軌道内におけるタンデム配置地面効果翼の空力特性  [in Japanese] Aerodynamics of Tandem-WIG in Guide Way  [in Japanese]

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本研究では, 地面効果翼によって軌道上を浮上走行する鉄道方式の高速輸送システム, あるいはその他の地面効果翼機 (WIG-Craft) に対して有効と思われる, 強い地面効果作用領域において高い安定性をもたらすと期待されている, 2枚の翼を前後に配置したタンデム形式の地面効果翼の特性を調べる目的で風洞実験を行っている.実験には相似形の2枚の翼モデルを使用し, 風洞内に設置した地面板上に互いに前後に配置する事により実機の状態を模擬している.後翼を6分力風洞天秤に取り付け, 揚力係数, 抗力係数, 揚抗比, モーメント係数を計測した.その結果タンデム配置においては, 前翼の後流の影響を受ける後翼の空力特性がそれぞれの迎え角と浮上高さの組み合わせによってどの様に変化するかが明らかになった.また, タンデム配置の適用条件についても考察を行っている.

Tandem-Type WIG is recognized as a suitable layout for Rail-Way-Type WIG transportation system and other WIG crafts, because of its stability performance. Two aerofoil models, each of them having the same configuration are arranged as a tandem shape WIG and tested in the Low Turbulence Wind Tunnel with the fixed ground plate method at The Institute of Fluid Science, Tohoku University. Angle of attack and clearance height between the trailing edge and the ground plate are varied independently. Influence of the existence of forward WIG and the effect of change in it's ground clearance, and angle of attack to the Rear WIG aerodynamic characteristics are reported.

Journal

  • Journal of Japan Society of Fluid Mechanics

    Journal of Japan Society of Fluid Mechanics 11(1), 45-52, 1992-03-30

    The Japan Society of Fluid Mechanics

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Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10008003184
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00175191
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    02863154
  • Data Source
    CJP  CJPref  J-STAGE 
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