書字行動の異常を呈した2症例 Different Mechanisms for Abnormal Writing Behavior in Two Patients

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著者

    • 井堀 奈美 IHORI Nami
    • 川崎協同病院リハビリテーション科 Department of Rehabilitation, Kawasaki Cooperative Hospital

抄録

書字行動の異常を呈した2症例を提示し,各症例の書字障害の機序を考察した.症例1は右利きウェルニッケ型交叉性失語症例で,漢字仮名混じりの著明なジャーゴン失書を呈した.書字障害に対する病識に乏しく発話障害を補うため積極的に筆談を用いようとしたり,自ら日記をつけ他人に見せるといった行動がみられた.本例のジャーゴン失書は左半球に蓄えられている文字運動覚心像が右半球言語野の統制を離れて自走して生じたと解釈された.さらに本症例の多量の書字は右半球病変でみられる過書にも一部類似していると思われた.症例2は瀰漫性の両側前頭葉皮質下病変により,病的把握現象とともに筆記具の存在で誘発される保続の強い過書様症状を呈した.症例2の書字行動異常は筆記具に比較的限定した使用行為と解釈され,前頭葉から頭頂葉への抑制の障害により書字行為の解放現象が起こったものと考えられた.

Two patients with abnormal writing behavior are reported, and the neuropsychological mechanisms for their writing deficits are discussed. Case 1 is a right-handed Wernicke's aphasic, who showed prominent jargonagraphia written in kanji and kana. Kinethetic images of characters stored in the left hemisphere are considered to run on freely without control from the language area in the right hemisphere, causing jargonagraphia. In addition, this patient tried to use writing to compensate for his speech disturbances, and he kept a diary and showed it to care staff. These abnormal behaviors seem to be related to anosognosia for writing deficits. His productive writing seems to partly resemble hypergraphia, observed in right-brain-damaged patients. Case 2 showed increased writing with prominent perseveration with abnormal grasping phenomenon due to diffuse subcortical lesions in the bilateral frontal lobes. His hypergraphic activity was triggered by the appearance of the writing tools. This abnormal writing behavior is interpreted as utilization behavior relatively limited to writing tools. Deficits of inhibitory mechanisms from the frontal to the parietal lobe might have released writing activities in this patient.

収録刊行物

  • コミュニケーション障害学

    コミュニケーション障害学 21(2), 113-117, 2004-08-25

    Japanese Association of Communication Disorders

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10013596641
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11835698
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    13478451
  • NDL 記事登録ID
    7088135
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
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