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  • The significance of piano learning for early childhood education majors : An investigation of research trend for the past 10 years in Japan-  [in Japanese]

    辻 陽子 , 伊東 陽 , 安久津 太一

    本研究は、最近10 年の間に保育者養成課程のピアノ指導について発表された論文を分析し、研究動向を検証した。国立情報研究所による学術論文の検索サイトCiNii から「ピアノ指導」のキーワードで検索し、2009 年から2019 年までに発表された約110 論文を研究方法と研究内容の2つの観点から分類した。その結果、研究方法は「授業記録」「実験」「分析」によるものが多く、研究内容は「学習内容」「学習内容 …

    岡山県立大学教育研究紀要 = Bulletin of Higher Education and Liberal Arts and Sciences Research,Okayama Prefectural University 4(1), 001-010, 2020-03-31

    IR  DOI 

  • A proposal of "YARIKURI" classes to nurture ability to learn. ― On the subject of research at Tottori University Junior High School ―  [in Japanese]

    中尾 尊洋

    … This report describes social background and practical methods in junior high school education, conscious of "YARIKURI" which was the main theme of the present research. … In addi-tion, it gives supplementary explanations on the contents of educational practices for each subject in the Tottori University Junior High School. …

    鳥取大学附属中学校研究紀要 (51), 3-6, 2020-03-01

    IR 

  • 2012 Survey of Actual Conditions Concerning the Practical Ability of Midwives Working in the Hokkaido and Tohoku Regions and Suggestions for Continuing Education  [in Japanese]

    Yamauchi Mayumi , Ito Yukiko , Nakamura Keiko

    <p>2012年度に北海道・東北圏に勤務する助産師経験10年目までで,平均年齢が29歳,助産師経験平均月数が56か月,分娩介助平均件数が208件の助産師228名は,周産期に関する助産実践能力の到達度が82%であり,正常経過の支援に必要な能力の到達度は良好と評価した。周産期のなかでも応用能力の到達度は妊娠期66%,分娩期54%,産褥期64%であり,国際社会で求められる広義の助産実践能力の …

    Journal of Japan Society of Nursing Research 43(1), 1_119-1_132, 2020

    J-STAGE 

  • Current situation and future problems on epilepsy clinical network of metropolitan area in Japan  [in Japanese]

    Sugano Hidenori , Hara Keiko , Maesawa Satoshi , Nakano Misa , Yasumoto Sawa , Yamanouchi Hideo

    <p>【目的】日本におけるてんかん診療連携を考える際には、都市部と地方による診療体制や行政の取り組みの違いを把握しなければならない。本研究では都市部における診療連携の実際と問題点を把握する目的でてんかん診療に携わる医師へアンケート調査を行った。その結果より、有効な診療連携を構築する方策を考察する。【方法】本研究の対象は東京23区、神奈川県、愛知県、大阪府、福岡県とした。神経内科、脳神経 …

    Journal of the Japan Epilepsy Society 37(3), 755-765, 2020

    J-STAGE 

  • Teacher-orientated Pedagogical Practices for Reducing Demotivation in English Language Learning Contexts in Japan

    LEUNG Ricky Chi Yan

    … Their primary focus may be on matters related to lesson design, teaching methods and styles, or motivational strategies. … It is also necessary and of considerable value to consider what should not be done or avoided in learning contexts, hence research studies on learner demotivation examine such an issue. …

    実践女子大学CLEIPジャーナル = Jissen Women's University CLEIP journal 5, 9-20, 2019-03

    IR 

  • New Approach to the Concept-Based Teaching and Learning Mathematics at Primary School Level in Papua New Guinea: Concrete-Representational-Abstract (CRA) Sequence of Instruction Guided through Structured Japanese Lesson Pattern

    , 石坂 広樹 , 近森 憲助 , Anda Apex APULE , Hiroki ISHIZAKA , Kensuke CHIKAMORI

    … PNG is now under the transition to Standard Based Education (SBE) as a new educational approach. … In this context, it would be crucial to seek effective and applicable methods for teaching and learning of mathematics primarily focusing on the conceptual understanding articulated well with practical skills at the primary school level. …

    鳴門教育大学国際教育協力研究 = NUE Journal of International Educational Cooperation (12), 1-13, 2019-02-01

    IR  DOI 

  • The Theory and Practice of "Place-Based Education":The Culturally Responsive Science Curriculum Design in Alaska  [in Japanese]

