Search Results 1-20 of 247

  • A Study on Students' Attitudes toward Nursing Practice Instruction and Attitudes toward Collaboration between Clinical Instructors and Nursing Teachers in Nursing Practice  [in Japanese]

    井上 理英 , 堀 薫夫

    本稿は、看護学実習指導に対する学生の意識、および臨床指導者と看護教員間の協働構築に対する両者の意識を明らかにし、看護学実習指導を通じて、臨床指導者と看護教員間の協働構築上の課題を考察したものである。看護学生61名を対象に指導に対する意識調査、および臨床指導者60名、看護教員66名に対する協働構築への意識に関する調査を行なった。その結果、実習中がんばった体験をしていた学生でも情緒的・落ち込みがあり、 …

    大阪教育大学紀要. 総合教育科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University. Educational science 69, 227-244, 2021-02

    IR  DOI 

  • Efficacy of Experimental Training Program with Two ICT Tools (Google Classroom and Zoom) for Clinical Training of Trainee Dentists Amid the COVID-19 Pandemic  [in Japanese]

    Keiko KATSUMATA , Michi YAMADA , Katsuhiko ISATSU , Tokuji HASEGAWA

    <p> <b>抄録</b> 本研究は, 新型コロナウイルス感染症の蔓延により, 患者の診療に参加できないだけでなく, 週2日程度の在宅研修を指示された研修歯科医を対象に, 2つのICTツール (Google ClassroomとZoom) を応用した試作研修プログラムを実施し, その有効性を評価した.</p><p> 学習管理システムである …

    The Journal of Japanese Dental Education Association 37(1), 11-23, 2021

    J-STAGE 

  • A Trial Study on the Practical Performance Assessment of Trainee Dentists by Dental Hygienists  [in Japanese]

    Mana HASEGAWA , Harue ITO , Nobuaki OKUMURA , Futoshi NAKAMURA , Takumi SATO , Noritaka FUJII

    <p> <b>抄録</b> 新潟大学病院歯科医師臨床研修では, 指導歯科医による研修歯科医の診療観察を用いて形成的評価を行っている. 今回は評価者に歯科衛生士を加えてその効果を検証した. 対象は令和元年度の研修歯科医22名とし, Yes/Noで判断する6つの評価項目と判定基準, 合格要件をあらかじめ説明した後, 自己申告により指導歯科医, 歯科衛生士による診療パ …

    The Journal of Japanese Dental Education Association 37(1), 3-10, 2021

    J-STAGE 

  • Instructor Competencies in Clinical OJT  [in Japanese]

    KITABEPPU Kosuke , IKEBE Ryo , SUGA Hironobu , MASUDA Takao , MASAOKA Yuuki

    <p>本研究は,実践活用レベルで明記されていない臨床のOn-the-Job Training(以下:OJT)における指導者のコンピテンシーについて明らかにすることを目的とした.文献レビューにより,4項目の領域,13項目のコンピテンシー,39項目の行動記述が明らかとなった.文献レビュー後にコンピテンシーのドラフトを作成し,複数施設の教育的役割を担っている指導者や教育分野のエキスパートを対 …

    Japan Journal of Educational Technology 44(4), 527-534, 2021

    J-STAGE 

  • Approach to Starting Clinical Pharmacy Practice Experience Based on the Model Core Curriculum for Pharmacy Education (2013 Version) in Hokkaido Prefecture  [in Japanese]

    Yamashita Miki

    … In addition, in order to convey the changes in pharmacy practice experiences based on this revised core curriculum for pharmacists, I contributed to the implementation of new pharmacy practices as an instructor at seminars in Hokkaido.</p> …

    YAKUGAKU ZASSHI 141(3), 289-291, 2021

    J-STAGE 

  • THE RESEARCH ABILITIES AND DIFFICULTIES OF EDUCATION IN NURSING AMONG CLINICAL RESEARCH NURSE INSTRUCTORS  [in Japanese]

    路 璐 , 姫野 雄太 , 北池 正 , 池崎 澄江

    [要旨] 目的 : 病院における看護研究指導者の看護研究指導を受けた経験と研究能力を把握したうえで,指導上の困難との関連を明らかにすることである。方法 : A県内100床以上74病院の院内看護研究指導の役割を担う看護師172名を対象に,研究実施経験と研究指導を受けた経験の有無,そして7領域28項目からなる研究能力と研究指導上の困難について,郵送による無記名自記式質問紙調査を実施した。結果 : 12 …

