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  • 偶発性を生み出すフィールドワーク教育:学びが生まれる余白と異種混交性  [in Japanese]

    Konishi Kodai

    本発表は、フィールドワーク教育の可能性を「偶発性」と「異種混交性」をベースとした学びのプラットフォーム作りという文脈から紐解いていくことを目的とする。具体的には、日本の離島で行われたフォトエリシテーション法によるフィールド教育を事例とし、そのなかで巻き起こる状況的対話や不測の事態から生じる、学生の発想や意思の拡張を重要な学びとして想定し、それを核とする教育デザインの意義を考える。

    Abstracts of the Annual Meeting of the Japanese Society of Cultural Anthropology 2020(0), H03, 2020

    J-STAGE 

  • Reinforcement Contingency Learning in Children with ADHD: Back to the Basics of Behavior Therapy

    Hasse De Meyer , Tom Beckers , Gail Tripp , Saskia van der Oord

    … Reinforcement deficits in ADHD may affect basic operant learning processes relevant for Behavioral Treatment. … In an operant learning task designed to mimic the task confronted by an animal in a Skinner box, 62 typically developing and 49 children with ADHD (age: 8–12) were presented with a continuous, partial or gradually stretching reinforcement scheme followed by extinction. …

    Journal of Abnormal Child Psychology 47(12), 1889-1902, 2019-07-11

    IR 

  • About Radical Behaviorism  [in Japanese]

    丹野 貴行

    特集 : 坂上貴之教授 退職記念号#寄稿論文

    哲學 = Philosophy 142, 9-42, 2019-03

    IR 

  • Development of the preventive learning programs in education for stress management after a disaster for elementary school children - learning of helping behavior to build sense of usefulness and control  [in Japanese]

    YONEYAMA Syohei , TAKEUCHI Kouji

    災害に遭うことで被災者がコントロール感を喪失し,無力感や不安感を抱くことが報告され ており,これから立ち直るために他者を支援することが有効であると言われている。そこで本 研究では小学生を対象とした予防教育としての防災心理教育プログラムを開発し,小学校 5 ・6 年生230名を対象に実施して,効果検証を行った。本プログラムでは,児童が1他者支援行動 の動機づけを高め,2他者支援行動によりストレスが回 …

    Journal of Japan Society for Natural Disaster Science 38(2), 221-239, 2019

    J-STAGE 

  • Fuzzy CS Analysis Applying Type-2 Fuzzy Contingency Table  [in Japanese]

    UESU Hiroaki

    … Indeed, modern pedagogy points out that motivation of students themselves has a great influence on learning effect. …

    Proceedings of the Annual Conference of Biomedical Fuzzy Systems Association 31(0), 138-141, 2018

    J-STAGE 

  • Interactions Between Students With Special Needs and Their Peers in a Cooperative Learning Environment With Interdependent Group Contingencies in a Part-Time High School: Improving Academic Achievement  [in Japanese]

    WAKABAYASHI KAZUSA , NAKANO SATOSHI , KATO TETSUBUMI

    <p><b>研究の目的</b> 相互依存型集団随伴性を適用した協同学習による学業達成を目指して、生徒のかかわりを促進する条件を検討した。<b>研究計画</b> 生徒2名による参加者間多層ベースラインデザイン法を用いた。<b>場面</b> 定時制高校の数学の授業で行われた。<b>参加者</b> …

    Japanese Journal of Behavior Analysis 33(1), 12-23, 2018

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Teaching and Lessons based on the Learner's 'Mediated Agency':From a Perspective of the Socio-Cultural Approach  [in Japanese]

    KUSUMI Yusuke

    <p>本稿では,社会文化的アプローチの視点から学習者の主体性に基づく教授と授業のあり方についての議論を行った。社会文化的アプローチにおける学習者の「媒介された主体性」という概念は,個人の有能さではなく,文脈や環境に埋め込まれた主体の意思や行為する力を示すものである。このような観点からは学習者を同質的な主体性を有する集団と捉えたり,教師の教授と学習者の学習を対立的に捉えたりする見方は否定 …

    Research Journal of Educational Methods 43(0), 49-59, 2018

    J-STAGE 

  • CS Bubble Chart Analysis of Mathematics Class Applying Type-2 Fuzzy Contingency Table  [in Japanese]

    UESU Hiroaki

    <p>講義や授業において,学生の科目に対するモチベーションの向上というのは,学業成績との結びつきが強く,教員にはモチベーションを向上するための教育スキルが求められる.事実,現代教育学でも,学生自身のモチベーションが学習効果に多大な影響を及ぼすことが指摘されているだけではなく,学生のモチベーションの向上が非常に重要視されている.本稿では,学生のモチベーション把握のためにアンケートを行い, …

    Proceedings of the Fuzzy System Symposium 34(0), 204-208, 2018

    J-STAGE 

  • Response frequency to a specific target does not affect the performance and visual attention  [in Japanese]

    Watanabe Yurina , Yoshizaki Kazuhito

    … Schmidt (2013) for example argued that the PC effect is driven by performance improvements based on learning predictive relationships between stimuli and responses, rather than by the modulation of visual selectivity. … It is notably unclear whether performance improvements are caused by increased contingency of a specific stimulus-response, or high response frequency resulting from the increased contingency in a block. …

    Journal of Human Environmental Studies 15(1), 3-7, 2017

    J-STAGE 

  • Reflective Learning(reflexives Lernen) on K. Prange's Theory of School::Development of school lesson's concept premised difference between school and life  [in Japanese]

