自律的に活動する方法を学ばせる試み A Method to Learn How to Act Autonomously

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抄録

卒業研究を創成科目とし,チームで課題を自律的に解決する学習方法,いわゆるプロジェクトベースドラーニング(以下PBL)を採用すると「何をどう進めたら良いかわからない」チームが多く出る.そこで,3年生後期に著者の研究室に配属の決定した学生を対象として,問題解決の手順,手段などを事前に習得する準備用のPBL「ろうそくの熱力学」を実施している.アンケートによりその効果を検証した結果,(1)問題解決の手順や手段を習得させ,卒業研究PBLをスムーズに進めさせることができただけでなく,(2)準備用PBLでの作品発表競技会に,1年前に体験している4年生を観客として参加させることにより,4年生に卒業研究期間を含めた1年間の成長を自覚させられること,また,(3)3年生にとっては学んだ工学の応用を自ら経験できることから時宜を得た学習方法であることなど,教育効果の大きなことがわかった.

In our graduation research program based on the Project-based Learning(PBL), many students found it difficult to find what they should do to solve problems. So, a preparatory PBL(pre-PBL) program for junior students was devised to induce them to act autonomously in the PBL graduation research. This pre-PBL is called "Candle Thermodynamics" . The following results were derived from the investigation of this pre-PBL Program.<BR>(1)Students attending this pre-PBL program succeeded in acting autonomously and finding ways of solving problems in graduation research PBL.<BR>(2)The senior students, attending the contest of the pre-PBL as audiences, can recognize the obvious outcomes of their training; they improved greatly in their thinking and attitudes.<BR>(3)The pre-PBL program assigned to the junior students gave them a very good timing and chance to adapt what they had learned into practice. It has been proved to be a very effective teaching method in the sense that students can gain creativity and independence in the process and method of their problem solving.

収録刊行物

  • 工学教育

    工学教育 49(2), 40-45, 2001-03-31

    Japanese Society for Engineering Education

参考文献:  5件中 1-5件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10012337401
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10486063
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    13412167
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  J-STAGE 
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