Search Results 1-8 of 8

  • An Attempts of Moral Lesson to Develop High School student's Moral Judgment  [in Japanese]

    阿部 知行 , 池田 誠喜 , Tomoyuki ABE , Seik IKEDA

    本稿は,コールバーグの道徳性発達理論を基に,高等学校でモラルジレンマ(道徳的葛藤)授業を行い,生徒が内面の自分と向き合い,他者の考えや価値観を知ることで道徳的判断力を高めることを目指した授業実践報告である。高校3年生36名のクラスを対象として,道徳的価値項目「公徳心と生命の尊さ」を取り上げた。ホームルーム活動の時間を活用し,第1次授業では映画「ジョンQ」を視聴し,第2次授業でモラルディスカッション …

    鳴門教育大学学校教育研究紀要 = Bulletin of Center for Collaboration in Community Naruto University of Education (33), 51-58, 2019-02

    IR  DOI 

  • Study on the Possibility of the Moral Education from the Perspective of the "Special Subject Doutoku (Tokubetsuno Kyouka Doutoku)" : Collaborative Trial of the Faculty and the Attachment School of the Oita University  [in Japanese]

    黒川 勲 , 鈴木 篤 , 吉田 康彦 , 長濱 修司

    近年,道徳教育における学びの深化や,児童生徒相互の活発な交流の実現を求め,道徳の授業方法の改革が求められている。このことは2015年に導入された「特別の教科 道徳」においても同様である。本研究では,道徳教育に関する学術的議論を確認した後,現在学校で広く実践されている道徳教育方法としての「価値の内面化」の修正可能性を検討するとともに, さらに「価値の明確化」や「モラルジレンマ」といった新たな方法を導 …

    教育実践総合センター紀要 (33), 129-142, 2015

    IR 

  • Toward Animated Discussions about Engineering Ethics  [in Japanese]

    大石 敏広

    技術倫理研究 10, 91-104, 2013

    IR 

  • Moral education and the ethics of care  [in Japanese]

    ASAKURA Koichi

    本稿では、道徳教育におけるケアの倫理の在り方を検討する。教育学者ノディングズのケアの倫理は、関わり合いの中での受容性や相互性を重視する。一方、クーゼは看護倫理の立場から、ケア一元論ではなく、患者にとっての最善と社会的正義を同時に追求できる選好功利主義を対置する。特に道徳判断力形成にとっては、二者択一的なモラルジレンマよりも、医療倫理にみられるようなケーススタディをモデルとしたモラルジレンマ解決のた …

    Journal of humanities and social sciences (11), 31-42, 2009-01

    IR 

  • Developmental Alteration of Human Relations Awareness in Children's Moral Judgments : Via Analysis of Worksheets in Morality Lessons  [in Japanese]

    鈴木 由美子 , 江玉 陸美 , 栃木 エリカ , 中尾 香子 , 松田 芳明 , 宮里 智恵 , 森川 敦子

    … The aim of this paper is to make clear the developmental alteration of human relations awareness in children's moral judgments. … We created scenarios which included a dilemma about personal relations and social relations. … Using these scenarios we conducted morality lessons at three levels: 7-8 years old (first level), 9-10 years old (second level) and 11-12 years old (third level). …

    学習開発学研究 (1), 89-97, 2007-09-01

    IR  DOI 

  • Brahmin Women and Education in Bharati Mukherjee's The Tiger's Daughter(<Special Issue>"Women and Education")  [in Japanese]

    Misugi Keiko

    … Through her homebound journey and stay in Calcutta after seven years' absence, Tara's ambiguity as an emigrated Brahmin woman is represented as problematic. … A sensitive, intelligent, yet passive and immature person as she is, Tara goes through her inner unrest between the two cultures, while Calcutta society encounters upheaval in which the tradition seems to be threatened by the modern democratic movement. …

    Women's studies forum (18), 21-37, 2004-03

    IR  DOI 

  • Revising the so-called Western Universalism in Medical Ethics Education ― a New Moral Thinking Based on Japanese Realities ―

    Morishita Naoki

    … The aim of this paper is to examine the strong tendency to regard the Western values of human fundamental rights as universal over and above any other cultural values. … In this paper, I will examine this issue within the framework of my own theory of moral thinking based on evolving Japanese realities. …

    浜松医科大学紀要. 一般教育 (16), 1-8, 2002-03-29

    IR 

  • Yokkyu to dotokuteki riyu  [in Japanese]

    Narita Kazunobu

    … There is a controversy between two ethical viewpoints called internalism and externalism concerning desires and moral reasons. … Internalism claims that it is logically impossible for an agent to have moral reasons without the agent's already existing desires for the actions required by these reasons Externalism claims that it is possible. …

    Philosophy (78), p93-113, 1984-04

    IR 

Page Top