    千葉看護学会会誌 26(1), 19-27, 2020-08

    IR  DOI  Ichushi Web 

  • A Literature Review on Cooperation between Clinical Instructors and Teachers in Pediatric Nursing Practice  [in Japanese]

    清野 星二 , 廣瀬 幸美

    三育学院大学紀要 = Journal of Saniku Gakuin College 12(1), 19-25, 2020

    Ichushi Web 

  • Reflective Comments from Faculty with Different Characteristics in Mentoring of Teachers  [in Japanese]

    中井 隆司

    日本教育大学協会研究年報 38, 79-90, 2020

  • Comparison of Achievement Status of Clinical Training Guideline Items between Instructor, Certified, and General Dental Hygienists Involved in Patients with Disabilities  [in Japanese]

    MATSUOKA Yoko , FUKUMOTO Satoshi , YAMADA Aya , KURASHIGE Yoshihito , MOURI Shino , KAJI Minako , KATAYAMA Hiromichi , ITO Makoto , SHIBATA Noriharu , MINOWA Erika , SAITOH Masato

    <p>一般社団法人日本障害者歯科学会は,平成20年に日本障害者歯科学会指導歯科衛生士(以下:指導DH),日本歯科衛生士会認定衛生士(認定分野B:障害者歯科,以下:認定DH)制度を導入した.本制度の下,障害者歯科診療のための歯科衛生士養成の認定DH研修ガイドライン(以下:研修ガイドライン)が作成され,指導DHは本研修ガイドラインに沿って認定DH等の育成を行うことが望ましいとされている.し …

    Journal of the Japanese Society for Disability and Oral Health 41(4), 277-286, 2020

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Basic life support education at Osaka Dental University Dental School:A report of 15 years of outcomes

    SAKUMA Yasushi , KATO Yasuhiko , MOMOTA Yoshihiro

    … The new curriculum was adopted to: incorporate automated external defibrillator (AED) training, to include training to relieve an obstructed airway, to make sure that each instructor teaches 5 or fewer students using one manikin and one AED training device, to start skills testing, to use textbooks, to specify requirements for instructors, to use DVD media, and to use pocket face masks. …

    Journal of Osaka Dental University 54(2), 199-203, 2020

    J-STAGE 

  • Results of a Social and Emotional Learning Program for Preventing Bullying in Junior High School in Relation to Students' Level of Social Ability::Teacher-Led Intervention  [in Japanese]

    Kimura Toshihisa , Koizumi Reizo

    <p> 本研究では,いじめ抑止に関する中村・越川(2014)の改善をめざして,社会性と情動の学習における問題解決スキルの習得を目標に2時間の心理教育プログラム(①いじめ対応策の検討,②対応策実行のためのロールプレイング)の授業を実施した。心理臨床の専門家ではなく通常の授業と同様に教師が実施した。中学2年生151名が本研究に参加し,実施時期をずらすウェイティング・リスト法を用いて,前期実 …

    The Japanese Journal of Educational Psychology 68(2), 185-201, 2020

    J-STAGE 

  • Evaluating the Practice and Effects of Internet Naikan: A Trial among Chinese College Students  [in Japanese]

    LI Xiaoru , TAKAHASHI Miho , WU Guohong , LUO Wuqi

    <p> 近年、中国では内観療法の実践及び効果研究が主に精神疾患を持つ臨床群を対象とする医療領域で盛んに行われており、その有効性が確かめられている。本研究は非臨床群の中国人大学生を対象に内観をベースとした実践方法を開発・実践すると共に、その効果評価を行った。その際、抑うつなどの精神健康指標に加え、幸福感、気分などの心理指標、自尊心、対人関係などの認知指標を測定し、内観の効果とそのメカニズ …

    Journal of the Japan Naikan Association 26(1), 61-76, 2020

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • The relationship between physical therapy clinical educator's motivation and negative factors

    Yoshida Yuichi , Yoshimura Osamu , Kusumoto Masazumi , Tasaki Shuichiro , Ninomiya Shogo

    … <p>[Purpose] The purpose of this study was to clarify the relationship between physical therapy clinical educators' motivations and negative personal factors. … [Participants and Methods] The authors sent a questionnaire on clinical education to 790 physical therapists working in hospitals across Japan, and received 345 valid responses. …