    YAMANE Marika

    <p>本研究では,「場所に根ざした教育(place-based education)」の構想する学校カリキュラムの検討を通して,その理論と実践の教育方法学的意義と課題を明らかにすることを目的とする。グローバル化の進行のなかで生じている経済的荒廃や文化的同質化,コミュニティーの生態学的破壊にたいして,「場所に根ざした教育」は,人間と周囲の環境との相互依存の関係が学ばれる必要性を論じている …

    Research Journal of Educational Methods 44(0), 49-59, 2019

    J-STAGE 

  • School experiment"Jena-plan  Weimar" (Schulversuch Jena-Plan Weimar) as a critical inheritance of New Education:Concept and practice of school reform premised on differences between school and life  [in Japanese]

    TANAKA Rei

    <p>20世紀初頭の改革教育学(Reformpädagogik)は,学校と生活の乖離を批判し,両者を結びつけようとしていた。この問題意識は急進的な学校批判が高まった1970年代以降のドイツにもみられた。こうした学校改革の動きの中でも,本小論の検討対象となる学校実験「イエナ-プラン・ヴァイマール」は特異な位置を占めていた。この学校実験は,東西ドイツ統一後に改革教育学の代表格「イエナ・プラ …

    Research Journal of Educational Methods 44(0), 61-72, 2019

    J-STAGE 

  • Current Condition of Practical Studies Emphasizing Art Education Evaluation:Systematic Review of National Art Education Association Journals

    … In this rapidly changing world, art education assessment is a cornerstone of envisioning educational reform. … This paper focuses on the current condition of practical studies on art education evaluation conducted in the United States. … <br>The analysis results clearly showed that art education assessment has many political implications, for example, on accountability, standards movement, and NAEP. …

    Bijutsu Kyouiku 2019(303), 26-34, 2019

    J-STAGE 

  • Processes and Remaining Issues for the Development of the Nutrition Science Education Model Core Curriculum for Registered Dietitians and Dietitians  [in Japanese]

    Takemi Yukari

    <p>【はじめに】平成29(2017)年度~平成30(2018)年度に厚生労働省から委託を受け,管理栄養士・栄養士養成のための栄養学教育モデル・コア・カリキュラムの作成を行った。</p><p>【事業内容】平成29年度事業では親会議,学会内検討会議,3つのワーキンググループを設置し,教育課程の実態把握,管理栄養士・栄養士のめざす姿,組織幹部に必要な資質・能力等の調 …

    The Japanese Journal of Nutrition and Dietetics 77(Supplement), S4-S14, 2019

    J-STAGE 

  • Methodology of Instructional Design Research  [in Japanese]

    KOGO Chiharu

    <p>教育工学は,心理学,工学,教育実践といった領域が複合したものである.教育工学研究もまた複合的になる.教育工学研究の特徴は,(1) 領域フリーであること,(2) 教育の方法に注目していること,(3) 教育の現場に制約されること,の3点である.そして,その指向性は,(1) 現場を改善すること,(2) 同種の実践に還元すること,(3) 理論に寄与すること,である.インストラクショナルデ …

    Japan Journal of Educational Technology 43(3), 207-214, 2019

    J-STAGE 

  • Chiba Tatsu's <i>Yogo</i> Teacher Theory in the Postwar Educational Reform Period::The <i>Yogo</i> Teacher as Leader of School Health  [in Japanese]

    Arima Rie

    … teacher is a unique educational occupation in Japanese schools that supports students with their everyday health problems. … According to a historical study by Sugiura (1985), while under occupation, GHQ called for institutional reform to replace a teacher with a school nurse for supporting students'health, which led to a conflict as the Japanese side wanted a teacher to maintain the position. …

    Japanese Journal of School Health 61(2), 87-95, 2019

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Research Trends and Issues Regarding Public Health Nursing Education after Revised Regulation of Training Institution for Public Health Nurses in 2011  [in Japanese]

    Nakashita Yumiko , Kono Masumi

    <p>目的:わが国における保健師教育に関する研究の動向を整理し,今後の研究上の課題を明らかにする。<br>方法:『医中誌Web』および『NII学術情報ナビゲータ』を用いて「保健師」「公衆衛生看護」「学生」をキーワードに,2011年〜2018年末の発表論文を検索した。分析対象論文は103件とした。<br>結果:研究テーマに関する頻出上位語は「実習」「学習・学び」「 …

    Journal of Japan Society of Nursing Research 42(5), 5_899-5_910, 2019

    J-STAGE 

  • A historical study of zoology education in 19th-century American high schools  [in Japanese]

    Hidaka T.

