Search Results 1-20 of 92

  • 1 / 5
  • Let's Learn Informatics:Learning to Develop the Ability to Read and Understand Information - Teaching Method of Statistical Graph in Elementary School Class -  [in Japanese]

    中村 武弘

    小学校で野情報活用能力の育成は,指導者が意識をして学びをデザインしない育てることが難しいと考えます.それは,各教科の内容や活動の中に埋め込まれているからです.ここでは「情報を読み解く目を育てる」ことを主にして,教える側が意識すること,学習のデザインについての小学校5年生の算数科と社会科の合科での実践例を示します.この題材の目標は「」既習内容を活用してグラフや表を考察し,問題解決能力や情報処理能力を …

    情報処理 60(6), 546-551, 2019-05-15

    IPSJ 

  • Developing a pupil's decision-making skills in ball games: Improving Pupil Performance in Physical Education in Elementary Schools Focusing on Statistical Investigation  [in Japanese]

    坂田 行平

    本研究の目的は,ゲームの中において児童が適切なパフォーマンスを実行できるための単元を開発することである。ボールゲームの学習指導論の先行研究を検討した結果,ゲームでの正当なパフォーマンスのためには,児童が攻撃と防御の双方に関して戦術的知識と状況判断を学習することが必要であることが示唆された。さらに,ゲームの中で児童が戦術的知識と状況判断を理解することができるためには,大人のゲームを修正する手続きが重 …

    初等教育カリキュラム研究 (7), 15-30, 2019-03-31

    IR  DOI 

  • A study of systematic teaching of statistics in junior high school mathematics Through the learning task of statistical inquiry process  [in Japanese]

    塩澤 友樹

    岐阜聖徳学園大学教育実践科学研究センター = Studies in educational research and training, Center for Educational Research and Training, Gifu Shotoku Gakuen University (18), 159-166, 2019-02-28

    IR 

  • Review of International Trends in Research on the Teaching and Learning of Statistical Modelling : Prospects for Statistics Education at Primary and Secondary levels in Japan  [in Japanese]

    川上 貴

    日本数学教育学会誌 = Journal of Japan Society of Mathematical Education 101(3), 15-27, 2019

  • Examining Learning Contents of Subjects Physical Expression (Physical Education) A・B and Its Educational Effects through Students' Goal-Attainment Evaluation and Teaching Skill Development  [in Japanese]

    佐橋 由美 , Yumi SAHASHI

    本研究は、①幼小教職課程の『教科に関する科目』として開設されている「身体表現(体育)A・B」授業で 扱われる内容・学習素材の適切性について、②教職授業に求められる固有の要請、すなわち実践的な指導力の育成と いう課題に、当該授業はどこまで応えることができているのか(授業効果)について、学生の到達度評価や指導力評 価などの自己評価データを用いて、検証を行うことが目的であった。到達度評価項目には、事前に …

    大阪樟蔭女子大学研究紀要 = Research bulletin of Osaka Shoin Women's University 8, 75-86, 2018-01

    IR 

  • Design Framework of Statistics Curriculum to Develop Statistical Inference Skill:Through Considering Curriculum Development and Backward Design as the Methodology  [in Japanese]

    OTANI Hiroki

    … from content to skill and capability.  The two methodologies for developing the new curriculum, curriculum development and backward design theory, are paid attention to.<b> </b>How can the two methodologies function for developing skill-and-capability-based curriculum?  This paper attempts to design the statistics curriculum to develop statistical inference skill thoroug …

    Journal of JASME : research in mathematics education 24(1), 47-59, 2018

    J-STAGE 

  • L2 Motivation and Spirituality in College ELT: Changing L2 Learning and L2 Self With a Self-Determined Message

    KANAOKA Masao

    … Presuming a combination of PICT and spirituality as a potently powerful agent in fostering L2 motivation, the study employed relevant English language teaching (ELT) in college for a one-semester period (16 weeks) with first-year students (<i>N </i>= 66). … Four research aims were explored: (1) transformation of L2 learning strategy including motivation; … (3) emergent sense of accomplishment and self-satisfaction through task engagement; …

    ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan 29(0), 1-16, 2018

    J-STAGE 

  • The usefulness of self-evaluation rubric table as a component of a learning management system for a course in statistics  [in Japanese]

    Matzno Sumio , Hachiken Hiroko

    … <p>薬学統計学の講義にて「内容理解」と「PC演習」の2項目についてルーブリックを作成し,learning management system(Moodle)上で,各講義終了後の学生自己評価に使用した.また,学内授業評価アンケートと同じ内容についてもMoodleのフィードバックにて回収した.自己評価ルーブリックの単純集計では,ソフトウェア使用の初回で「内容理解」「PC演習」の両者とも,他の回よりも低い傾向が認められた.これに主成 …

    Japanese Journal of Pharmaceutical Education 2(0), n/a, 2018

    J-STAGE 

  • Hands-on Simulation versus Traditional Video-learning in Teaching Microsurgery Technique

    SAKAMOTO Yusuke , OKAMOTO Sho , SHIMIZU Kenzo , ARAKI Yoshio , HIRAKAWA Akihiro , WAKABAYASHI Toshihiko

    … <p>Bench model hands-on learning may be more effective than traditional didactic practice in some surgical fields. … Our study objective was to demonstrate the efficacy of bench model hands-on learning in acquiring microsuturing skills. … Eighty-six medical students comprising 62 men and 24 women were randomly assigned to either 20 min of hands-on learning with a bench model simulator or 20 min of video-learning using an instructional video. …

    Neurologia medico-chirurgica 57(5), 238-245, 2017

    J-STAGE 

  • Active Learning in Economics : A Brief Survey for Japan's Educators

    MORITA Tamaki , YAMAMOTO Kimika , 森田 玉雪 , 山本 公香 , MORITA Tamaki , YAMAMOTO Kimika , モリタ タマキ , Morita Tamaki , ヤマモト キミカ , Yamamoto Kimika

    … Active learning (AL) in economics has begun to be applied in Japanese higher education but still in the trial and error phase. … In other countries, especially in the United States, however, AL has recently been applied to economics courses and an overwhelming amount of statistical analyses on its effect has been accumulated. …

    山梨国際研究 山梨県立大学国際政策学部紀要 = Yamanashi glocal studies : bulletin of Faculty of Glocal Policy Management and Communications (12), 57-68, 2017

    IR 

  • On the Statistical Treatment of Online Learning Log Data  [in Japanese]

    草薙 邦広

    … The aim of this paper is to discuss the appropriate statistical treatment of online learning log data that are presently viewed as informative and useful resources to improve foreign language teaching practices in higher education. …

    広島外国語教育研究 (20), 231-243, 2017

    IR  DOI 

  • The Practice of Programming Education by Controlling Actual Robots Using Scratch  [in Japanese]

    恐神 正博 , 大熊 一正 , 杉原 一臣

    マサチューセッツ工科大学メディアラボで開発され,フリーソフトとして提供されているプログラミング環境Scratchを利用した実機ロボット制御システムを試作し,それを教材として利用したプログラミング導入授業について報告する.授業では,視覚的にアルゴリズムを理解しながらプログラミングが行えるScratchを用いることで,アルゴリズム重視のプログラミングを行わせるだけでなく,授業で作成したプログラムによっ …

    情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 2(2), 76-84, 2016-10-07

    IPSJ 

  • Laboratory Development of Transformer Using Discovery learning

    Somyot Seesansui , Surachai Thammayarit , Nutthapong Gatvongsa

    … This study was set to perform a comparative study of learning achievement between discovery laboratory learning approach and conventional teaching approach on the topic of transformer principle. … They were split into 2 groups of 15 people: control and experimental groups. … Before the treatment, the sampling group was given a test about previous knowledge and they had to reach the requirement of 80%. …

    International Conference on Science, Technology & Education (ICSTE 2016), 117-120, 2016-09

    IR 

  • Development of Worksheet on Website Creating by HTML for Senior High School Study

    P. Junlabhut , T.Tanitteerapan

    … te and develop the exercise for the website creating by HTML Learning Area of Occupations and Technology to reach the standard of 80/80 2) To find the achievement index of the exercise for the website creating by HTML Learning Area of Occupations and Technology 3) To compare the students' consequences of education before and after the using of the exercise for the website creating by HTML Learning

