CiNii
Notice of renewal procedure of Institution authentication service
TAIZAN Yu , HORITA Tatsuya
<p>平成29・30年改訂学習指導要領において,情報活用能力は学習の基盤となる資質・能力と位置付けられ,教科等横断的な育成が求められている.しかし,各教科等の学習活動を通して指導可能な情報活用能力やその各教科等相互の関連は十分に整理されていない.本研究では,文部科学省による情報活用能力のIE-School体系表をもとに小学校,中学校,高等学校の各教科等の学習指導要領本文を分析した.分析 …
Japan Journal of Educational Technology, 2021
J-STAGE
坂本 旬
… The term digital literacy is rarely used in Japan. … Instead, the terms computer literacy and ICT literacy are often used. … In Europe and North America, the term digital literacy is commonly used as a skill for using information devices and the Internet. … In the United States, digital literacy support in libraries is part of the national digital inclusion policy. …
生涯学習とキャリアデザイン = Lifelong Learning and Career Studies 18(1), 35-50, 2020-11
IR DOI
Yang Yin , Deng Hui , Yang Qingqing , Ding Xianbin , Mao Deqiang , Ma Xiaosong , Xiao Bangzhong , Zhong Zhaohui
Environmental Health and Preventive Medicine 25(1), 2020-09-10
DOI
Lia Steve
… Media Literacy is both a complex and widely misunderstood discipline. … Indeed, media education is often dismissed by some educators as unnecessary; … they believe in this age of diffuse and affordable digital technology and social networking services that young people will naturally acquire the skills necessary to safely navigate the modern media landscape simply by being participants in it. …
玉川大学リベラルアーツ学部研究紀要 (13), 45-60, 2020-03-15
IR
鹿島 千穂
フェイクニュースの蔓延が世界的な問題となっている。本稿はインターネットがもたらした情報環境を概観し、フェイクニュースに立ち向かう手段としてメディアリテラシー教育に着目する。本学日本語コミュニケーション学科の必修授業における取り組みとそこで得られた成果を報告し、短期大学をはじめとする高等教育機関において、学生のメディアリテラシー能力を高めることがフェイクニュース対策に有用であることを示す。
実践女子大学短期大学部紀要 = Jissen Women's Junior College Review (41), 1-11, 2020-03-09
渡辺 真由子
ネット時代のいま、性教育は、既存の内容だけでは現実に追い付けなくなっている。子ども達の性意識や性行動が、ネット上に氾濫する性情報から大きな影響を受けていることを踏まえれば、性情報リテラシー教育にデジタル・シティズンシップ教育を盛り込む取り組みは急務といえる。本稿は、性教育をめぐる国際及び国内のガイドラインを参照し、性情報リテラシーとデジタル・シティズンシップに関する記述を検討した。また日本において …
メディア情報リテラシー研究 = The Journal of Media and Information Literacy 1(2), 39-50, 2020-03
… Critical thinking skills are important in media literacy education. … Nevertheless, they are not clear in the field of media literacy education in Japan. …
法政大学キャリアデザイン学部紀要 = Bulletin of the Faculty of Lifelong Learning and Career Studies (17), 31-52, 2020-03
和田 正人 , WADA Masato , 和田 正人(東京学芸大学 ICTセンター) , WADA Masato(Tokyo Gakugei University)
東京学芸大学紀要. 総合教育科学系 (71), 581-611, 2020-02-28
林 崇子 , 山崎 捨夫 , 別府 哲
岐阜大学教育学部研究報告. 人文科学 = Annual report of the Faculty of Education, Gifu University. 岐阜大学教育学部 編 69(1), 103-112, 2020
野村 新平 , 山上 通惠 , 森山 潤
技術科教育の研究 25, 31-38, 2020
Niwai Fumie
<p> 1998年の学習指導要領改定以降,学校図書館がすすめてきたさまざまな取り組みのなかから,情報リテラシー教育の一環としての図書館利用教育と,学びの「場」としての学校図書館づくりに焦点を合わせて論じる。筆者自身の中学校図書館における実践と,国内外の学校図書館・公共図書館の動向から,学校図書館員による図書館利用教育の推進と,主体的・対話的に学べる「場」づくりは,学校教育のなかで「言語 …
Computer & Education 48(0), 31-36, 2020
YOMODA Kenji
… The results showed that concerns and stress related to coronavirus varied over a wide range of aspects, including fear of infection, stress due to restriction of daily behavior and recreational activities, concerns over government epidemiological measures and economic damage, and concerns arising from media information. …
Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences) 65(0), 757-774, 2020
MIMIZUKA Kayo
<p>2016年のアメリカ大統領選を機に,「フェイクニュース」の拡散が社会問題化した。オンラインの有害な情報に対する懸念が高まり,メディアリテラシー教育にも変化が求められている。本稿は,「フェイクニュース」問題をめぐる国際的議論の方向性と海外におけるメディアリテラシーの新たな取り組みを精査し,日本の現状と課題を考察する。グローバルな議論においては,「フェイクニュース」現象が政治利用され …
Socio-Informatics 8(3), 29-45, 2020
Misawa Tokue
<p> 本稿ではアーカイブ高校家庭総合と関連する内容の番組を,家族の関わりと生活設計に関する表現と番組構成の変化を社会的な背景との関連で分析し授業での活用を示した.番組では経済危機のあった2008年以前は,家族の多様性への受容と社会の一員としての子どもの権利意識が取り上げられた.2009年以降は,子育てや子どもの自立,ワークライフバランス,DVなど家族の問題を地域で支え合い支えられる生 …
International Journal of Human Culture Studies 2020(30), 283-290, 2020
KIMURA Akinori , KUROKAMI Haruo , TANIGUCHI Kiho
本研究では,小学校におけるタブレットPCを活用した国際交流プログラムによって,期待する資質・能力がどのように変容するかを調査した。開発したプログラムでは,日本とオーストラリアの小学校を対象として,「相手国の文化を理解する」ことをテーマとした探究的な学習過程を組んだ。この中で3度に渡ってタブレットPCのビデオ通話機能(音声と動画で通話をする機能をビデオ通話機能とする)を活用した交流を行った。この交流 …
Japanese Journal of Educational Media Research 26(2), 1-17, 2020
小孫 康平
Replaying Japan 2, 179-186, 2020
Harting Axel
… In relation to the benefits of using social media for L2 learning, the most often cited are their inherent authentic and habitual quality, their potential for enhancing learners' motivation and autonomy, as well as the opportunity for improving learners' L2 skills and developing (social) media literacy. …
Hiroshima Studies in Language and Language Education (23), 229-241, 2020
ISHIMATSU Hiroyuki
… I stress that negative images of "others" depicted in the mass media and more explicit expressions in public speech are hindrances to fellow-feeling in a culturally diverse society. … I suggest resolving these problems by means of legal controls and media literacy education. …
Artes Liberales = アルテスリベラレス (105), 137-155, 2019-12-25
学習情報研究 = Learning resources and information (271), 46-51, 2019-11
山田 寛邦
日本教育工学会研究報告集 19(4), 101-108, 2019-10-19