような授業が考えられるかを明らかにすることである。本研究の成果の第1は,市民的資質育成の観点から考えられてきたこれまでの学習理論をふまえ,生徒が自ら価値観を形成していくための,他者と …

    Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies 80(0), 45-56, 2014

    J-STAGE 

  • Studies of Academic Education in Juvenile Training Schools: A Survey of Trends  [in Japanese]

    FUJITA Tomomi

    本稿は、少年院で提供される教科教育の研究動向について、近年の施策を踏まえつつ概観することを目的とする。少年院において、在院者は、中学校教育・高等学校教育のほか、社会生活に必要な学力を身につけるための補習教育も受けている。この教科教育に関わる伝統的な課題で、現在も引き続き検討されていることには、学校教育機関との交流の活発化、矯正教育としての独自の授業理念をもつこと、および学習理論を現場に生かす研究や …

    The Japanese Journal of Special Education 51(3), 321-328, 2013

    J-STAGE 

  • The Meaning of "Play as Hoiku" for Children with Special Needs ::A Critical Review of "Play at Deficit Theory"  [in Japanese]

    Matsui Gota

    本研究の目的は,障害のある子どもがいる保育にとって,すべての子どもが充実した遊びを行うための示唆を提起することであった。研究方法として,特別支援学校幼稚部の遊びを分析対象とした。その結果,以下のポイントが明らかになった。第1に障害特性論から脱却することが遊びの充実につながること,第2に,個々の子どもの遊びの構えに着目すること,第3に,遊び込むための構造化を考えること,第4に,集団のノリを生むための …

    RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN 51(3), 295-306, 2013

    J-STAGE 

  • Teachers' Attitudes Toward Individual Teaching Plans in Elementary School: Semantic Differential

    IKEDA Ayano , ANDO Takao

    … The purpose of the present study was to investigate attitudes of teachers in elementary schools toward individual teaching plans (ITP). … In order to evaluate teachers' attitudes, elementary school teachers' image of individual teaching plans was investigated using the semantic differential (SD) technique. …

    The Japanese Journal of Special Education 49(6), 685-699, 2012

    J-STAGE 

  • Compatibility between Independent Activities in the Course of Study for Schools for Special Needs Education and ICF Categories

    Mita Takehiko , Mikami Fumiaki , Okada Mihoko

    … In the 2009 amendment to the course of study for schools for special needs education, the new teaching guideline "independent activities" was introduced to teach skills that ease difficulties in learning and daily living. … The present study aimed to clarify compatibility between the independent activities and ICF categories by conducting a survey of teaching staff in schools for special needs education. …

    Kawasaki journal of medical welfare 17(2), 88-95, 2012

    IR  DOI 

  • Compatibility between Independent Activities in the Course of Study for Schools for Special Needs Education and ICF Categories

    Mita Takehiko , Mikami Fumiaki , Okada Mihoko

    … In the 2009 amendment to the course of study for schools for special needs education, the new teaching guideline "independent activities" was introduced to teach skills that ease difficulties in learning and daily living. … The present study aimed to clarify compatibility between the independent activities and ICF categories by conducting a survey of teaching staff in schools for special needs education. …

    Kawasaki journal of medical welfare 17(2), 88-95, 2012

    Ichushi Web 

  • International Education and Possibilities for Large-Scale Tests  [in Japanese]

    NISHIHARA Suzuko

    <p> 日本国内に留学生を受け入れることには,個々の留学生の知的達成目標と将来計画の充足を支援するという直接的目的のほかに,受け入れる日本社会の側からの期待が込められている。(1)日本の知的資源の国際的共有,(2)高等教育の活性化,(3)知日・親日人材の育成,(4)将来における生産年齢人口の質・量確保,などである。現行の計画の中で(1)の要因を満足させるには,英語力のある学生を優先的に …

    Journal of Japanese Language Teaching 148(0), 4-12, 2011

    J-STAGE 

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