コミュニケーションボード・ブックのコミュニケーション機能 : 文字未学習の幼児3症例の経過  [in Japanese] Communicative Functions of Communication Boards and Communication Books : 3 Preliterate Case Studies  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿では, 言語・コミュニケーション訓練のなかで用いたコミュニケーションボード・ブックを, 主にコミュニケーション機能の観点から分析した.症例は, 就学前の文字未学習の脳性麻痺 (車椅子使用) と知的障害を伴う3症例である.訓練開始時の3症例の言語理解面は1歳後半レベルだが, 表現面は有意味語がないか, あっても数語であった. (1) ユーザーはコミュニケーションボード・ブックと身ぶりを並行して, 相補的に用いていた. (2) ユーザーのコミュニケーション態度によって, コミュニケーションボード・ブックを要求機能主体に用いたほうがよい場合と要求機能から報告機能に広げたほうがよい場合に分かれた. (3) コミュニケーション意欲が低く, 変化への抵抗を示す症例には, 写真を受信に用いることが有効だった. (4) コミュニケーション態度の良好な2人のユーザーは, 過去の事象を想起するリマインダーとしてコミュニケーションブックを用いていた.このリマインダーとしての機能は, 過去の事象の報告を促すために有効な方法であることが示唆された.

In this report, communication boards and communication books used for language and communication intervention were examined from the perspective of communicative functions. Three cases were studied: the target subjects were preliterate preschoolers who suffered from cerebral palsy (confined to wheelchair) and intellectual disabilities (moderate to severe) . Their language comprehension was at the 18-23 month level, but they expressed no or few significant words. (1) They used communication boards, communication books and unaided signs concurrently, in compensating roles. (2) One case used communication boards only for request functions, while another used them for giving information as well as making requests; usage depends on their interpersonal relations and range of communicative functions. (3) Use of communication cards to support for comprehension (input) was effective for the case exhibiting low motivation toward communication and resistance to changes. (4) Two cases, who exhibited high motivation toward communication, used communication books as reminders of past events. The findings suggest that use of communication books as a reminder is an effective strategy for giving information about past events in the young users.

Journal

  • The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

    The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 43(4), 407-415, 2002-10-20

    The Japan Society of Logopedics and Phoniatrics

References:  22

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10010871981
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00034826
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    00302813
  • Data Source
    CJP  J-STAGE 
Page Top