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  • Changes in Japanese University Students' Learning Strategies, Motivation and Beliefs in English-Language Learning Through a Two-Week Study Program in the USA  [in Japanese]

    関谷 弘毅 , 戸田 慧

    … This study attempted to examine possible changes in Japanese university students' learning strategies, motivation, and beliefs in English-language learning through a 2-week study abroad program conducted in California, USA. … Survey 1 compared the English proficiency, learning strategies and motivation of students participating in the program with those of students who did not participate. …

    広島女学院大学人文学部紀要 (1), 11-29, 2020-03-13

    IR 

  • プロジェクト型アプローチを使用したL2クラスルームでのデジタルコンテンツ作成 考案とパイロットスタディ

    ファスコ ウィリアム ローレンス

    言語学習においてプロジェクト型学習法は,言語を中心に学ぶ従来型の学習法を補足することができる。学生は一連の課題に沿ってプロジェクトを完了する機会を与えられ,プロジェクトの内容を深く理解することに努力を集中させつつ,計画作成,チームワーク,リーダーシップ等のスキルを磨くことができる。デジタルコンテンツ作成のパイロットスタディは,小規模なグループで行う連続した2つのプロジェクトで構成された。学生は一人 …

    環太平洋大学研究紀要 = BULLETIN OF INTERNATIONAL PACIFIC UNIVERSITY (15), 51-63, 2020-02-15

    IR  DOI 

  • Changes in students' perceptions and grit after participating in a study-abroad program

    Myers Michael W. , Hiraizumi Yuka , Hashimoto Miyuki , Kurata Norimitsu , Miyazaki Takashi

    Journal of medical English education = 日本医学英語教育学会会誌 : official journal of Japan Society for Medical English Education 19(1), 45-49, 2020-02

  • A STUDY ON THE INDIVIDUAL DIFFERENCES IN STUDENT CONSCIOUSNESS BY WOODEN CRAFTSMANSHIP ACTIVITY:Case study on the "Mokusho-juku" in Miyama of Kyoto prefecture  [in Japanese]

    HABARA Yasunari , TODA Tsukio , AWAJITANI Naoki , KIHARA Hirotaka , MATSUBARA Naoki

    … And identification of individual difference is required for that.</p><p> Following is the finding through the research.</p><p> 1) Based on the questionnaire about the effect of participating WCA, 3 components are extracted. … It is possible to raise their forest conservation sense through the production program themed sustainable design.</p><p> 4) The students in the group of middle is deepen the though and showing the motivation through the real size production activity. …

    Journal of Environmental Engineering (Transactions of AIJ) (768), 177-185, 2020-02

    J-STAGE  AIJ 

  • Effects on Audience Tuning of Watching a Video of One's Presentation and Receiving Feedback on the Presentation::Analysis of Presentations of Book Reviews  [in Japanese]

    Onoda Ryosuke , Osawa Kazuhito

    <p> 本研究では,受け手に合わせた情報発信の促進を目的として,タブレットによるプレゼンテーション視聴と受け手との相互フィードバックを行い,これらの介入が情報発信プロセスと情報発信活動への動機づけに与える影響を検証した。中学校1年生256名が参加した「本の魅力を伝える授業」を対象とし,ペアでのプレゼンテーション後に(1)録画したプレゼンテーションを1人で視聴する「視聴条件」,(2)相互 …

    The Japanese Journal of Educational Psychology 68(1), 50-65, 2020

    J-STAGE 

  • Primary EFL in Japan:-A snapshot of L2 motivation at 11+ -

    KOBORI Machiko

    … <p>The motivation of Japanese primary pupils to learn English as a foreign language (EFL) was examined in a pilot study of Japanese sixth form students (aged 11-12 years). … Findings indicate that a clear distinction is drawn between integrativeness and instrumentality in learning EFL and that an explicit notion of L2 instrumentality is held among Japanese primary EFL pupils, based on the conceptual frameworks of L2 motivation. …

    International Symposium on Affective Science and Engineering ISASE2020(0), 1-4, 2020

    J-STAGE 

  • An Approach to Promote "Recognition of the Significance of Science Learning" and Improve Learner Motivation via Fostering "Scientific Ability" Recognition among High School Students in "Basic Earth Science"  [in Japanese]

    NISHIUCHI Mai , KAWASAKI Kosaku , UNZAI Hiroshi , INADA Yumi , KADOYA Shigeki

    <p>本研究では,学習者の理科学習の動機づけ向上のために「科学的能力」から「理科学習の意義」を認識する学習指導法を考案し,その効果を検証することを目的とした。そして,「科学的能力」について直接教授する学習と,普段の理科の学習の中で科学的能力を身に付けていると学習者自身に意識させる学習の二つからなる学習指導法を考案し,高校1年生を対象に,その効果を検証した。その結果,学習者が「科学的能力 …

