Search Results 1-20 of 128

  • ガリレオの科学史に関する双方向型講座の開発と実践;Development and Implementation of Interactive Course related to the History of Science of Galileo  [in Japanese]

    工藤 知草;KUDO Tomoshige , 中村 晃;NAKAMURA Akira , 谷口 祐弘;TANIGUCHI Yuko , 篠田 昌久;SHINODA Masahisa , 金丸 保典;KANAMARU Yasunori , 内島 洋子;UCHIJIMA Yoko , 朝日 正;ASAHI Tadashi

    金沢工業大学では,毎年8 月にサマーサイエンススクールを実施している。2018 年に,古代からガリレオ・ガリレイに至る科学史,クイズ,体験型実験,コンテストに基づく双方向型講座を開発して,中学生・高校生を対象に講座を実践した。2019 年に,地球の自転を測定するフーコーの振り子の実験と真空中の自由落下の実験を新たに追加した。2 年間の講座内容とその実践結果について報告する。;Kanazawa In …

    工学教育研究;KIT progress (29), 58-66, 2021-03-10

    IR 

  • Questioning and Speaking Behavior of Undergraduates in Large Classes : Reasons for Nonspeaking and Improvement Using Cloud-Clicker  [in Japanese]

    篠原 正典

    大学でのアクティブラーニングが重要視される一方で,大教室での講義が多い大学の授業では質問・発言する学生はほとんどいない。このような状況下でクラウド型クリッカー(Clica)を導入した15回の授業を実践した結果,193名の受講生の82%から質問・発言が得られた。授業回ごとの内容や教師からの発問数も異なるため,学生の質問・発言の量は授業回によって差はあるが,それらを受講者全員で平均化した結果,1回の授 …

    教育学部論集 (32), 1-17, 2021-03-01

    IR 

  • Development of Low-Cost Response Analyzer Using Wireless Barcode Reader  [in Japanese]

    高鍬 裕樹

    本稿では,無線バーコードリーダーを用いたレスポンスアナライザの開発について述べる。ピア・インストラクションのツールとしてよく用いられるレスポンスアナライザは,簡便に使えるものとはいいがたい。そこで,無線バーコードリーダーを用いてコードを送信し,それをExcelで受けて集計することで,レスポンスアナライザとして活用できるシステムを開発した。このシステムでは,バーコードを記載した紙のカードを受講生に持 …

    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational science 69, 175-187, 2021-02

    IR  DOI 

  • 数学系基礎科目の確率の単元におけるピア・インストラクションの実践;Practice of peer instruction in unit of probability of introductory mathematics course  [in Japanese]

    谷口 哲也;TANIGUCHI Tetsuya , 西 誠;NISHI Makoto , 山岡 英孝;YAMAOKA Hidetaka , 工藤 知草;KUDO Tomoshige

    … 小文ではピア・インストラクションの実施にあたり,補助問題を導入した.;In this paper, we will report the results of peer instruction using the ICT tool named as "clicker" in unit of probability of introductory mathematics course. …

    工学教育研究;KIT progress (28), 146-152, 2020-03-25

    IR 

  • The effect of clicker use on speech-language-hearing therapy students' lecture interest and preparation  [in Japanese]

    池嵜 寛人 , 松原 慶吾 , 兒玉 成博 , 畑添 涼

    言語聴覚療法教育においてもクリッカーテストを導入した講義スタイルが学生の講義への興味関心を引き出せているのか,事前学習に好影響を及ぼすのかを調査するとともに,改善するべき点についても検討した。本調査は,クリッカーテストを導入した講義の初回講義時と最終講義時にアンケート調査を行った。初回講義時のアンケートに比べて最終講義時のアンケートにて,講義への関心が高まり,難しいやつまらないといった印象が軽減さ …

    熊本保健科学大学研究誌 = Journal of Kumamoto Health Science University (17), 37-47, 2020-03

    IR  Ichushi Web 

  • Shear strengths and shear elastic moduli of self-adhesive resin cements─ Effect of specimen storage and/or light irradiation conditions ─  [in Japanese]

    EDA Yoshikazu , NAGASAWA Yuko , SHIGETA Hirotaka , HIBINO Yasushi , NAKAJIMA Hiroshi

    … ントのせん断強さおよびせん断弾性係数に及ぼす影響について検討した.実験には市販のデュアルキュア型セルフアドヒーシブレジンセメント3種類[G-CEM ONE(ジーシー),BeautiCem SA(松風)およびRelyX Unicem2 Clicker(スリーエムジャパン)]を使用した.試料はイオン交換水中に浸漬し保管(Wet),シリカゲルを同封し乾燥状態で保管(Dry)または10,000回のサーマルサイクルを行った(TC).ベースラインとしてセメント …

