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  • Development of Software that Supports Learning Solar Diurnal Motion from a Ground-level Perspective and its Effects  [in Japanese]

    MATSUOKA Kohei , KUZUOKA Hideaki , KUBOTA Yoshihiko , KANAI Tsukasa , SUZUKI Hideyuki , KATO Hiroshi

    … In this study, we first developed a software to help learners understand the sun's diurnal motion from the ground-level perspective. …

    Journal of Science Education in Japan 43(4), 308-322, 2019

    J-STAGE 

  • Understanding the Diurnal Motion of the Sun by 360° Panoramic Video: Evaluating Embodied Cognition  [in Japanese]

    KANAI Tsukasa , KUBOTA Yoshihiko , KAWASAKI Kyosuke , MATSUOKA Kouhei , KUZUOKA Hideaki , SUZUKI Hideyuki , KATO Hiroshi

    … <p>Understanding the seasonal diurnal motion of the sun is difficult. …

    Journal of Science Education in Japan 42(4), 290-300, 2018

    J-STAGE 

  • University and Junior High School Students' Understanding of the Sun's Diurnal Motion and their Writing Ability  [in Japanese]

    廣木 義久 , 藤井 宏明 , 富田 晃彦

    太陽の日周運動に関する理解度と文章記述能力について大学生と中学生を対象に調査した。太陽の軌跡に関する図の分析から,大学生において天球という概念が理解できていない者がいること,大学生と中学生の多くが北極点における方位を理解できていないことが分かった。また,太陽の軌跡に関する文章の分析から,記述のために必要な要素が不足しているケースが多いことが明らかとなった。本研究の結果から,大学生,中学生ともに科学 …

    大阪教育大学紀要. 第5部門, 教科教育 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 65(2), 23-31, 2017-02

    IR 

  • Holistic Understanding of the Movements of Astronomical Bodies: Feeling the Copernican Theory in the Classroom  [in Japanese]

    FUKUTA Tsuneyasu , OSHIMA Yuka , TONISHI Shoju

    天体の運行は天動説からも地動説からも説明できるので,生徒に地動説を実感して理解させるには,地動説が天動説より優位であることを理解させる必要がある。しかし,天体の日周運動などの観察事実は,天動説による説明の方が実感しやすい。生徒の疑問は,北天の星々の回転が自転の証拠であることにではなく,なぜ空の回転ではないのかにある。個々の観察事実は多様な説明が可能なので,天動説か地動説かの決定には個々の観察事実と …

    Journal of Research in Science Education 54(2), 249-256, 2013

    J-STAGE 

  • Diurnal Motion of Sun and Moon, the Movie ; The Case of Osaka Kyoiku University  [in Japanese]

    NOGUCHI Ryo , 梅津 寛明 , 小倉 和幸 [他] , 小野 里佳子 , 川端 美穂 , 貴村 仁 , 小林 弘 , 酒井 大輔 , 塩田 淳悟 , 白井 みなみ , 中岡 雅樹 , 福江 純 , 藤井 大地 , 古川 寿実 , 増田 剛大 , 松浦 美波 , 道端 恵梨子 , 松本 桂

    天文月報 105(11), 705-709, 2012-10-20

    Cited by (1)

  • Effects of Experience Regarding the Movement of Celestial Bodies on Understanding of it by Elementary Education Program Students  [in Japanese]

    OGIHARA Yohei , KOBAYASHI Tatsushi

    本研究は,小学校教員養成課程の学生を対象として,天文に関する体験や興味・関心が,天体の運行の理解に及ぼす影響を質問紙調査により検討することを目的とした。まず,天文に関する体験や興味・関心等を問う質問項目について因子分析を行うとともに,抽出された各因子の項目について体験の程度を得点化した。次に,天体の運行に関する理解の得点の上位群,下位群について平均値の差を検討した。その結果,以下のことが明らかとな …

    Journal of research in science education 51(2), 1-9, 2010-11-05

    References (10)

  • SOLAR CYCLE DEPENDENCE OF THE DIURNAL ANISOTROPY OF 0.6 TeV COSMIC-RAY INTENSITY OBSERVED WITH THE MATSUSHIRO UNDERGROUND MUON DETECTOR

    Munakata K. , Mizoguchi Y. , Kato C. , Yasue S. , Mori S. , Takita M. , Kota J.

    … We analyze the temporal variation of the diurnal anisotropy of sub-TeV cosmic-ray intensity observed with the Matsushiro (Japan) underground muon detector over two full solar activity cycles in 1985-2008. …

    The Astrophysical Journal 412(2), 1100-1106, 2010-04-01

    IR 

  • The Study of Scientific Understanding of Students who do not Major in Science : Research on Students on a Kindergarten and Nursery Teacher Training Course  [in Japanese]

    OHNUKI Asami , TAKAYAMA Makiko

    日本の一般公衆の科学技術に関する関心度や認知度が他国と比較して低いと言われる。本研究では,教養としての理科という観点から,自然科学系分野を専門としない学生が保持する科学概念について調査し,学生の実態の把握とそこに見出される理科教育の課題を明確にすることを試みた。調査対象は,将来幼児期の教育や保育に携わることが予想される専門学校生である。調査は,中学校までの理科で扱う内容の理解と,科学に関する個人の …

    The Bulletin of Japanese Curriculum Research and Development 32(3), 51-60, 2009

    J-STAGE 

  • On the Complete Comparison of Latitude Observations with the Visual and Floating Zenith Telescopes

    SUGAWA Chikara , KITAGO Hiraku

    … Latitude observations with the visual zenith telescope (VZT) and the floating photo-graphic zenith telescope (FZT) were made according to the same ILS star system during the period from 1964 to 1966 at Mizusawa. … In this note the comparison of observations with both instruments is fully discussed. …

    Journal of the Geodetic Society of Japan 12(3-4), 140-150, 1967

    J-STAGE 

  • On the differential evaporation recorder

    MIHARA Y. , YABUKI K. , UCHIJIMA Z.

    The amount of evaporation in a large size evaporation pan is measured by reading the level of the water surface with a hook gage. … In the sun, however, the water surface level varies with the change of water temperature. …

    Journal of Agricultural Meteorology 7(3-4), 137-139, 1952

    J-STAGE 

  • On the Initial Phase of Geomagnetic Storm

    Ishikawa G.

    … A statistical survey of the sudden commencement of magnetic storms shows two remarkable properties; … in the first place, the mean freauencv distribution of horizontal component H becomes non-symmetrical like the Pearson type, and in the second place, diurnal variation of H becomes W-type. …

    Papers in Meteorology and Geophysics 1(2-4), 319-338, 1950

    J-STAGE 

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