    Journal of Research in Science Education 60(3), 615-626, 2020

    J-STAGE 

  • Proposal and Practice of Physical Computing Teaching Materials for Teacher License Renewal Courses at the Tokyo University of Agriculture  [in Japanese]

    實野 雅太 , Masataka Jitsuno

    2007年の改正教育職員免許法の成立に伴い教員免許更新制が導入され,2020年からのプログラミング教育の全面実施を受けて,今年度の東京農業大学での教員免許更新講習においてプログラミング教材を用いた講習を行った。プログラミング教材は,プログラミング初学者でも使用しやすいマイクロコンピューターのmicro:bitと,機械要素を学べるロボット教材のfischertechnikを組み合わせたフィジカルコン …

    東京農業大学農学集報 = Journal of agriculture science, Tokyo University of Agriculture 64(3), 83-91, 2019-12

    IR 

  • Studies on Learning through Experiences in Freshman Summer School Program  [in Japanese]

    土橋 久美子 , 宮下 孝広 , 石沢 順子 , 椎橋 げんき , 神永 典郎 , 曽我部 和広 , 目良 秋子

    近年,学校教育における体験活動の意義が取り上げられ,子どもたちの体験の不足,特に自然体験不足の現状が明らかになっている。2020(平成32)年度実施の学習指導要領においても,体験学習の充実が明記され,自然の中での集団宿泊体験などを重視することが盛り込まれている。白百合女子大学人間総合学部初等教育学科では,教員・保育者の資質向上を目指す上で必要な多様な体験を積むことができるよう, 年生を対象に 泊 …

    保育・教育の実践と研究:白百合女子大学初等教育学科紀要 (4), 51-60, 2019-03-31

    IR  DOI 

  • Situation of the next stage of education for student athletic club : Practice course guidance for A high school rugby club  [in Japanese]

    辺土名 斉朝 , へんとな ただとも , Hentona Tadatomo , 公立大学法人名桜大学大学院 国際文化研究科

    本研究の目的は沖縄県立A高等学校校の運動部活動に参加するラグビー部の進学先と就職先を明らかにする事である。平成14年度~平成23年度ラグビー部卒業生(104名)及び平成23年度1・2年生(36名)合計140名を対象とした。卒業生の名簿作成,進学先,就職先の調査を行った。合わせて,競技推薦で進学した生徒の調査も実施した。また,3年生の個人面談,1・2年生への進路意識調査,部活動での学習活動,進路意識 …

    名桜大学総合研究 (28), 163-169, 2019-03

    IR 

  • Continuous Motivation of Support Students Engaging in Support Activities for the Student with Disabilities  [in Japanese]

    松下 真咲 , 井坂 行男

    本研究は,障害学生数や支援方法等の支援体制が異なる,聴覚障害学生支援の盛んな教員養成2大学を比較することによって,障害学生を支援する学生(支援学生)の活動継続に必要な要因を検討することを目的とし,質問紙及び面接調査を実施した。質問紙調査の対象は,両大学の支援学生113名(有効回答数87)で,面接調査の対象は同24名であった。質問紙調査では,支援学生の参加動機,継続動機及び支援学生自らが得ている成果 …

    大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学 = Memoirs of Osaka Kyoiku University 67, 17-27, 2019-02

    IR  DOI  Ichushi Web 

  • Achievements and Problems in Fieldwork Education at a Community Development Locality::A Case Study of the Wara District, Gujo City, Gifu Prefecture

    HAYASHI Takuya

    <p>    本研究は,大学の教員・学生を広義の「関係人口」と捉え,フィールドワーク教育の成果と課題について考察することを目的とする.研究対象地域は岐阜県郡上市和良町である.筆者は2011年より和良町の地域づくり活動に関わってきた.また,担当する実習科目では,学生とともに和良町の移住者への意識調査や地域づくり団体・構成員のネットワークに関する調査 …

    Annals of the Association of Economic Geographers 65(1), 45-60, 2019

    J-STAGE 

  • Potential of the dialogue in the living lab: Case study on "Service Lab for Nurturing"  [in Japanese]

    Nakatani Momoko , Nakane Ai , Akasaka Fumiya , Ishii Yoko , Watanabe Masahiro

    … However, motivation of the users to participate in the process is not clear. … We therefore conducted a field study to understand the meanings of participating in the living lab for the purpose to enhance the value of the living lab. …

    The Transactions of Human Interface Society 21(4), 391-404, 2019

    J-STAGE 

  • Motivations for Financial Institutions Participating in Project-based Carbon Credits Markets  [in Japanese]