    TANAKA Rei

    <p> 学校での学習が生活実践と結び付かない,いわゆる学校と生活との乖離の問題は,20世紀初頭の改革教育学から現代の学校改革に至るまで,これまで広く教授学において議論がなされてきた。その際の議論の視角は,学校と生活とをどのようにして結び付けるのか,という点にあった。しかしそうした教授学的な問題設定に対して異を唱えたのがプランゲ(Prange, K.)である。彼は,学校と生活の間の差異を …

    Research Journal of Educational Methods 42(0), 23-33, 2017

    J-STAGE 

  • Using Cooperative Learning and Interdependent Contingencies to Support Learning: High School Students in Need of Special Educational Support  [in Japanese]

    SASAKI Ikkei , SEKIDO Hidenori

    学習上や生徒指導上の問題で苦慮している生徒などが多数在籍する、高等学校定時制課程の数学の授業において、協同学習に相互依存型集団随伴性を組み合わせた介入を実施した。そして、当該生徒の授業参加行動の改善、授業中の問題行動の低減、および学級全体の学業達成の向上を目指した指導を行い、指導方法の妥当性について検討した。その結果、当該生徒に授業参加率の増加・問題行動の生起率の低減がみられ、学級全体の学業達成度 …

    The Japanese Journal of Special Education 54(2), 121-131, 2016

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Application of Type-2 Fuzzy Contingency Table to Needs Analysis for Students Learning Media Lectures

    Hiroaki UESU

    … We extend type-1 fuzzy contingency table to type-2 in order to analyze inexactinformation. … We apply the type-2 fuzzy contingency table to needs analysis for students learningmedia lectures in university and show its effectiveness from some data. …

    International Journal of Biomedical Soft Computing and Human Sciences: the official journal of the Biomedical Fuzzy Systems Association 21(1), 1-7, 2016

    J-STAGE 

  • Visual field differences in the human contingency learning  [in Japanese]

    北原 稔也 , 吉崎 一人 , 渡辺 友里菜

    愛知淑徳大学論集. 心理学部篇 (6), 73-79, 2016

    IR 

  • An Educational Contest with Hacking Competition CTF for Information Literacy and Security Learning : A Contest Management Server and Problem Setting for Beginners  [in Japanese]

    AKAGI Satoshi , NAKAI Tomoki , NAKAYA Makoto , TOMINAGA Hiroyuki

    近年,サーバ上に隠された情報を旗に見立てて,ITの知識や技術を活用してそれを見つけ出す,ハッキング競技CTFが注目を浴びている.本研究では,大学新入生などを対象とし,セキュリティを意識させる情報リテラシ教育として,CTFを取り入れた大会イベントを提案している.大会運営サーバを開発し,CTF競技と余興ゲームによって,観戦者を応援者として巻き込むコンテストを実施している.余興ゲームには,神経衰弱を取り …

    IEICE technical report. Education technology 114(513), 39-44, 2015-03-14

  • Contingency judgment by elderly people : From the viewpoint of associative learning  [in Japanese]

    沼田 恵太郎

    … This article reviews previous studies concerning the contingency judgment of elderly people. … An interesting topic within older adults' learning, the field of contingency judgment began to emerge about 20 years ago following the publication of an article on illusory control by Mutter and Pliske (1994). … Additionally, there are some schemas for recent studies about prior belief, S-S and R・O contingency, generalization, discrimination, and stimulus competition. …

    生老病死の行動科学 (19), 21-37, 2015-03

    IR  DOI 

  • Building a responsive teacher: How temporal contingency of gaze interaction influences word learning with virtual tutors

    Lee Hanju , Kanakogi Yasuhiro , Hiraki Kazuo

    … Animated pedagogical agents are lifelike virtual characters designed to augment learning. … A review of developmental psychology literature led to the hypothesis that the temporal contingency of such agents would promote human learning. … The finding indicates that incorporating temporal contingency of gaze interaction from a pedagogical agent has positive effect on learning. …

    Royal Society Open Science (2), 2015-01-14

    IR 

  • Contingency learning in random shapes  [in Japanese]

    Kitahara Toshiya , Yoshizaki Kazuhito

    The Proceedings of the Annual Convention of the Japanese Psychological Association 79(0), 2PM-079-2PM-079, 2015

    J-STAGE 

  • Contingency learning and evaluation of learned words

    Kitahara Toshiya , Yoshizaki Kazuhito

    Schmidt et al.(2007,Consciousness and Cognition)は随伴性学習によるストループ様効果を示した。実験は反応競合が生じない単語を4色に着色して呈示し,課題は色同定であった。単語と呈示する色の比率(随伴性比率)を操作した結果,呈示比率が高い色の方が低い色よりも課題遂行成績が上昇した(随伴性効果)。本研究は随伴性比率を3段階(37.5%/50.0%/62.5% …

    Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2015(0), 90-90, 2015

    J-STAGE 

  • 1B15 Learning visual braille's symbols using contingency adduction  [in Japanese]

    Kohara Ken-ichiro , Oshima Kensuke , Aizawa Yasunori

    日本行動分析学会年次大会プログラム・発表論文集 (33), 56, 2015

    NDL Digital Collections 

  • A Practical Report of an Introductory Educational Experience with Hacking Competition CTF for Information Security Learning  [in Japanese]

    赤木 智史 , 中矢 誠 , 富永 浩之

    情報教育シンポジウム2014論文集 2014(2), 169-172, 2014-08-17

    IPSJ 

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