CPP船の最適制御について Optimum Operation of a Ship Equipped with a Controllable Pitch Propeller (CPP)

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Abstract

練習船北星丸によって, CPP翼角およびプロペラ回転数による船速の制御に関する一連の実船試験を実施した。これら翼角および回転数の組み合わせを変えた条件の下で航走試験を行い,その時の船速および主機関の燃料消費量を計測した。これらのデータから,翼角と船速の関係を燃料消費量と回転数をパラメータとして定め,本研究では特にこの関係を等船速線として表した。これより,減速することなく主機関の燃料消費量を減ずるための,翼角最適制御方法について検討した。本研究の方法により同一船速において約8%の燃料節約が可能である事が分かった。

To examine the perfomances of a controllable pitch propeller (CPP) in navigation, the authors carried outexperiments aboard the training ship HOKUSEI-MARU. Ship speed data and fuel oil consumption of the mainengine were examined at various CPP blade angles and propeller speed. Two approaches to control ship speedWere evaluated from the view point of fuel economy of the main engine. Results indicate that fuel oil consumptioncan be reduced without reducing ship speed. In the case of this ship, fuel oil consumption can be reduced by8% under optimum conditions.

Journal

  • Journal of Fisheries Engineering

    Journal of Fisheries Engineering 36(3), 287-290, 2000-02-01

    The Japanese Society of Fisheries Engineering

References:  6

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10008273680
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10278554
  • Text Lang
    ENG
  • Article Type
    NOT
  • ISSN
    09167617
  • NDL Article ID
    5310227
  • NDL Source Classification
    ZR26(科学技術--農林水産--水産)
  • NDL Call No.
    Z18-1327
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE  JASI 
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