Search Results 1-20 of 527

  • A Method for Analyzing Literature Materials Applying Rhetoric and Film Studies  [in Japanese]

    柳澤 浩哉

    … A student can understand literature materials without the help of teachers, so teachers must show impressive readings in a classroom. … The aim of this paper is to propose a new method of discovering convincing readings applying rhetoric and film studies. … They are different fields, but by combining the useful perspective of both, a method that is easy for teachers to use can be created. …

    広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 (68), 111-118, 2019-12-20

    IR  DOI 

  • Research into the Utilization of "Stimulated Recall v.2" as a Lesson Studies Tool  [in Japanese]

    渡邊 和志 , 吉崎 静夫

    本研究では,授業における子どもの内面過程の把握とその活用をより容易にするために開発・改善した「再生刺激法 ver.2」を用いて,授業研究の新たな可能性を検討した。その結果,広く学校現場で行われている授業後の話合いと「再生刺激法 ver.2」の結果にもとづく話合いの両方で,授業改善の手がかりが得られた。このことから,2 つの話合いを併用することが,授業改善に有効であることが示唆された。また,「再生刺 …

    大分大学教育学部研究紀要 = The research bulletin of the Faculty of Education, Oita University 41(1), 107-121, 2019-09

    IR 

  • A process of transition of "reflective practice" in childhood research (2) : an introduction and development of "reflective practice" by Manabu Sato  [in Japanese]

    池田 隆英

    ショーンは,専門職のあり方として,「技術的合理性の適用」から「省察による実践知の創出」への転換を提起した。この動向に日本でいち早く着目した研究者の一人が,カリキュラム研究を専門とする佐藤学氏であった。本稿と関連する佐藤の主な論考の論述を分析すると,「3つの主題」と「4つの視角」から成ることがわかる。「3つの主題」は,「授業研究」「教師モデル」「実践の様式」であり,それぞれの主題について,佐藤自身の …

    岡山県立大学教育研究紀要 = Bulletin of Higher Education and Liberal Arts and Sciences Research,Okayama Prefectural University 3(1), 5-1-5-10, 2019-03-31

    IR  DOI 

  • Measuring the Effects of a Teaching Method for Cost Accounting ― An Empirical Study in the Classroom Using a Stacked Approach for Maintaining Student Concentration ―  [in Japanese]

    手嶋 竜二 , 金川 一夫

    … The educational method was implemented in the classroom, and the effects were measured by statistical analysis. … At the start of each lesson, the teacher gave a computational exercise using calculators. … At the end of the term, data was collected using student surveys. … We then performed a statistical analysis on the data. …

    環太平洋大学研究紀要 = BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY (14), 117-125, 2019-03-31

    IR  DOI 

  • Effective Teaching Strategies: Performances of a Japanese-Style Storytelling Authority Documented by a Teacher in 1928  [in Japanese]

    中村 美和子

    … Japanese-style storytelling for children, 'kōen dowa', was a popular form of amusement from the 1910s to the 1940s. … However, before the 1920s, kōen dowa was not made available to teachers because of vulgarities contained in the tales. … The aim of this study is to reveal why kōen dowa came to be used in the classroom by the end of the 1920s. …

    人間文化創成科学論叢 (21), 183-192, 2019-03-31

    IR 

  • Process of Learner's Questioning in Japanese Language Classrooms  [in Japanese]

    吉田 睦

    近年、日本語教育においても学習者主体の授業への取り組みが多く報告され、学習者の授業内コミュニケーションに焦点があてられている。本研究では、授業内で学習者が産出する質問に着目し、学習者の質問のプロセスから実際の教室談話資料を分析した。その結果、質問の産出に至らない部分的な質問や、質問を契機とした談話構造の変換、他学生の介入による問題解決などの、学習者の質問生成過程が具体的に観察された。これより、従来 …

    ICU 日本語教育研究 = ICU Studies in Japanese Language Education (15), 21-34, 2019-03-31

    IR 

  • Analysis of a Speech Situation : An Observed Team-Teaching English Classroom Lesson in Japan

