Search Results 1-20 of 21

  • 1 / 2
  • Changes of Skillfulness in the Fingers and Hands of Primary School Children : Comparing the Results between 2007 and 2017  [in Japanese]

    川端 博子 , 萩生田 伸子 , 鳴海 多恵子

    … This study examined differences of manual dexterity, skillfulness of hands and fingers, of primary school children between 2017 and 2007. …

    埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education 68(1), 93-103, 2019

    IR  DOI 

  • The relationship of skillfulness in the fingers and hands and actual life situations of school children  [in Japanese]

    Hiroko KAWABATA , Miyu HASEGAWA , Nobuko HAGIUDA , Taeko NARUMI

    (目的)便利な生活機器の普及、作業経験や遊びの変化などにより、子どもたちが日常生活の中で手指を使う機会は減少しており、手指の巧緻性は低下傾向である。筆者らは、手指の巧緻性に優れる者は、遊び・手指を使う学習・ものづくりに積極的な参加姿勢があることを明らかにしてきた。本研究では、現代の小学生の手指の巧緻性の現状を把握するとともに、生活実態に関する質問紙調査より手指の巧緻性に関わる要因について考察するこ …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 70(0), 23-23, 2018

    J-STAGE 

  • Relation between the Buttoning Movements and the Skillfulness in Fingers and Hands of 5-year-old Infants  [in Japanese]

    TAKAHASHI Midori , KAWABATA Hiroko

    … <p>  The purpose of this study was to investigate the relation between the buttoning movements and the skillfulness in fingers and hands. …

    Journal of Home Economics of Japan 68(12), 655-661, 2017

    J-STAGE 

  • Consciousness of Child Care Workers Concerning the Putting On and Taking Off of Clothes in the Kindergartens and Nurseries  [in Japanese]

    TAKAHASHI Midori , KAWABATA Hiroko , NARUMI Taeko

    … The purpose of this study is to investigate how the experience of putting on and taking off clothes influences the growth of children. … The subjects of questionnaire surveys were child care workers. … <br>  It was found that: (1) Children in kindergartens and nurseries have a habit of putting on and taking off clothes regularly. …

    Journal of Home Economics of Japan 67(3), 151-160, 2016

    J-STAGE 

  • Clothing life in the kindergarten and the nursery:Consciousness of clothing life instruction by the kindergartner and acquirement of putting on and taking off

    TAKAHASHI Midori , KAWABATA Hiroko , NARUMI Taeko

    <b>目的</b>  衣服の着脱は基本的な生活習慣の一つであり,自立した生活を送るための基本的技能である。幼児は着脱を家庭や集団保育の中で習得するが,集団保育における衣生活の実態に関する研究資料はほとんどみられない。本研究では,集団保育における衣生活の実態を明らかにすることを目的とし,保育者の意識と着脱の習得状況等を把握した。<br><b> …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 67(0), 146, 2015

    J-STAGE 

  • Movement characteristics on young children:-skillfulness of the fingers and hands as well as support of the childminder-

    TAKAHASHI Midori , TOKIDA Eriko , KAWABATA Hiroko

    <b>目的</b> 手指の巧緻性と基本的生活習慣の習得には関連が示唆されており,衣生活においてもボタンかけ等の細かい操作は手指の巧緻性の向上に有効があると期待できる.しかし,近年の子ども服はニット製のかぶり型が多くみられ,衣生活の中で手指を動かす機会は減少している.本研究では,ボタンかけを含めた着衣と手指の巧緻性およびたたむ等の衣生活の自立との関わりを検証し,さらには着脱場 …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 66(0), 11, 2014

    J-STAGE 

  • Difference in skillfulness of the fingers and hands of elementary school pupils by grade and gender  [in Japanese]

    Taeko NARUMI , Hiroko KAWABATA

    Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences 64(2), 227-234, 2013-02

    IR 

  • Growth in skillfulness of the fingers and hands of kindergarten children

    Yamamoto Saiko , Narumi Taeko

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 65(0), 246, 2013

    J-STAGE 

  • The consciousness and effects of repeated practice in hemming stitch  [in Japanese]

    Yamamoto Natsuho , Hodatsu Yumi , Narumi Taeko

    <b>目</b><b> </b><b>的<br></b> 針と糸を使う縫製技術の習得は、日常生活が既製品で賄うようになった今日でも、被服管理を中心とする衣生活の自立の面から不可欠である。家庭生活の中で糸と針を使う場面に出会う機会が減少している現状では家庭科の布を使った製作学習は縫製に関する知識と技術を学ぶ希少な機会 …

    Research abstracts on the annual meeting, regular meeting and seminar of the Japan Association of Home Economics Education 56(0), 26, 2013

    J-STAGE 

  • Difference based on sex and age of skillfulness in fingers /hands among kindergarten children  [in Japanese]

    Yamamoto Saiko , Akaishi Motoko , Narumi Taeko

    【目的】<br> 布を用いた製作および被服製作学習は、教育課程の変化や子どもたちのものづくり体験の減少などによる多くの課題を抱えている。子どもたちの手指の巧緻性の個人差についても、その課題要因の一つであるとして、これまで「糸結びテスト」を用いて実態把握を行ってきた。結果、手指の巧緻性の優劣が学習活動の遅速に影響していることを実証し、子どもの手指の巧緻性の把握は指導上、重要な基礎資料であ …

    Research abstracts on the annual meeting, regular meeting and seminar of the Japan Association of Home Economics Education 55(0), 53, 2012

