Search Results 1-20 of 316

  • The Effect of Aural Input Enhancement on Second Language Form Acquisition and Meaning Comprehension

    伊東 德子

    聴覚インプット強化(AIE)とは,音量・速度変化等インプットを外的に操作することにより目標言 語形式に対し学習者の注意を促す介入方法である。先行研究により,教師は学習者に対し速度変化等の 発話修正を行うことが明らかとなったが(Chaudron, 1988),AIEという枠組みの中,その学習効果を検 証する研究は限られている。本研究では日本人中学生英語学習者を対象に,新出形式の産出及び受容能 力の発 …

    国際基督教大学学報. I-A 教育研究 = Educational Studies (63), 17-36, 2021-03-31

    IR  DOI 

  • An Analysis of Japanese Reading Proficiency Test Based on the CEFR Reading Comprehension Index : With Exam Data from Japanese University Students  [in Japanese]

    谷 誠司 , 宮崎 佳典 , 安 志英 , 元 裕璟

    CEFR(Common European Framework of Reference for Languages)の読解能力記述文(Can-Do Statements:CDS)に基づいて日本語能力テストを開発し,韓国人日本語学習者(大学生)53 名を対象に予備調査を 2018 年 12 月に実施した。このテストの開発過程,予備調査の実施過程,そして分析結果については我々研究グループが谷他(202 …

    常葉大学大学院国際言語文化研究科研究紀要 = Bulletin of the Graduate School of International Language and Culture, Tokoha University (2), 45-58, 2021-03

    IR  DOI 

  • Effect of Sentence Comprehension for the Facilitation of Learners' Listening Comprehension : A Comparative Study of Silent-reading Training and Listening Training  [in Japanese]

    安山 秀盛

    本研究では、130名の学生を対象に、文章教材を用いて行う黙読トレーニングと、それと同一内容の音声教材を用いて行う聴解トレーニングの2つの訓練法を比較して、どちらが聴解成績の向上により効果があるのかについて検討を行った。実験参加者は、訓練法の違いとプレ聴解テスト成績結果にしたがい、統制群を含めて全6群に分けられた。実験群の参加者は、黙読トレーニング群と聴解トレーニング群に分かれてともに6週間のトレー …

    実践女子大学CLEIPジャーナル = Jissen Women's University CLEIP journal 7, 1-14, 2021-03

    IR  DOI 

  • A Case of Masked Depression with Alexithymia in which Efficacy of Visual Approach was Presumed to be Associated with Index Level Discrepancy in the WAIS-Ⅳ  [in Japanese]

    Ogawa Ryuichi , Tomisaki Tomoko

    <p>症例は33歳, 女性. アレキシサイミアを伴う仮面うつ病であった. 二人の自分の概念を説明する際に, 口頭言語による聴覚的アプローチに二人の自分の概念図を用いた視覚的アプローチを加えることでこの概念の理解が深まった. WAIS-Ⅳ検査では全検査IQ (FSIQ) は平均であったが, 指標合成得点においては知覚推理指標 (PRI) とワーキングメモリー指標 (WMI), PRIと言 …

    Japanese Journal of Psychosomatic Medicine 61(3), 275-281, 2021

    J-STAGE 

  • Influence of Bilingual Subtitles on Attention Allocation and Information Acquisition during Film Viewing  [in Japanese]

    魚 亜拿 , Li Yaohan , Li Ming , Zhang Xuemin

    … <p></p><p>This study investigated the influence of bilingual subtitles on attention allocation and comprehension while watching films with foreign language soundtracks. … Eighty-eight college students whose native language was Chinese and second language English participated in the experiment. … An information test about the contents of the film was taken after watching each film clip. …

    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2020(0), 16-16, 2021

    J-STAGE 

  • The Comparative of New and Old Reading Comprehension Tests on Placement Test for International Students  [in Japanese]

    斉藤 信浩 , 田尻 由美子 , 平岡 貴子 , 園田 昌世 , 井手 玲奈

    … Faculty of arts and sciences (KIKAN Education) offer Japanese language courses for the international students. … In 2020, the reading comprehension test that plays a central role in this OPT was updated. … The purpose of this study is to analyze the scores of the old and new tests and confirm the validity of the new test. …