    Journal of Physical Therapy Science 32(7), 459-462, 2020

    J-STAGE 

  • Clinical Practice-related Difficulties Perceived by Physical Therapy Students and Their Clinical Instruction Requests  [in Japanese]

    SHINOZAKI Masae , FUKAYA Takashi , ASAKAWA Yasutsugu , OHASHI Yukari

    <p>〔目的〕理学療法学生が感じた臨床実習の困難ならびに学生の望む実習指導を明らかにする.〔対象と方法〕臨床実習を修了した学生16名に対し半構造化面接を行い,内容分析した.〔結果〕記録単位数の多かったカテゴリーは,臨床実習の困難では,【C⑪学生が患者に評価や治療介入を実施するうえでの困難】や【C⑥学生と指導者の質問や助言のやりとりで生じる困難】などの15カテゴリーであり,学生の望む指導 …

    Rigakuryoho Kagaku 35(3), 371-379, 2020

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • The Present Conditions and Problems in Collaboration between Clinical Instructors and Teachers in the Visiting Nursing Station Practice  [in Japanese]

    Shibata Shigeko , Suzuki Miwa , Machida Takae

    <p><b>目的:</b>訪問看護ステーションでの在宅看護学実習における実習指導者と教員との連携の実態と課題を明らかにすることを目的とした.</p><p><b>方法:</b>在宅看護学実習を受け入れている35施設の訪問看護師77人を対象に自記式質問紙調査を行った.記述統計量算出後,自由記載については内容分析を行った …

    Journal of Japan Academy of Community Health Nursing 23(1), 52-58, 2020

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • A Survey Report of the General Practice Residency Program of Nihon University School of Dentistry in Remote Islands  [in Japanese]

    Yoshimasa TAKEUCHI , Atsushi KAMIMOTO , Mika FURUCHI , Keisuke SEKI , Toshiki TAKAMIZAWA , Masashi MIYAZAKI

    <p> <b>抄録</b> 日本大学歯学部付属歯科病院 (以下, 当院) は, 島しょ地区の各診療所 (以下, 離島歯科研修施設とする) を研修協力施設に設定し, 離島歯科研修を地域歯科医療分野の歯科医師臨床研修プログラムに導入している. 各離島歯科研修施設では, 当院の指導歯科医および研修歯科医が2人1組を編成して, 島民のニーズに応じた地域歯科保健や歯科医療 …

    The Journal of Japanese Dental Education Association 36(1), 42-49, 2020

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • In- and Out-of-hospital Multidisciplinary Staff Simulations That "Connect" Medical Education and Clinical Practice - Utilization of the Shimane Medical Rally -  [in Japanese]

    KUSAKA Akari

    <p>医学教育と臨床現場を「つなぐ」ために求められるものは何であろうか.受講生のニーズに応じた教育デザイン,インストラクターの質,インストラクター育成などが考えられる.一次救命処置,ABCD評価を用いた観察,外傷患者の診方,多数傷病者事案や災害対応など,具体的にどのように身に付けて現場で使えるようになるのか.シナリオの作り方,受講生を導きニーズを満たすためにファシリテートするインストラ …

    THE JOURNAL OF JAPAN SOCIETY FOR CLINICAL ANESTHESIA 40(1), 64-68, 2020

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Collaboration with Clinical Instructors Led by Nursing Teachers in a Nursing Clinical Practicum  [in Japanese]

    望月 紀子 , 白水 眞理子 , 宮芝 智子

    神奈川県立保健福祉大学誌 : human services 17(1), 27-37, 2020

    IR  Ichushi Web 

  • Awareness of Ethical Problems Among Clinical Practice Instructors  [in Japanese]

    漆野 裕子

    目的 臨地実習指導上で臨地実習指導者がどのような倫理的課題を認識しているのかを明らかにする. 方法 臨地実習指導者10名に「実習指導場面で倫理的に迷った経験や疑問に感じたこと」について半構造 化インタビューを実施し,質的帰納的に分析した. 結果 臨地実習指導者が認識している倫理的課題は,【指導者の患者・家族と学生の間での配慮】【学生に 経験をさせたいが患者に負担をかけていること】【患者と学生両者へ …

    聖泉看護学研究 = Seisen journal of nursing studies 9, 1-9, 2020

    IR  DOI  Ichushi Web 

Page Top