    J-STAGE 

  • The Effects and Methods of Teaching Sashiko Stitching  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , NARUMI Taeko

    … We observed 151 second-year junior high students in a homemaking class work on Sashiko embroidery stitching, conducted a questionnaire survey on their consciousness towards learning to sew Sashiko and evaluated their sewing skills from their actual workmanship. … An after-class survey was conducted to inquire into their self-evaluation on their self-efficacy, on their attitude towards Sashiko, and on their skillfulness in fingers/hands. …

    Journal of the Japan Association of Home Economics Education 54(4), 248-257, 2012

    J-STAGE 

  • Daily activities concerning skillfulness in fingers and hands: a questionnaire survey for using a hand and consciousness of movement  [in Japanese]

    高橋 美登梨 , 大枝 近子 , 佐藤 悦子 , Midori TAKAHASHI , Chikako OOEDA , Etsuko SATO , 目白大学社会学部社会情報学科 , 目白大学社会学部社会情報学科 , 上越教育大学大学院

    Mejiro journal of social and natural sciences (7), 29-39, 2011

    IR  Cited by (1)

  • Relationship between consciousness and actual skillfulness of sewing  [in Japanese]

    Kawabata Hiroko , Kawamitsu Makiko , Narumi Taeko

    <B>目的</B> 針と糸を用いたものづくり学習は、手指の巧緻性を向上させうること、継続した取り組みによる満足感と完成の喜びを抱かせることを示してきた。本研究では刺し子の授業観察から縫製技能を把握するとともに、質問紙調査をもとにものづくり学習に対する意識と手指の巧緻性をとらえた。相互の関係性をふまえて指導のあり方について考察することを目的とする。<BR>< …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 62(0), 21-21, 2010

    J-STAGE 

  • A relation between acquisition of basic and fundamental skills of sewing by hand and the skillfulness in fingers/hands  [in Japanese]

    Hodatsu Yumi , Narumi Taeko

    [目的]手指の巧緻性と手縫いの基礎的・基本的な技能(糸通し・玉どめ・玉結び)の習得・定着との関係を明らかにすることを目的とした。[方法]都内の公立小学校2校の5年生207名、6年生215名を対象として糸結びテスト、アンケート調査及び学習実態観察を行った。初めて手縫いを学習する5年生には、学習前に学校生活における手指を使う活動に対する自信やものづくりに対する意欲・関心等について調査し、それらを基礎資 …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 62(0), 20-20, 2010

    J-STAGE 

  • The Relationship of Independence in Life, Scholastic Ability, and Skillfulness in the Fingers and Hands of School Children  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , TANAKA Miyuki , NARUMI Taeko

    … Questionnaire surveys, thread-tying tests to evaluate skillfulness in the fingers/hands, and a test to measure scholastic ability were conducted on 188 boys and 174 girls in elementary school from July to November, 2008. …

    Journal of Home Economics of Japan 61(2), 73-80, 2010

    J-STAGE 

  • An Analysis of the Skillfulness in Fingers/Hands of School Children in Play and Study  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , NARUMI Taeko

    … Thread-tying tests and questionnaire surveys were conducted on 247 boys and 271 girls in elementary schools from July to November, 2007. … The questionnaires asked the participants' about their frequency in engaging in play, their confidence towards play, their study preferences, and their consciousness towards making things by hand. …

    Journal of Home Economics of Japan 60(2), 123-131, 2009-02-15

    J-STAGE  NDL Digital Collections  References (8)

  • Influence of independence of the life and scholastic ability on skillfulness in fingers and hands,  [in Japanese]

    Kawabata Hiroko , Tanaka Miyuki , Narumi Taeko

    (目的)複雑な指運動は脳の活動を促すことが報告されており,幼児教育やリハビリ・医学的治療に取り入れられている.しかし,児童においては,便利な生活機器の普及や遊びの変化などにより, 手指の巧緻性を高める機会が減少している.本研究では,糸結びテストと生活・学習などに関する調査をもとに手指の巧緻性に関わる要因を分析し,手指の巧緻性を高めるものづくり学習の意義に対する示唆を得ることを目的とする.<B …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 61(0), 41-41, 2009

    J-STAGE 

  • Skillfulness in Fingers and Hands of Elementary School Children  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , TOMITSUKA Emi , NARUMI Taeko

    <B>目的</B> 手指の巧緻性は日々の生活体験や学習を通して向上するが、児童の生活においてはお手伝い、学習、遊びなどにも変化が生じており、手指を使う機会とともにその必要性も減少しているように感じる。本研究では、糸結びテストと生活実態の調査をもとに、手指の巧緻性の違いをもたらす要因を探るとともに手指の巧緻性がおよぼす効果について考察する。<BR><B> …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 60(0), 261-261, 2008

    J-STAGE 

  • 手指の巧緻性に及ぼす家庭教育と学校教育の関わり--女子大学生の調査からの一考察  [in Japanese]

    川端 博子 , 西澤 正美 , 鳴海 多恵子

    Japanese journal of clothing research 50(1), 33-41, 2006-10

    Cited by (1)

  • 手指の器用さに関する意識と実態--東京都内の私立高校生の場合  [in Japanese]

    川端 博子 , 日景 弥生 , 鳴海 多恵子

    Japanese journal of clothing research 47(2), 99-107, 2004-03

    Cited by (1)

  • 1 / 2
Page Top