    THE JOURNAL OF JAPANESE SOCIETY FOR DENTAL MATERIALS AND DEVICES 39(2), 181-191, 2020

    J-STAGE 

  • Utility of Active Learning Type Lesson System by Peer Instruction Using the Clicker System in Liberal Arts Subjects - Visualization of PROG (Progress Report on General Skill) -  [in Japanese]

    山本 靖男 , 亀水 秀男

    近年、教養科目においても、学生が主体的に問題を発見し解を見出していく能動的学修(アクティブ・ラーニング)への転換が必要とされている。クリッカーシステムを活用したピア・インストラクションによるアクティブ・ラーニング型授業を実践し、クリッカーシステムで得られた数値データから、学生の理解度や授業効果を定量的に分析し評価した。クリッカーシステムを活用したピア・インストラクションを行うことで、ほぼどの演習問 …

    朝日大学一般教育紀要 = Journal of Liberal Arts and Science Asahi University (43), 11-19, 2019-03-31

    IR 

  • 数学の概念問題の開発とピア・インストラクションを導入した線形代数入門講義の実践と分析;Development of Concept Test of Mathematics and Implementation and Analysis of Peer Instruction in Introductory Linear Algebra Lecture  [in Japanese]

    工藤 知草;KUDO Tomoshige , 山岡 英孝;YAMAOKA Hidetaka , 谷口 哲也;TANIGUCHI Tetsuya , 西 誠;NISHI Makoto

    ピア・インストラクション型講義を数学の分野で実践するためには,数学の概念問題を豊富に開発する必要がある.これまでに,線形代数,微積分,確率統計の概念問題を開発した.2016 年度と 2017 年度の 3 クラスで,ピア・インストラクションを導入した線形代数入門講義を実践し,概念問題の議論効果を仮説検定で定量分析し,t 検定により議論効果が低い数学の単元を示した.;To deliver Peer I …

    工学教育研究;KIT progress (27), 217-223, 2019-03-01

    IR 

  • 統計学入門講義におけるピア・インストラクションの実践と分析;Practice and analysis of peer instruction in introductory statistics lecture  [in Japanese]

    谷口 哲也;TANIGUCHI Tetsuya , 西 誠;NISHI Makoto , 山岡 英孝;YAMAOKA Hidetaka , 工藤 知草;KUDO Tomoshige

    本論文では統計学入門講義におけるピア・インストラクションの実施結果とその分析について報告する.「ピア・インストラクション」とは学生同士の相互の学び合いを促す相互作用型授業の一つであり,スライドで提示した問題に対して学生同士で議論をさせるものである.それぞれの問題についてまず各自で考えて回答し,全員の回答の集計結果を提示したうえで学生同士の議論を行い,再度同じ問題に回答する.本論文では議論前と議論後 …

    工学教育研究;KIT progress (27), 191-198, 2019-03-01

    IR 

  • A Literature Review of Clicker Use in the Nursing Field in Japan  [in Japanese]

    高岡 哲子 , 小塀 ゆかり , 川端 愛子 , 片倉 裕子

    目的:本研究の目的は,わが国の看護学領域におけるクリッカーに関する文献検討を行い,研究の動向と研究成果を明らかにし,看護教育実践に活用することである.方法:看護学領域におけるARS 機器に関する文献検索を行った結果,合計34 件が抽出され,重複した文献13 件を除外した21 件を対象文献とした.得られた文献をマトリックス方式で整理したのち原著論文のみを抽出して「使用教材」,「研究目的」などの視点で …

    北海道文教大学研究紀要 = Bulletin of Hokkaido Bunkyo University (43), 79-87, 2019-03

    IR  Ichushi Web 

  • Robot operation instruction interface by finger motion  [in Japanese]

    FUKUI Yuta , IWAKI Satoshi , IKEDA Tetsushi , ISHIHATA Kenji

    … Based on our real world clicker, we confirm the validity of the proposed idea to grasp an object with a life support mobile robot.</p> …

    The Proceedings of JSME annual Conference on Robotics and Mechatronics (Robomec) 2019(0), 2A1-A13, 2019

    J-STAGE 

  • 3B12 Improvement Effect of Instant Feedback from Rubric Evaluation of Presentation  [in Japanese]

    TANAKA Yasushi

    Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education 2019(0), 322-323, 2019

    J-STAGE 

  • 2C15 Practice of Lecture of Introduction to Computer Mathematics with Peer Instruction  [in Japanese]

    TANIGUCHI Tetsuya , NISHI Makoto , KUDO Tomoshige , YAMAOKA Hidetaka

    Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education 2019(0), 200-201, 2019