    <p>本研究は19世紀アメリカ合衆国のハイスクール教科「動物学」の変遷過程を解明するものである.当時のハイスクールで用いられていた教科書や各種史料を用いて研究を行った結果,他の生物学系教科であれば各時代を象徴する典型的な目的論・内容論・方法論を見出すことができたが,「動物学」に関しては各時代に全く異なる手法を採用する教科書が存在し,一方向の変化というより,むしろ混沌とした状態にあったこ …

    Japanese Journal of Biological Education 60(3), 117-129, 2019

    J-STAGE 

  • Clinical and educational effects of a new interprofessional program for dental students and dental hygiene students in practical clinical training  [in Japanese]

    Mizutani Koji , Aoki Akira , Izumi Yuichi , Iwata Takanori , Arakawa Shinichi , Araki Kouji , Noritake Kanako , Tsuruta Jun , Seki Naoko , Kondo Keiko , Katagiri Sayaka , Takeuchi Yasuo , Akizuki Tatsuya , Shioyama Hidehiro

    <p>【<b>目的</b>】東京医科歯科大学では歯学科6年生(以下D6)と口腔保健学科口腔保健衛生学専攻4年生(以下OH4)が協働して同一の患者を診療する新しい臨床実習(D6-OH4連携実習)を開発,実施しており,その学習効果および臨床的効果について検討した。</p><p>【<b>方法</b>】2016年度 D6が …

    Nihon Shishubyo Gakkai Kaishi (Journal of the Japanese Society of Periodontology) 61(3), 148-156, 2019

    J-STAGE 

  • Qualitative research in medical education:—Mixing Methods: Quantitative and qualitative research  [in Japanese]

    Kataoka Ryuta

    <p>質的研究とは「社会現象の自然な状態をできるだけ壊さないようにして,その意味を理解しようとする探求の形態を包括する概念」に根ざした研究である.質的研究を理解することは難しいが,医療人教育に携わる教員が,自ら行った教育実践について省察し,その改善を図ることを目的とする質的研究に限定して,その意義と具体的な研究の進め方について述べる.教育を教育者の視点で理解し,説明できて,教育に関連す …

    Japanese Journal of Pharmaceutical Education 3(0), n/a, 2019

    J-STAGE 

  • Proposal of Japanese Language Study Materials in Consideration of Learning of Expertise::Creation of Self-Study Materials of "Physiology" for the State Examination for Anma, Massage, and Shiatsu Practitioners, with Examples from Past Exam Questions  [in Japanese]

    KAWASUMI Yukiko , ASANO Yuri , KITAGAWA Sachiko , FUJITA Megumi

    … This research proposes self-study materials for learners of Japanese language aiming at passing the state examination for anma, massage, and shiatsu practitioners. … A glossary is created by categorizing exam questions and answers, most of which include definition and practical knowledge of technical terms. …

    The journal of Japanese Language Education Methods 25(2), 90-91, 2019

    J-STAGE 

  • Effects of an interprofessional educational program for homecare professionals on building social capital: a trial in an urban area  [in Japanese]

    MURAYAMA Hiroshi , KOMIYAMA Emi , HIRAHARA Satoshi , NONAKA Kumiko , IIJIMA Katsuya , FUJIWARA Yoshinori

    <p><b>目的</b> ソーシャルキャピタルは多職種連携を促進する重要な要因であることが示されている。本研究では,在宅医療の推進を目的に作成された「在宅医療推進のための地域における多職種連携研修会」(以下,研修会)の参加者を対象に,在宅医療・介護従事者に対するソーシャルキャピタルの醸成効果を検討した。</p><p><b>方法 …

    Nihon Koshu Eisei Zasshi(JAPANESE JOURNAL OF PUBLIC HEALTH) 66(6), 317-326, 2019

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • Function of Reflection in Musical Thinking for Problem Solving ::Continuity of Thought  [in Japanese]

    FUJIMOTO Keiko

    … <p>  This study examines the efficacy of reflection in musical thinking for problem solving.</p><p>  The research methodology adopted incorporates the use of practical methods. …

    Journal of the Study of School Music Educational Practice 23(0), 1-12, 2019

    J-STAGE 

  • Examples of utilization of nutrition knowledge database "PEN"  [in Japanese]

    Takeuchi Mizuki , Saito Toshiko

    <p>対象者に適切な栄養の指導を実施するためには、経験則や標準的なマニュアルのみに偏った手法ではなく、エビデンスに基づく栄養学を実践していく必要がある。しかしながら、エビデンスをどのように習得・有効活用しているかについては個人による差が大きく、エビデンスギャップへの対策についても十分とはいえない。当大学では2017年度より栄養学の知識データベースであり、エビデンスに基づく実践ガイダンス …

    Journal of the Japan Dietetic Association 62(3), 145-150, 2019

    J-STAGE  Ichushi Web 

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