Search Results 1-20 of 242

  • Repos-csel : New proposal for Cybersecurity e-Learning Quiz Repository  [in Japanese]

    上田 浩 , 後藤田 中 , 平岡 斉士 , 金子 晃介 , 中村 誠 , 松本 多恵 , 岡村 耕二 , 田口 雅晴 , 井上 俊治 , 中尾 礼文 , 石田 亮介

    … ,各大学等の事情に応じて問題を取捨選択できること,各大学のプラットフォームを活用でき責任分界点が明確になるという利点があり,より持続的な取り組みを目指すものである.現在,Moodle3.8.1にStudentQuizプラグインを導入したコースを共有リポジトリRepos-csel(https://csel.media.hosei.ac.jp/)として公開している.同リポジトリにおいて,WGメンバーがテスト問題を作成・共有し,その評価を行う機能の検証を行っている. …

    情報処理学会研究報告 = IPSJ SIG Technical Report 2020-CLE-30(3), 1-7, 2020-03

    IR 

  • Symposium on Education and Politics in a Global Age "A Different Kind of Politics"

    Boyte Harry C.

    … This essay argues that the promise is real but the danger is that subjectification becomes "identity politics" which erode the responsibility of citizens for society as a whole and generate bitter clashes as identities are manipulated by elites using social media and other technologies. …

    Educational Studies in Japan 14(0), 5-14, 2020

    J-STAGE 

  • An improved teaching model in legal education : Using a media-mixed teaching materials  [in Japanese]

    加藤 雅信 , 花本 広志 , 中野 邦保 , 吉永 一行

    … 具体的には、国内外での教育工学(Instructional Design)の深化を反映させたeラーニング・リカレント教育の動向等を踏まえつつ、「動画教材を使った初学者教育」、「イージー・ケースの体得から始める法学教育」等のヴィヴィドな法学教育への転換を提案するものである。 …

    名古屋学院大学論集. 社会科学篇 = Journal of Nagoya Gakuin University 57(1), 67-82, 2020

    IR  DOI 

  • Consideration of Instructional Design in Moral Lessens Utilizing NHK Broadcasting Programs : Focusing on Discussion Activities in Combined Class  [in Japanese]

    福田 晃 , 村井 万寿夫 , 中川 一史

    日本教育メディア学会研究会論集 = The study meeting reports of the Japan Association for the Educational Media Study (46), 19-22, 2019-03-09

  • Study on Rewind Operation Interface for Segmentation Effect in Video Learning  [in Japanese]

    SHIKINE Nobumitsu , YAMANAKA Toshimasa , HOSHINO Junichi

    <p> e-Learningシステムにおける教育メディアの時間構造のデザインは重要である。その中でも動画は学習者の事前知識に合わせて適した長さに分割することにより効率的に学習することができることが知られており、これはセグメンテーション効果(segmentation effect)と呼ばれる。早送り,巻き戻し,停止の操作で学習者は個々の理解や認知的な負荷に応じて学習のセグメントサイズの調 …

    Bulletin of Japanese Society for the Science of Design 66(2), 2_9-2_18, 2019

    J-STAGE 

  • Instructional guide for discussion using facilitation graphics to promote active learning  [in Japanese]

    watanabe shu , Tamaru Eriko , Ohtani Chie

    <p>図解は議論を深める視覚ツールとして有効である(渡辺ら, 2017, 2018)。本研究では、富士ゼロックスが開発した図解の改善版を使って大学三年生の討議を発言時間・回数・内容・描画表現などに焦点を当てて観察および分析した。修正された図解ガイドは、学生に深い議論の方法を限られた時間内で段階ごとに教示していくことが確認された。また、事実や概念の共有、事実と概念の関係性を明示する適切な …

    PROCEEDINGS OF THE ANNUAL CONFERENCE OF JSSD 66(0), 4, 2019

    J-STAGE 

  • The Significances and Directions of Music Classes Using Popular Music ::Focusing on Sociological and Political Contexts  [in Japanese]

    MATSUMIYA Rika

    … ② Popular music has transformational flexibility depending on mass media, so it tends to be linked to political contexts. … I can point out that the viewpoint and the directions to overcome this situation not only to understand the music from the historical and cultural contexts noted in the Instructional Guidelines but also by understanding the music from the sociological and political contexts.</p> …

    Journal of the Study of School Music Educational Practice 23(0), 25-36, 2019

    J-STAGE 

  • Research on Teaching Methods to Foster Critical Thinking Skills in Science—Through Mutual Evaluation Based on Reliability Table of Information Created by Children—  [in Japanese]

    GOTO Katsuhiro

    <p>本研究では,理科学習において,予想の根拠とする情報を見直した上で,自分や他者の実験の結果・考察をクリティカルに見る活動を取り入れた指導法を考案した。この指導法の効果を検証するために,小学校6年生30名を対象に,「ものの燃え方と空気」の単元の授業実践を行い,小学生のクリティカル・シンキング能力の向上を分析した。実践では,まず,予想の根拠となる日常の情報源を見直し,その信頼度表を児童 …

    Journal of Research in Science Education 59(3), 357-366, 2019

    J-STAGE 

  • Ensuring instructional quality and student engagement in lectures : Exploring teaching methods for our general education curriculum  [in Japanese]

    長谷川 省一

    … (2) Learn critical comprehension skills (e.g. the ability to dissect truth and meaning from mass marketed and potentially biased media outlets). …

