交通行動の中止を考慮した災害時における交通ネットワークモデルに関する研究  [in Japanese] A STUDY ON TRAFFIC NETWORK MODEL CONSIDERING ABANDON OF TRAVELING BEHAVIOUR IN THE CASE OF DISASTER  [in Japanese]

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Abstract

自然災害により道路区間が通行不能となった場合, 道路利用者の旅行時間は増大し, その程度によっては交通行動を中止する場合も考えられる. 本研究は, 災害時における道路ネットワークを対象としたユーザコストの定量化を念頭に置き, 災害時の交通ネットワークモデルの構築を試みたものである. このモデルでは, 道路区間が通行不能となることによる旅行時間費用の損失と, 交通行動を中止することによる機会損失が同時に推計されることが特徴である. さらに, テストネットワークを用いた数値実験を行い, 自然災害により道路区間が通行不能となることを想定したモデルの検証を行った. その結果, 旅行時間費用の損失と交通行動を中止した場合の機会損失の関係が適切に表現されていることが示された.

Impassible links made by disaster would bring about the increase of traveling costs and the losses of opportunity costs of road network users. A traffic network model considering abandon of traveling behaviour in the case of disaster is developed in this study. This model intends to quantify the user costs in the case of disaster. Both the increase of traveling costs and the loss of opportunity costs by abandoning traveling behaviour are estimated simultaneously by the model. A validation test is also carried out by using a test network. As a result, it is clarified that the relationship between the increase of traveling costs and the loss of opportunity costs is expressed in an appropriate manner in the model.

Journal

  • Doboku Gakkai Ronbunshu

    Doboku Gakkai Ronbunshu (779), 1-10, 2005-01-20

    Japan Society of Civil Engineers

References:  15

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10013711999
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10014020
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    02897806
  • NDL Article ID
    7228789
  • NDL Source Classification
    ZN1(科学技術--建設工学・建設業)
  • NDL Call No.
    Z16-6
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  J-STAGE 
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