    基幹教育紀要 = Bulletin of kikan education 7, 41-52, 2021

    IR  DOI 

  • Visuo-spatial Working Memory and Processing of Auditorily Presented Articles by Chinese Learners of Japanese Language: An Experimental Analysis Using Spatial Tapping Task  [in Japanese]

    林 韻

    … The purpose of this study is to investigate whether visuo-spatial working memory (WM) is involved in the processing of spatial passages auditorily presented to the Chinese advanced learners of Japanese language. … Spatial tapping tasks, divided as simple tapping task and target tracking task, were used to detect how visuo-spatial WM behaves during listening comprehension. …

    広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 (1), 549-557, 2020-12-25

    IR  DOI 

  • The causal relation between the Japanese language proficiency of 850 foreign learners and productive frequencies of lexical categories in expository text  [in Japanese]

    玉岡 賀津雄 , TAMAOKA Katsuo

    … そして,J-CAT(Japanese Computerized Adaptive Test)で測定された日本語能力からI-JASのテキストの産出頻度への因果関係モデル(図1を参照)を5つ想定して,構造方程式モデリング(structural equation modelling, SEM)の解析法で日本語能力と産出頻度データとの適合度を検討した。 …

    ことばの科学 (34), 45-64, 2020-12

    IR  DOI 

  • Inferring of Unfamiliar Words in Listening Comprehension of Japanese Language Among an Advanced Class of Chinese Students Learning Japanese: An Experiment Test Operating Working Memory Capacity and Sentence Contextuality  [in Japanese]

    于 溪妍 , 猪原 晴菜 , 徐 婕 , 松見 法男

    Japanese learners have insufficient vocabulary knowledge and are likely to encounter unknown words in the comprehension of Japanese sentences. … Since inferring the meanings of unfamiliar words contributes to the understanding of the whole sentences, it is considered to be an important strategy in listening comprehension. …

    広島大学日本語教育研究 (30), 1-7, 2020-03-25

    IR  DOI 

  • Development of Japanese Reading Proficiency Test Based on CEFR Reading Comprehension Index  [in Japanese]

    谷 誠司 , 宮崎 佳典 , 安 志英 , 元 裕璟

    常葉大学大学院国際言語文化研究科研究紀要 = Bulletin of the Graduate School of International Language and Culture, Tokoha University (1), 43-54, 2020-03

    IR  DOI 

  • Trial of the small test learner-created in Jigsaw method : For the improvement of discussion in the collaborative learning  [in Japanese]

    早野 香代 , Hayano Kayo

    近年,学習の深化に繋がることから,教え合いの協働学習であるジグソー学習法の実践が報告されている.本稿は,日本語教育のジグソー学習法による学生作成の小テストの試みを報告する.ジグソー学習に学生作成のテストを組み込む目的には,発表する側の質の向上と,その発表を聴く側の理解の確認がある.いずれもグループ学習の出来に左右されるが,教員がすべての過程を観察し適切に対処することはできない.そこで,本実践では, …

    三重大学高等教育研究 = Mie University journal of studies on higher education (26), 57-68, 2020-03

    IR 

  • Exploring a Placement Test for Extensive Reading Programs

    桜井 延子

    … The current study attempts to identify a test that can be utilized as a placement test in extensive reading(ER)programs. … The presumably only test devised exclusively for this purpose, the Edinburgh Project on Extensive Reading Placement/Progress tests(EPER PPTs), is no longer available. …

    京都産業大学論集. 人文科学系列 = Acta humanistica et scientifica Universitatis Sangio Kyotiensis (53), 53-70, 2020-03

    IR 

  • A Study on the Answering Process of the Listening Comprehension Test Using Items on the "Quick Response" Portion of the Japanese Language Proficiency Test  [in Japanese]

    板橋 貴子

    本調査では、日本語能力試験(以下、JLPTと略す)の聴解問題「即時応答」で、従属節の聞き取りを問う2題を日本語中上級以上の非日本語母語話者45名に解答してもらい、解答プロセスについて回想法でプロトコルを採取した。即時応答に解答する際、どのように正答を選んでいるか、どうして誤答を選んでしまったかをプロトコルを通して概観していく。その中で、中上級以上であっても、テ形従属節の聞き取りにおいて、語義の推測 …

