欠格条項撤廃に取り組んで : 聴覚障害者の立場から Eradication of Disqualifying Clauses from the Standpoint of a Person with Auditory Disability

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著者

    • 臼井 久実子 USUI Kumiko
    • 障害者欠格条項をなくす会・事務局 Secretariat of The Citizens' Committee on Eradicating Disqualifying Clauses on Disability

抄録

新しく成立した言語聴覚士法が,古くからの欠格条項パターンを踏襲したことは,衝撃を与え,欠格条項撤廃を求める活動が盛り上がるきっかけになった.2001年,聴覚障害を理由に薬剤師免許を阻む欠格条項が削除され,新たに資格を得る人,学ぶ人が出ている.医師国家試験は,初めて視覚障害者の受験に配慮,視覚等に障害がある医師が誕生.障害者には危険で不可能とされてきた分野も,確かに変わり始めた.世界で40ヵ国以上が障害者にかかわる差別禁止法制をもつ中,日本でも差別禁止法制定への機運が高まっている.欠格条項をなくすとは,法制度を変えるだけでなく,社会の障害者に対する態度,枠組みを変えること.劣等のレッテルを貼られず,分け隔てられず,必要な支援を得て学び働けるようにすること.これからも,専門職,障害者運動といった立場をこえて情報を共有し,手を携えて歩みを進めたい.

The newly approved Speech and Auditory Therapist Law which follows long-standing pattern of Disqualifying Clauses horrified people so much that it has given impetus to the rise of the movement to eradicate Disqualifying Clauses. In 2001 the clauses to disqualify persons with auditory disabilities from pharmacist's licenses were deleted. A state examination for the license to practice medicine provided reasonable accommodation for a person with a visual disability for the first time. The concept that some fields are too dangerous or impossible for persons with disabilities has been undoubtedly changing. As more than 40 countries have Anti-Discrimination Law for persons with disabilities, there is a growing tendency to enact Anti-Discrimination Law in Japan. To eradicate Disqualifying Clauses means not only changing the law system but also changing society's attitude and framework toward the disabled. Under the new law, the disabled will neither be labeled inferior nor be segregated. They will be able to study and work with necessary supports, and will strive forward jointly, sharing information across the boundaries of positions as professionals and activists.

収録刊行物

  • コミュニケーション障害学

    コミュニケーション障害学 21(2), 129-136, 2004-08-25

    Japanese Association of Communication Disorders

参考文献:  3件中 1-3件 を表示

被引用文献:  1件中 1-1件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10013596668
  • NII書誌ID(NCID)
    AA11835698
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    13478451
  • NDL 記事登録ID
    7088175
  • NDL 雑誌分類
    ZF1(教育)
  • NDL 請求記号
    Z7-1914
  • データ提供元
    CJP書誌  CJP引用  NDL  J-STAGE 
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