    WANG Hui Ling

    盛岡大学紀要 = The Journal of Morioka University (36), 11-25, 2019-03

  • Reflective Practice : Utilizing Surveys in Professional Development

    Tracy F. Nishizaka , Floyd H. Graham III

    … Effective teachers should reflect on their own classroom practices in order to achieve keener insight into the quality of education they provide. … There exist a variety of tools to assist in this reflective endeavor. … This paper illustrates how survey instruments administered to students throughout the academic year can aid the in-service practitioner in developing, modifying or improving learning goals and classroom activities. …

    研究論集 = Journal of inquiry and research (109), 239-252, 2019-03

    IR  DOI 

  • Educational Use of Tablet Computers for Visual Impaired Student : Current Status and Future Prospects  [in Japanese]

    濱田 由己 , 山本 利和

    小学生から高校生の弱視児・生徒を対象とし,タブレット端末の教育的利用について検討した7件の実践研究をレビューした。一連の研究の結果,すべての学年の生徒がタブレット端末の操作を比較的速やかに習得することができること,また,タブレット端末を使用することで授業中に視覚を使用した学習時間が増えること,さらには携帯性の高さが自宅学習を促進することが明らかになった。一方で,現状では,授業で使用するデータの準備 …

    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 67, 269-278, 2019-02

    IR  DOI  Ichushi Web 

  • Reading Comprehension Learning of a Student With Down Syndrome::Analysis of One Student's Learning Process From a Socio-Cultural Approach  [in Japanese]

    Kusumi Yusuke

    <p> 本研究の目的は,国語の授業における1名のダウン症児と教師の相互行為を分析し,ダウン症児への文章理解教育についての示唆を得ることにある。知的障害特別支援学校中学部1年の国語の授業8回をビデオカメラで記録した。中度知的障害のあるダウン症児に対して教師が推論的質問を行った後の相互行為を対象とし,社会文化的アプローチの観点による教室談話分析を行った。対象生徒は,初め教師の質問に対して既 …

    The Japanese Journal of Educational Psychology 67(4), 330-342, 2019

    J-STAGE 

  • Research on Competencies that can be Fostered in a Lower Secondary School Science Class  [in Japanese]

    TANABE Hiroko , TAKADA Taiki , MIYAUCHI Takuya , NAKANO Yukio , KAMATA Masahiro

    <p>本研究は,理科における教科固有の知識・技能の習得に加え,様々な資質・能力が授業の中でどのように発揮・活用・育成されているかを明らかにすることを目的としている。そのために,中学校1年生を対象に5種類の未知のプラスチックを区別する実験を取り入れた探究的な授業の実践を行い,実践した授業が「汎用的スキル」および「態度・価値」の資質・能力の向上に寄与する可能性を,録画した授業映像に基づき作 …

    Journal of Research in Science Education 60(2), 317-331, 2019

    J-STAGE 

  • Study on Science Education and Science Teaching Methods that Contribute to Human Resources Development Leading the Next Generation of Science Technology and Innovation towards Society 5.0:—Research Analysis of Mini Debate by Elementary School Teachers—  [in Japanese]

    SUGIMOTO Tsuyoshi

    <p>第3期教育振興基本計画において,2030年以降の社会を展望した教育政策の重点事項として,Society 5.0の実現が,重要な教育政策課題のひとつとしてあげられた。Society 5.0は,2016年,第5期科学技術基本計画において,情報社会に続く新たな社会として提唱された。2016年以降,官界・学界・経済界あげて,Society 5.0の実現と,Society 5.0の実現に向 …

    Journal of Research in Science Education 60(2), 473-481, 2019

    J-STAGE 

  • "Negative Experiences in Physical Education" through Genders, Sexualities and the Bodies:The Quantitative and Qualitative Content Analysis of Open-Ended Survey Responses  [in Japanese]

    SEKI Megumi , MIKAMI Jun , ITANI Keiko , ITANI Satoko

    … This is one of the first studies to explore the experiences and expressions of discrimination, violence and exclusion based on genders, sexualities and the bodies in Physical education (PE) in Japan. … Through this research, we hope to gain insight into the gender and sexual politics of Japanese PE. …