    YOSHITAKA Mari

    <p><tt>京都議定書第1約束期間のプロジェクト・ベースの炭素クレジット市場において, 民間金融機関がクリーン開発メカニズム(CDM)事業に多数関与し,金融危機に直面しても発行(プライマリー)市場のCDM 事業組成参加は増加した。その背景について要因を分析した結果,特に欧州において,炭素クレジットが民間金融機関にとって金融資産としての将来価値が動機付けであったことが判明し …

    Papers on Environmental Information Science ceis33(0), 313-318, 2019

    J-STAGE 

  • Team Captains' Leadership Moderates Autonomous Motivation and Adjustment of Team Members to Athletic Clubs' Activities  [in Japanese]

    Toyama Miki , Tang Li

    <p> 本研究の目的は,運動部活動の部員の自律的動機づけと部活動への適応感との関連が,部活動のリーダーである主将のリーダーシップによって調整されるのかどうかを,部活動の集団レベルの動機づけを統制したうえで検討することであった。分析対象者は,大学の運動系部活動に所属し,その運動系部活動の主将ではない大学生327名(24集団)であった。本研究の結果より,部員の運動に対する自律的動機づけが「 …

    The Japanese Journal of Educational Psychology 67(3), 175-189, 2019

    J-STAGE 

  • EVALUATION OF AGRICULTURAL EXPERIENCE ACTIVITIES OF HIGH SCHOOL IN COOPERATION WITH LOCAL COMMUNITIES  [in Japanese]

    ARAI Kenji , MORITA Tetsuo , TSUKADA Shinya

    <p> 本報告においては,地域と連携した一連の農業体験活動に関するアンケート調査を実施し,農業高校の生徒の視点から評価することにより,高校と地域の連携による教育課程のあり方に関する知見を得た.農業体験活動に関するアンケート調査を実施した結果,田植え,稲刈り,おむすびの販売,市民との交流の評価が高いことが明らかになった.分析の結果,稲刈りと新米の試食が総合評価に大きな影響を与えていると考 …

    Journal of Japan Society of Civil Engineers, Ser. H (Engineering Education and Practice) 75(1), 62-70, 2019

    J-STAGE 

  • Modern Democratic Theories and Political Education in Japan

    ARAI Yusuke

    … In particular, from the point of view of political science, it focuses on the relationship between democratic theories and political education and considers whether the possibility of the self-transformation of human beings is included in such theories.</p><p>In Japan, the political education provided at school is aimed at conferring information and knowledge of the existing political system as a sovereign citizen, and at fostering attitudes toward and motivation for participating in politics. …

    Educational Studies in Japan 13(0), 67-79, 2019

    J-STAGE 

  • Systemic Reform of Local Science Education by Activating Core Science Teachers: Improving Motivational Decline to Learn Science by Using Scientific Literacy Indexes  [in Japanese]

    OGURA Yasushi

    … (1) a core science teacher (CST) serves as a promoter, making efforts to improve lessons in the school, (2) to periodically investigate students' consciousness (scientific literacy indexes: SLI) on the motivation to learn science in all classes of the participating schools, and use it to further improve the initiative, (3) to hold "Jyugyou Kenkyukai" (lesson study teacher training sessions) for the purposes of transferring the initiative to other schools. …

    Journal of Science Education in Japan 43(3), 253-265, 2019

    J-STAGE 

  • The Effectiveness of Role-Playing Games in Human Resource Development for Community Regeneration: A Case Study using the Shortened Version of "SIM MATSUE 2030"  [in Japanese]

    Takada Shinji , Minamitani Nanako , Koyasu Rieko , Akazawa Katsuhiro

    … We quantitatively analyzed the effect of human resource development for community regeneration and educational effect based on the responses to questionnaires and paper of the SIM administered to individuals participating in the game. … The results indicate that SIM improves not only thinking power, understanding of others and initiative of the educational effects, but also improves a broader perspective, adjusting power, communication skills, and motivation of the effect of human resource development for community regeneration. …

    Journal of Rural Problems 55(3), 159-166, 2019

    J-STAGE 

  • The situation of and problems in the lifelong study of occupational therapists' caring for children  [in Japanese]

    Kataoka Satoko , Hatada Sanae , Miyamoto Kenzo

    育児中・非育児中および男女を4群に分けて比較することにより,育児中の作業療法士(以下,OT)の生涯学習の現状と課題を明らかにする目的で,高知県作業療法士会所属のOTを対象に,私生活や生涯学習についてアンケート調査を行った.結果,育児中の女性OTは他のOTと同程度に生涯学習への関心があるにもかかわらず,生涯学習の機会への参加と,それに対する満足度は有意に低い状況が明らかとなった.育児中のOTが生涯学 …

    Japanese Occupational Therapy Research 38(3), 285-293, 2019

    J-STAGE  Ichushi Web 

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