創造基礎能力とプレゼンテーション技術を高めるための教育方法  [in Japanese] Evaluation of Technique to Improve Pre-Design Ability and Presentation Skills  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

1年生を対象とした導入教育である創造演習において,平成12年度および平成13年度に実施した課題「ルーツを探れ!」の成果について報告する.この課題は,機械工学分野のある事項に対してそのルーッを調査し,その事項がどのような背景で起こり,どのような発展経緯をとって現在に至っているかを3人のグループでまとめあげる作業を行う.この作業を通して発見や創造の過程を学ぶことができる.最終的にこの実習では,学生の創造基礎能力,グループ活動能力,報告書作成能力およびプレゼンテーション能力の向上が期待できる.とくに,プレゼンテーション能力は,学生参加型評価の導入により大きな向上が確認された.

This paper reports on a technique for improving presentation skills during the education of the pre-design process to first year students. Each student was asked to investigate roots of interesting invention in mechanical engineering in a group with two other students. Each student was able to learn the process of invention and design through this investigation. It was expected that use of this technique would improve the pre-design, team working, report writing and presentation skills of each student. The results showed that presentation skills were significantly improved by the introduction of the new evaluation method.

Journal

  • Journal of JSEE

    Journal of JSEE 50(3), 98-103, 2002-05-20

    Japanese Society for Engineering Education

References:  5

  • <no title>

    大河内信夫

    日本機械学会講演論文集 99-4, 3, 1999

    Cited by (1)

  • <no title>

    西田恵哉

    工学教育研究講演会講演論文集 19, 1999

    Cited by (1)

  • <no title>

    松本重男

    工学教育 47,3, 2, 1999

    Cited by (1)

  • <no title>

    佐貫亦男

    引力とのたたかい 91, 1969

    Cited by (1)

  • <no title>

    松崎吉信

    ロボットの話 39, 1981

    Cited by (1)

Cited by:  2

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10009987329
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10486063
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    13412167
  • Data Source
    CJP  CJPref  J-STAGE 
Page Top