学問コミュニティにおける研究の妥当性境界の構築過程

  • 山内 保典
    名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 心理発達科学専攻
  • 岡田 猛
    名古屋大学大学院 教育発達科学研究科 心理発達科学専攻 名古屋大学高等研究院

書誌事項

タイトル別名
  • Construction of a Validity Boundary in an Academic Community:
  • 学問コミュニティにおける研究の妥当性境界の構築過程--科学的思考研究の新たな側面とその枠組みの提案
  • ガクモン コミュニティ ニ オケル ケンキュウ ノ ダトウセイ キョウカイ ノ コウチク カテイ カガクテキ シコウ ケンキュウ ノ アラタ ナ ソクメン ト ソノ ワクグミ ノ テイアン
  • ―科学的思考研究の新たな側面とその枠組みの提案―
  • A New Direction in Studies of Scientific Thinking

この論文をさがす

抄録

Cognitive science research on scientific thinking is a rising approach in studies of science (i.e., meta-science such as philosophy and sociology of science), and has made important contributions to explaining scientific discovery processes. In this study, we first point out that construction processes of a Validity-Boundary (V.B.) are appropriate for studies in cognitive science. A V.B. serves as a criterion for an academic community to judge whether a new study is valid or not. In this sense, a V.B. constrains activities for generating new scientific knowledge. Research in science studies has suggested that scientists construct a V.B. through daily academic activities. Therefore, investigating the contents and construction processes of a V.B. is essential to fully understand scientific activity. Second, based on formal logic, we propose a framework for studying the construction processes of a V.B. Analysis of counterarguments in academic discussions using this framework suggest that there are several patterns of V.B. construction processes.

収録刊行物

  • 認知科学

    認知科学 10 (3), 418-435, 2003

    日本認知科学会

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

参考文献 (44)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