    愛知工業大学研究報告 = Bulletin of Aichi Institute of Technology (53), 33-39, 2018-03-31

    IR 

  • What do the Instructional Books Have Pedagogical Scenario about "Programming Education"?  [in Japanese]

    山口 好和

    日本教育メディア学会研究会論集 = The study meeting reports of the Japan Association for the Educational Media Study (44), 97-100, 2018-03-03

  • Curriculum framework for the computer-generated art and design in upper secondary schools: syllabus of using course numbering system and curriculum map  [in Japanese]

    神戸 由美子 , 五十嵐 浩也

    情報教育シンポジウム論文集 2017(2), 8-15, 2017-08-10

    IPSJ 

  • Facilitating Social Play for Children with PDDs: Effects of Paired Robotic Devices

    Matsuda Soichiro , Nunez Eleuda , Hirokawa Masakazu , Yamamoto Junichi , Suzuki Kenji , 鈴木 健嗣 , 廣川 暢一

    … Although previous studies have examined a variety of instructional strategies for teaching skills, few studies have evaluated the potential of using robotic devices. …

    Frontiers in Psychology (8), 1029, 2017-06

    IR 

  • Improvement of "Instructional Words" in physical education class  [in Japanese]

    藤田 育郎 , 高山 幸一

    日本教育メディア学会研究会論集 = The study meeting reports of the Japan Association for the Educational Media Study (42), 1-4, 2017-03-04

  • Development of Distance-Learning Curriculum Model on Food Safety and Organic Agriculture Developed from the Sufficiency Economy Philosophy for the ASEAN Community  [in Japanese]

    SANSERM SINEENUCH KHRUTMUANG , KEOWAN BUMPEN , YOOPRASERT BENCHAMAS , SEERASARN NAREERUT

    … consisted of: (i) instructional videos covering 15 subjects including Sufficiency Economy Philosophy, Paradigm Shifts, Food Security, The Way of Organic Farming, Household Budget and Information Management for Planning, Knowledge Management, Soil and Water Management, Genetics Management, Alternative Energy, Safety and Organic Food Production, Food Safety Assurance, Packaging Design, Group Management, Distribution Management, and Edutainment, (ii) curriculum documents, handbooks and a list of selected media, and 3) the …

    International Journal of Environmental and Rural Development 8(2), 37-41, 2017

    J-STAGE 

  • Assessment of Lesson Practice after Four Years of Introducing Thinking Tools in China:Focusing on Perspective of Organizing Interactivity  [in Japanese]

    MIYAKE Kikuko , KISHI Makiko , KUBOTA Kenichi , LI Kedong

    本研究の目的は,シンキングツールの活用を進める中国の小学校において,児童が主体的に考える授業場面を,教師はどのように組織しているのかを明らかにすることである。筆者らは4年間にわたり,思考力育成のための授業研究を日中間で継続して行ってきた。本研究では,共同研究に参加している協力校の中から,一名の中国人教師が実施した国語科の1コマの授業を対象とし,授業を撮影したビデオ映像・教師と児童の会話を記録した音 …

    Japnese Journal of Educational Media Research 24(1), 43-56, 2017

    J-STAGE 

  • Development and Implementation of Project Based Learning with Tablet Devices  [in Japanese]

    稲垣 忠

    学習活動に明確なゴールを設定し,児童が探究的な学習に従事するプロジェクト学習は,アクティブ・ラーニングを促す指導法の1つであり,その学習過程にはタブレット端末の活用場面が含まれると考えられる。本研究では,端末を活用したプロジェクト学習の実践可能性と留意点を明らかにするため,教師が単元設計に用いたデザインシートの分析,教師対象の質問紙調査,11名の教師を対象にしたインタビュー調査を実施した。その結果 …

    Japnese Journal of Educational Media Research 23(2), 69-81, 2017

    J-STAGE 

  • Basic Electronic Instructional Media by Using Augmented Reality

    Supat Boonyou , Khanchai Tunlasakun

    … This research is Electronic instructional equipment media by using augmented reality. … Develop electronic instructional equipment media by using augmented reality. … To find the efficiency of the Develop electronic instructional equipment media by using augmented reality. …

    International Conference on Science, Technology & Education (ICSTE 2016), 63-66, 2016-09

    IR 

  • Behavioral Analysis of Instructional Design in Beginner Teachers of Media Literacy Education(2)Analysis to Over 20 Years Veteran Teachers  [in Japanese]

    佐藤 和紀 , 堀田 龍也

    日本教育工学会研究報告集 15(5), 73-78, 2015-12-12

  • The Media Debate

    Laing M.A. J.B.

    … Abstract: In 1983, Richard Clark, reviewing the literature on instructional technology, stated that instructional media have no effect on learning. … He claimed that "media are mere vehicles that deliver instruction but do notinfluence student achievement any more than the truck that delivers our groceries causes changes in nutrition," and his statement has attracted a flood of response from educational researchers for over thirty years. …

    常葉大学経営学部紀要 = Bulletin of Faculty of Business Administration Tokoha University 3(1), 77-82, 2015-09

    IR  DOI 

  • Behavioral Analysis of Instructional Design in Beginner Teachers of Media Literacy Education  [in Japanese]

    佐藤 和紀 , 堀田 龍也

    日本教育工学会研究報告集 15(1), 593-599, 2015-02-28

Page Top