京阪神都市圏におけるモビリティ水準と交通エネルギー消費の変化に関する研究  [in Japanese] A study on the change in the level of mobility and the transportation energy consumption in Kei-Han-Shin Metropolitan area  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

いかに交通エネルギー消費を削減するか、という議論が活発に行われている。一方で、地域の成長にはモビリティ水準が大きく関係している。本研究では、京阪神都市圏パーソントリップデータをもとに、都市のモビリティ水準の定量化を行う。そして、モビリティ水準と交通エネルギー消費との関係を明らかにする。結果として、(1)交通エネルギー消費の増大はモビリティ水準の増大以上に急速に進んでいること、(2)モビリティの効率性はモータリゼーションの進行に伴って、悪化する傾向にあることがわかった。

here is a lot of controversy about how to reduce the consumption of the transportation energy. On the other hand, the regional development is closely related to the level of mobility. In this study, we quantify the level of mobility by analyzing the person trip data of Kei-Han-Shin Metropolitan Area. Then we clarify the relationship between the level of mobility and the transportation energy consumption. We indicate that (1) the transportation energy consumption becomes large more rapidly than the level of mobility does, (2) the efficiency of mobility has an inclination to get worse with motorization.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 38(3), 547-552, 2003-10-25

    The City Planning Institute of Japan

References:  7

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10012466927
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09131280
  • NDL Article ID
    6855297
  • NDL Source Classification
    ZD1(経済--経済・経済事情) // ZN5(科学技術--建設工学・建設業--都市工学・衛生工学)
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  J-STAGE 
Page Top