CiNii
Notice of renewal procedure of Institution authentication service
劉 小妹
岡山大学大学院社会文化科学研究科紀要 (47), 71-91, 2019-03
IR DOI
岡山大学大学院社会文化科学研究科紀要 (45), 121-137, 2018-03
蔡 薫婕
国語学研究 (56), 76-87, 2017
蔡 薰婕
国語学研究 (55), 76-88, 2016
Takayoshi Anai
… One of these errors is confusion of the noun clause and the adverbial clause, both of which use the same subordinate conjunction, ifor when. … This article attempts to present a rationale for an inductive way of teaching noun clauses and adverbialclauses using subordinate conjunctions "if" and "when" in a Japanese EFL setting. …
Memoirs of National Institute of Technology, Oita College 53(0), 7-10, 2016
J-STAGE
村木 新次郎
日本語文法 158(2), 17-32, 2015-09
田中 秀毅
分詞節と関係節には,接続詞を伴わずに主節に対して一定の論理関係を表しうるという共通点がある。このことはQuirk et al. (1972)によって指摘されているが,それ以降の研究では関係節よりも分詞節の分析において進展が見られる。本研究は,分詞節の研究成果を踏まえ,関係節と主節の論理関係の決定に関するメカニズムについて考察する。特に,関係節が主節に対する原因として解釈される場合に注目し,その解釈 …
摂大人文科学 (22), 57-80, 2015-01
IR
宮崎 和人
日本語文法 14(1), 131-141, 2014-03
宮部 真由美
この論文では,家電製品の使い方の説明が書かれているテクスト(手順テクスト)において,時間関係と条件関係の複文を構成する接続形式「スルト」,「シタラ,シタアト,シテカラ」,「スルニハ,スルトキ,スルバアイ」,「シタトキ,シタバアイ」を分析する。そして,これらの形式が,本稿で手順テクストとよぶテクストにおいて,どのような文に用いられているのか,また,類義関係にある形式が,どのように用いられており,また …
一橋日本語教育研究 (2), 59-70, 2014-02-14
畠山 衛
原因・理由を表す接続助詞「から」「ので」は多くの場合、置換可能である(前田2000、小西2010)。しかし、例えば授業を休んだ理由を聞かれた学生が「頭が痛かったから休みました」と言うと欠席の正当性を主張するように聞こえ、学習者が意図せずに語用論的誤用(Thomas, 1983)を産出することにつながってしまう危険性があるため、両者の使い分けは日本語学習者にとって重要な学習項目と言える。 先行研究に …
ICU 日本語教育研究 = ICU Studies in Japanese Language Education (8), 3-17, 2012-03-31
ICU日本語教育研究 (8), 3-17, 2011
髙田 悠紀子
… This study attempts to identify the order of acquisition of the following subordinate conjunctions -kara, -node, -kedo, -noni, -te, and -nagara. … It also examines whether the linguistic hierarchy of subordinate clauses can explain the acquisition order found in the three-year interview data by six learners of Japanese. …
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 (60), 211-218, 2011
内田 諭
… This paper examines the meanings of the English contrastive conjunction whereas in terms of frame semantics and claims that combinatory patterns of frames evoked in the main and subordinate clauses are a promising way of describing connectives. … I argue that contrastive conjunctions typically have the following properties: (1) the clauses have different subjects, (2) the clauses have the same tense, and (3) the same or similar frames are evoked in the clauses. …
Language and information sciences (8), 1-16, 2010
Journal of Japanese and Chinese linguistics and Japanese language teaching 1, 105-117, 2008
Takeuchi Michiko
… Although DEMO and KEDO function both as subordinate conjunctions and as discourse connectives, I will concentrate on discourse connective uses as in "Yamada comes from Osaka. …
Kanagawa University studies in language 特集号, 171-195, 2008
TASHIRO Hitomi
本研究では日本語学習者の論理的文章の問題を探るため、中級中国語母語話者(CN)の意見文の論理展開を日本語母語話者(JP)の意見文と比較し、特徴を探った。その結果、CNの原因・理由節の使用数はJPと殆ど差がなかった。しかしJPは文末表現や並列節の「し」等、多様な表現を用いて主張の理由を表すことが多いのに対し、CNはそれらの使用が少ない上、自分の意見から中立的な記述がJPより多く、理由部分は少なかった …
Journal of the International Student Center, Yokohama National University (14), 131-144, 2007
Hara Keiko , Iitaka Kyoko
… The SLI participants differed from the controls in the following : They (1) used fewer subordinate conjunctions, (2) produced fewer basic and related words, (3) made more errors in the use of the case particles regarding the causative structure with the three arguments, and (4) had poorer phonological processing abilities and auditory short-term memory than the controls. …
Sophia linguistica (54), 1-16, 2006
HASHIMOTO Naoyuki
… From the above results, we can conclude that, in the instruction of advanced and superior level learners (who are expected to possess discourse level linguistic competency), it is important to teach not only morphemic level structures like conjunctions and referentials, but also discourse expression skills based on different sentence types such as "sentences lacking genuine modality". …
Journal of the International Student Center, Yokohama National University (13), 69-82, 2006
MURAKI Shinjiro
論文 (Article)
Annual reports of studies (56), 37-53, 2005
MUKAINAKA Kou
本論文は, 動詞と主体の属性を用いて複文の連接関係の関係的意味を解析し, この関係的意味を用いて連接構造を解析するモデルについて述べる. 従来, 複文の従属節問の連接構造解析は, 接続の表現を階層的に分類し, その階層的な順序関係による方法が用いられてきた. しかし, 接続の表現には曖昧性があり, 同じ接続の表現でも意味が違うと係り方が違う. このため, 本論文では, 動詞と主体の属性を用いて, …
Journal of Natural Language Processing 9(2), 23-43, 2002-04-10
J-STAGE References (10)