航走波中の小型実船の動揺特性について  [in Japanese] On Characteristics of Motions of a Small Actual Boat in Ship Waves  [in Japanese]

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Abstract

このような観点から、著者等は前報で、実海域における小型船舶が造る航走波の計測実験を行い、航走波の特性について報告した。供試船舶は三種類であり、それぞれ排水量型船舶、高速艇ならびに滑走艇である。実験結果は特に航走波の波形、最大波高とその周期について評価した。さらに、比較的容易な小型船舶の航走波の簡易推定法を二種類紹介し、計算と実験結果との比較から航走波の評価を行い、それぞれの船舶による航走波の特性を把握した。これら一連の研究の最終目的は、航走波中の様々な浮体の安全性基準を設けることである。本研究は、それの前段階として、前報告の発展であり、航走波中の停止浮体の動揺特性を、実海域における実験から把握することである。本実験では、前報で航走波の特性を把握した高速艇を航走船舶とし、航走波中の動揺浮体に木製の小型船舶を用いた。浮体の動揺中、特に小型船の危険度に最も影響を与える横揺れ(Rolling)及び縦揺れ(Pitching)を計測して解析した。さらに、航走波中の小型船舶動揺の簡易的予測法を提案し、計算と実験結果との比較から、本計算法の評価を行った。これらを検討した結果、航走波中の小型船舶の動揺特性がおよそ把握できたので、ここに報告する。

The information of the characteristics of ship waves generated by a small vessel and motions of a small boatby their waves are very important to prevent the damage of a small boat. In the previous paper, we discussedabout the characteristics of ship waves generated by three kinds of small actual boats, a displacement boat, a high speed boat and a planing boat. As more developed research of the previous paper, this paper deals with the measurementsof motions of a small actual boat in ship waves generated by a high speed actual boat passing relativelynear her ship position.The results of measured ship motions are compared with ones of approximate calculations. As results, theboth results of pitching motions show relatively good agreement, but the both results of rolling motions have discrepanoyin part.

Journal

  • Journal of Fisheries Engineering

    Journal of Fisheries Engineering 35(1), 9-16, 1998-07-31

    The Japanese Society of Fisheries Engineering

References:  7

Cited by:  5

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10008274760
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10278554
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09167617
  • NDL Article ID
    4553519
  • NDL Source Classification
    ZR26(科学技術--農林水産--水産)
  • NDL Call No.
    Z18-1327
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  J-STAGE  JASI 
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