    J-STAGE 

  • Practical Use of Google Forms in the Examination Course for Mechanical Design Engineers Grade 3  [in Japanese]

    ARAKAWA Toshiya

    … A clicker is often used in this context to enable a bidirectional lecture and enhance educational effects;however, it can be costly to use. …

    Journal of JSEE 67(2), 2_75-2_79, 2019

    J-STAGE 

  • Educational practice using a clicker-based real-time classroom response system in the introduction to psychology course : Quantitative research for university students

    Takahashi Naoki , Nishihara Yasuyuki

    … In this research, we introduce clicker which is a real-time classroom response system in the liberal arts students of the first year immediately after entrance to the university called introduction to psychology course, and showed concrete examples of introduction, and measured the effect of clicker through comparison between used group and non-use group. … As a result, a higher rating was obtained from the clicker use group than the clicker non-use group. …

    Niigata journal of health and welfare 19(1), 8-13, 2019

    IR  Ichushi Web 

  • Effectiveness of the Audience Response System as an Interactive Teaching Tool  [in Japanese]

    上岡 尚代 , 橋本 和幸 , 野田 哲由 , 神長 まどか , 田辺 達磨 , 長谷川 龍成 , 大澤 裕行

    本研究は,クリッカーと呼ばれる聴衆応答システムを通常授業及び試験対策授業に用い,その効果検証を実施した.昨年実施した第1報では,クリッカーを使用した授業のメリットやデメリット,そして使用するにあたって担当教員が配慮すべき事をあきらかにする目的で実施し,クリッカーを使用した授業が学生の興味や積極参加を促す可能性があるという示唆を得た.本研究は第1報に続き更に被験者を増やして信頼性を高めること,試験対 …

    了徳寺大学研究紀要 = The bulletin of Ryotokuji University (13), 45-53, 2019

    IR  DOI  Ichushi Web 

  • An Estimation of Minimum Class Size for an Effective Classroom Experiment on the Central Limit Theorem Using Clickers  [in Japanese]

    樋口 三郎

    要旨あり統計教育の新展開研究ノート

    統計数理 = Proceedings of the Institute of Statistical Mathematics 66(1), 167-176, 2018-06

    IR 

  • 統計学入門講義における概念問題の活用と学習の深さの分析;Utilization of Mathematical Concept Questions and analysis of Deep Learning in Introduction to Statistics Lecture  [in Japanese]

    谷口 哲也;TANIGUCHI Tetsuya , 谷口 進一;TANIGUCHI Shin-ichi , 西 誠;NISHI Makoto , 山岡 英孝;YAMAOKA Hidetaka , 工藤 知草;KUDO Tomoshige

    小文では「数理の深い学習」への取り組みの一環として行った授業での工夫と,「数理教育における学習の深さ」に関するルーブリックの実施結果について報告する.本実践では,統計学入門講義において「ピア・インストラクション(PI)」という相互作用型授業を行い,学生に提示する問題の中に「概念問題」を取り入れた.「ピア・インストラクション(PI)」とは学生同士の相互の学び合いを促す授業運営方法の一つであり,提示し …

    工学教育研究;KIT progress (26), 329-337, 2018-03-09

    IR 

  • クリッカーを活用した概念形成と物理実験を融合した公開講座の実践;Implementation of Open Lecture Combining Concept Formation Using Clicker with Physics Experiments  [in Japanese]

    工藤 知草;KUDO Tomoshige , 金丸 保典;KANAMARU Yasunori , 西 誠;NISHI Makoto , 三嶋 昭臣;MISHIMA Akiomi , 中村 晃;Nakamura Akira , 高 香滋;TAKA Koji

    … The answer to the question "Was the exercise using clicker fruitful?" was as follows; …

    工学教育研究;KIT progress (26), 239-248, 2018-03-09

    IR 

  • Interactive distance learning class using clicker and placard : practice of "Human Anatomy and Physiology" in Mie University Summer Seminar in 2016  [in Japanese]

    太城 康良 , 矢田 陽平 , 冨樫 健二 , TASHIRO Yasura , YADA Yohei , TOGASHI Kenji

    授業のリアルタイムな遠隔配信は大学間,大学高校間の連携を促進し,多様な教育カリキュラムの実現に資する.本稿では,高大連携の恥組を推進すべく三重県下3つの高校と本学をテレビ会議システムで接続し, 2016年度サマーセミナー「チームで学ぶ人体の構造と機能」をリアルタイムに遠隔配信した事例を報告する.2部構成の前半は,教員が提示する選択式の設問に個人が考えてクリッカーで回答し,つづいて,班で議論した最終 …

    三重大学高等教育研究 = Mie University journal of studies on higher education (24), 37-45, 2018-02

    IR 

Page Top