    International Conference on Science, Technology & Education (ICSTE 2016), 109-101, 2016-09

    IR 

  • Developing students' statistical way of thinking : Introduction of the Learning Through Discussion (LTD) Methods and learning support in "statistics" through team teaching  [in Japanese]

    高安 美智子 , 木村 堅一 , 山里 絹子 , 大城 真樹 , たかやす みちこ , きむら けんいち , やまざと きぬこ , おおしろ まき , Takayasu Michiko , Kimura Kenichi , Yamazato Kinuko , Oshiro Maki , 名桜大学

    本研究は,本学の教育目標を効果的に達成するための教育方法の開発として行っているものである。教養科目「統計学」において,専門分野の異なる教員がチームで授業を担当し,本学の目指す教養教育の目標達成に向けた授業の試みである。情報化社会において,データを整理する,分析する,データを基に推測・予測するなどの統計学の知識・技能は,重要であり必須の知識として求められるようになっている。ところが,文系志向の強い本 …

    名桜大学紀要 (21), 157-165, 2016-03

    IR 

  • An introduction to the statistical free software HAD : Suggestions to improve teaching, learning and practice data analysis  [in Japanese]

    清水 裕士

    HADはMicrosoft Excelで動く心理統計分析用のソフトウェアであり,基礎的な分析から,多変量解析まで数多くの分析をGUIで行うことができる。HADはWebからソフトウェア,操作方法についての資料が無償で利用可能であるので,学生や大学教員などが研究や教育現場で活用することが期待できる。本論文では,HADの分析機能の紹介に加え,HADを統計学習ツール,統計教育ツールとしての活用方法と機能に …

    メディア・情報・コミュニケーション研究 (1), 59-73, 2016-03

    IR 

  • Three-dimensional Analysis of Middle Turn Techniques in Carving Ski  [in Japanese]

    NAKAZATO Kosuke , IKEGAMI Yasuo , YUASA Kagemoto

    … The purposes of this study were to analyze the middle turn techniques in carving ski as between expert and intermediate skiers and to develop teaching methods in carving turn for intermediate skiers. … Six male collegiate skiers(expert group, n=3, height: 1.68±0.1m, weight: 61.0±5.2kg, age: 21.3±1.2years and intermediate, n=3, height: 1.73±0.0m, weight: 67.0±10.8kg, age: 19.7±0.6years)participated in this study. …

    Journal of Ski Science 13(1), 13-21, 2016

    J-STAGE 

  • A Statistical Analysis of Attitudes Toward English Education in Elementary Schools  [in Japanese]

    TERASAWA Takunori

    … The purpose of this study is to examine the structure of positive and negative attitudes toward compulsory English lessons in elementary schools (CELES). …

    KATE Journal 30(0), 99-112, 2016

    J-STAGE 

  • Enhancement of Motivation of Undergraduate Paramedical Students to Study Anatomy by a Novel Virtual Anatomy Training System  [in Japanese]

    ITOKAZU Masafumi , KUBO Akira , TANIGUCHI Takamichi , KOSAKA Jun

    〔目的〕バーチャル教材を用いた解剖学演習を実施し,解剖学に対する学生の興味と苦手意識の変化を調査すること.〔対象と方法〕理学療法学科2年生100名.バーチャル教材を用いた演習後に,授業評価と解剖学に関するアンケート調査を実施した.併せて苦手科目としての解剖学の状況を前年度と比較した.〔結果〕バーチャル教材は学生の興味を喚起し,解剖学を苦手とする学生が有意に減少した.〔結語〕解剖学実習にバーチャル教 …

    Rigakuryoho Kagaku 31(5), 715-717, 2016

    J-STAGE  Ichushi Web 

  • A Study on Factors in the Beliefs of Malaysian Secondary School Japanese Language Teachers  [in Japanese]

    星 摩美

    … This study is based on a survey consisting of questionnaires, interviews, and classroom observations conducted with Malaysian secondary school Japanese language teachers in 2014. …

    人間社会環境研究 (30), 91-108, 2015-09

    IR 

  • 1 / 5
Page Top