    Journal of Sport and Gender Studies 17(0), 21-31, 2019

    J-STAGE 

  • Improvement in Low Achievers' Performance through Whole-Class Cooperative Learning in Elementary School Science Experiments  [in Japanese]

    HAYASHI Yasunari , SHIMADA Hideaki , MISAKI Takashi , NISHIKAWA Jun

    <p>本研究は,小学校理科の個別実験授業において全体的協働と小規模協働を比較し,成績下位層<sup>1)</sup>に対する成績向上の効果と学習プロセスを明らかにすることを目的とした。各クラス30人の学習者からなる第4学年の2クラスにおいて,全体的協働と小規模協働の授業を同一教諭が実践した。事前テストと事後テストの得点,授業中の立ち歩き回数,会話内容と回数を分析 …

    Journal of Research in Science Education 60(1), 163-171, 2019

    J-STAGE 

  • How is the role of teachers different by school environments ?:Focusing on the socio-economic status of the school district  [in Japanese]

    NAKAMURA Akihito

    本研究では、学校環境の一つとして教師が勤務する校区の社会経済的背景(SES)に注目し、社会経済的に困難な家庭環境の子どもが多い学校の学校環境とそこで観察される教師役割の特徴を明らかにすることを目的とする。分析では教師20名へのインタビューデータとTALISの二次データを用いて、SESの厳しい学校の学校環境と教師役割の特徴を吟味した結果、学校環境によって要請される教師役割として、「学級の荒れを統制す …

    Japan Bulletin of Educators for Human Development 22(1), 1-11, 2019

    J-STAGE 

  • Using English as an Intermediary Language in Introductory or Beginning Japanese Classes::Analysis of Video Data on Classroom Teaching  [in Japanese]

    ARASHI Yoko , KURABAYASHI Hideo , TAGAWA Yukinori

    … In introductory or beginning Japanese classes overseas, teaching is often conducted in the learners' first languages. … In Japan, teaching Japanese in English as an intermediary language has become more popular. …

    The journal of Japanese Language Education Methods 25(2), 34-35, 2019

    J-STAGE 

  • Development of Teaching Materials for Singing Expression in Foreign Languages Based on Perception and Feeling of Characteristics of Words, and its Effectiveness ::Through Practical High School Classes of Music  [in Japanese]

    MIYAZAWA Taeko

    … <p>  The purpose of this research is to develop teaching materials for singing that allow students to perceive and feel the linguistically distinctive characteristics of words. …

    Journal of the Study of School Music Educational Practice 23(0), 49-59, 2019

    J-STAGE 

  • Data-driven Infrastructure for Evidence-based Education and Learning  [in Japanese]

    OGATA Hiroaki , RWITAJIT Majumdar , AKÇPINAR Gökhan , FLANAGAN Brendan

    <p>本稿では、ラーニングアナリティクスを用いた、エビデンスに基づく教育・学習のためのデータ駆動型情報基盤について述べる。</p>

    Proceedings of the Annual Conference of JSAI JSAI2019(0), 1P3OS2101-1P3OS2101, 2019

    J-STAGE 

  • Research on Teaching Methods to Foster Critical Thinking Skills in Science—Through Mutual Evaluation Based on Reliability Table of Information Created by Children—  [in Japanese]

    GOTO Katsuhiro

    <p>本研究では,理科学習において,予想の根拠とする情報を見直した上で,自分や他者の実験の結果・考察をクリティカルに見る活動を取り入れた指導法を考案した。この指導法の効果を検証するために,小学校6年生30名を対象に,「ものの燃え方と空気」の単元の授業実践を行い,小学生のクリティカル・シンキング能力の向上を分析した。実践では,まず,予想の根拠となる日常の情報源を見直し,その信頼度表を児童 …

    Journal of Research in Science Education 59(3), 357-366, 2019

    J-STAGE 

  • A Case Study of an Independent Professional Development Project in a Japanese Private Secondary School

    Waterfield Marc , ウォーターフィールド マーク

    … Template Analysisを使用しながら、筆者はこれらの教師にTETEを敬遠し、旧来の教師主導の授業観を重視する間接的なストレスを明らかにした。 …

    熊本大学社会文化研究 (17), 181-204, 2019

    IR 

Page Top