Search Results 1-11 of 11

  • Changes of Skillfulness in the Fingers and Hands of Primary School Children : Comparing the Results between 2007 and 2017  [in Japanese]

    川端 博子 , 萩生田 伸子 , 鳴海 多恵子

    … In 2017, the 5 minutes thread-tying test and questionnaire measuring their interest and confidence towards their skills and home economics class were conducted to 246 boys and 231 girls at 6th grade in 6 elementary schools in Tokyo. …

    埼玉大学紀要. 教育学部 = Journal of Saitama University. Faculty of Education 68(1), 93-103, 2019

    IR  DOI 

  • The relationship of skillfulness in the fingers and hands and actual life situations of school children  [in Japanese]

    Hiroko KAWABATA , Miyu HASEGAWA , Nobuko HAGIUDA , Taeko NARUMI

    (目的)便利な生活機器の普及、作業経験や遊びの変化などにより、子どもたちが日常生活の中で手指を使う機会は減少しており、手指の巧緻性は低下傾向である。筆者らは、手指の巧緻性に優れる者は、遊び・手指を使う学習・ものづくりに積極的な参加姿勢があることを明らかにしてきた。本研究では、現代の小学生の手指の巧緻性の現状を把握するとともに、生活実態に関する質問紙調査より手指の巧緻性に関わる要因について考察するこ …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 70(0), 23-23, 2018

    J-STAGE 

  • Difference in skillfulness of the fingers and hands of elementary school pupils by grade and gender  [in Japanese]

    Taeko NARUMI , Hiroko KAWABATA

    Bulletin of Tokyo Gakugei University. Educational sciences 64(2), 227-234, 2013-02

    IR 

  • The Effects and Methods of Teaching Sashiko Stitching  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , NARUMI Taeko

    … Their actual skill level was measured by conducting a thread-tying test. … (3) Skillfulness in fingers/hands was estimated through a thread-tying test. …

    Journal of the Japan Association of Home Economics Education 54(4), 248-257, 2012

    J-STAGE 

  • Relationship between consciousness and actual skillfulness of sewing  [in Japanese]

    Kawabata Hiroko , Kawamitsu Makiko , Narumi Taeko

    <B>目的</B> 針と糸を用いたものづくり学習は、手指の巧緻性を向上させうること、継続した取り組みによる満足感と完成の喜びを抱かせることを示してきた。本研究では刺し子の授業観察から縫製技能を把握するとともに、質問紙調査をもとにものづくり学習に対する意識と手指の巧緻性をとらえた。相互の関係性をふまえて指導のあり方について考察することを目的とする。<BR>< …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 62(0), 21-21, 2010

    J-STAGE 

  • A relation between acquisition of basic and fundamental skills of sewing by hand and the skillfulness in fingers/hands  [in Japanese]

    Hodatsu Yumi , Narumi Taeko

    [目的]手指の巧緻性と手縫いの基礎的・基本的な技能(糸通し・玉どめ・玉結び)の習得・定着との関係を明らかにすることを目的とした。[方法]都内の公立小学校2校の5年生207名、6年生215名を対象として糸結びテスト、アンケート調査及び学習実態観察を行った。初めて手縫いを学習する5年生には、学習前に学校生活における手指を使う活動に対する自信やものづくりに対する意欲・関心等について調査し、それらを基礎資 …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 62(0), 20-20, 2010

    J-STAGE 

  • The Relationship of Independence in Life, Scholastic Ability, and Skillfulness in the Fingers and Hands of School Children  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , TANAKA Miyuki , NARUMI Taeko

    … Questionnaire surveys, thread-tying tests to evaluate skillfulness in the fingers/hands, and a test to measure scholastic ability were conducted on 188 boys and 174 girls in elementary school from July to November, 2008. … We analyzed how their skill or lack of skill in using their fingers/hands was related to the results of the questionnaires and the test scores. …

    Journal of Home Economics of Japan 61(2), 73-80, 2010

    J-STAGE 

  • An Analysis of the Skillfulness in Fingers/Hands of School Children in Play and Study  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , NARUMI Taeko

    Thread-tying tests and questionnaire surveys were conducted on 247 boys and 271 girls in elementary schools from July to November, 2007. … The results were as follows: (1) The mean number of knots made in a five-minute thread-tying test was 6.4 for boys and 10.2 for girls, showing a significant difference between boys and girls. …

    Journal of Home Economics of Japan 60(2), 123-131, 2009-02-15

    J-STAGE  NDL Digital Collections  References (8)

  • Influence of independence of the life and scholastic ability on skillfulness in fingers and hands,  [in Japanese]

    Kawabata Hiroko , Tanaka Miyuki , Narumi Taeko

    (目的)複雑な指運動は脳の活動を促すことが報告されており,幼児教育やリハビリ・医学的治療に取り入れられている.しかし,児童においては,便利な生活機器の普及や遊びの変化などにより, 手指の巧緻性を高める機会が減少している.本研究では,糸結びテストと生活・学習などに関する調査をもとに手指の巧緻性に関わる要因を分析し,手指の巧緻性を高めるものづくり学習の意義に対する示唆を得ることを目的とする.<B …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 61(0), 41-41, 2009

    J-STAGE 

  • Skillfulness in Fingers and Hands of Elementary School Children  [in Japanese]

    KAWABATA Hiroko , TOMITSUKA Emi , NARUMI Taeko

    <B>目的</B> 手指の巧緻性は日々の生活体験や学習を通して向上するが、児童の生活においてはお手伝い、学習、遊びなどにも変化が生じており、手指を使う機会とともにその必要性も減少しているように感じる。本研究では、糸結びテストと生活実態の調査をもとに、手指の巧緻性の違いをもたらす要因を探るとともに手指の巧緻性がおよぼす効果について考察する。<BR><B> …

    Abstracts of Annual Congress of The Japan Society of Home Economics 60(0), 261-261, 2008

    J-STAGE 

  • Studies on Actual and Self-evaluated Skillfulness in Fingers and Hands of U.S. and Japanese College/University Students

    KAWABATA Hiroko , RABOLT Nancy J. , HIKAGE Yayoi , MARIKO Aya , NARUMI Taeko

    Japanese journal of clothing research 43(1), 7-15, 1999-10-31

    References (6)

Page Top