    国際交流基金日本語教育紀要 = The Japan Foundation Japanese-Language Education Bulletin (16), 17-28, 2020-03

    IR  DOI 

  • Note-taking Instruction Using L1 and L2 Lectures  [in Japanese]

    NEKODA Hidenobu

    … Participants included 33 Japanese university students who were divided into an experimental and a control group. … L2 lecture listening comprehension tests were conducted three times (pre-, mid-, and post-test). … The results revealed that the experimental group's scores increased significantly in the mid-test, given soon after L1 instruction. …

    CASELE JOURNAL 50(0), 23-35, 2020

    J-STAGE 

  • Construction of a Syntactic Processing Automaticity Measurement for Japanese EFL Learners

    HAMATANI Sawako

    … The reading rate of Japanese EFL learners' is extremely low. … In lower-level processes, text information is retrieved, while in higher-level processes, text information is processed for comprehension. … According to previous research, lower-level processes must be automatized to enable fluent comprehension processes. …

    ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan 31(0), 145-160, 2020

    J-STAGE 

  • Reading Practice for Beginners::Efforts to Promote Effective and Efficient Lessons  [in Japanese]

    KUNO Kaoru , NAKABAYASHI Ritsuko , MIYAKE Yuji , NAMIMURA Shintaro , KOIDE Toshihiko , TSUSAKA Tomohiro

    … Reading comprehension is challenging for many learners of Japanese as a second language. … However, reading a certain amount in the target language is essential for learning sentence patterns and vocabulary. … 1) reading aloud, speed reading, careful reading, and text-copying, with the use of reading comprehension textbooks; …

    The journal of Japanese Language Education Methods 26(2), 30-31, 2020

    J-STAGE 

  • Advantage of Silent Reading for the Facilitation of Learners' Listening Comprehension: A Comparative Study of Silent Reading and Whispering-to-Oneself Reading on Learners' Listening Comprehension  [in Japanese]

    YASUYAMA Hidemori

    <p>本研究では,つぶやき読みと黙読の二種類の読み方による読解トレーニングが,学習者の聴解力成績に及ぼす影響について比較分析を行った。119名の学生を対象に,二要因の共分散分析を行った結果,つぶやき読みでは,学習者上位グループでのみ成績の向上が示されたが,学習者下位グループにおいては成績の向上は認められなかった。一方で,黙読では学習者レベルにかかわらず聴解力成績の向上が認められた。つぶ …

    Journal of the Japan Association for Developmental Education 14(0), 39-50, 2020

    J-STAGE 

  • The Effect of Extensive Reading on Reading Comprehension  [in Japanese]

    HAYASHI Sachiyo , MARUO Kanako , KAWASE Yoshikiyo , CHO Kanako

    … In order to investigate the effects of extensive reading in detail, a longitudinal study was conducted on 19 Japanese learners of English. … The participants performed better on the two researched items on the post-test: that is "understanding sentences with long objects" and "understanding sentences with relative pronouns or relative adverbs". …

    LET Kyushu-Okinawa BULLETIN 20(0), 27-38, 2020

    J-STAGE 

  • Development of automatic solver system for probability problem in high school mathematics  [in Japanese]

    MOTOHIRO Otsuka , HIROTOSHI Taira

    <p>近年,機械読解の技術が進み入試問題などを自動解答する技術が開発されている.その中でも,四則演算などを扱う問題では高い精度で解答できるものがある.しかし,確率や統計の分野における文章題では,高い精度の解答を得ることができていないのが現状である. 確率や統計といた分野では,文章中に示されるオブジェクトが,個数などの数量を表すだけではなく,サイコロの目やコインの表裏などの固有の特性を内 …

    Proceedings of the Annual Conference of JSAI JSAI2020(0), 3Rin447-3Rin447, 2020

    J-STAGE 

  • The impact of working memory capacity on children's understanding of manga  [in Japanese]

    OKUBO Kiichiro , WADA Yuichi , KUBO Shunichi , HORITA Tatsuya

    … <p> Japanese comics (manga) are now one of the most popular reading media among young generations. … However, the cognitive mechanisms that might underlie reading comprehension of manga remain unknown. … This study aimed to clarify the characteristics of reading comprehension of manga with respect to the functions of working memory. …

    The Science of Reading 61(3-4), 128-142, 2020

    J-STAGE 

Page Top