有道床軌道の繰返し変形特性に及ぼす荷重とまくらぎ形状の影響に関する実験的研究 EXPERIMENTAL STUDY ON EFFECT OF LOADING CONDITION AND SLEEPER SIZE ON DEFORMATION PROPERTIES OF RAILWAY BALLAST

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抄録

有道床軌道の道床部沈下量の予測精度向上を目的として, 種々の設計条件のうち最小荷重とまくらぎ形状に着目して上下方向の繰返し載荷試験を行い, 道床バラストの繰返し変形特性に及ぼす影響を検討した. 標準的な剛性路盤上の有道床軌道では, 繰返し載荷によりまくらぎ端部付近でまくらぎ底面と道床部上面の間に微小な隙間が生じることで中央支持条件に近い形式となり, 沈下量が増加することがわかった. また, 最小荷重が大きい (荷重列間隔が短い) 場合には, まくらぎ/道床間に隙間が生じないため沈下量の増分は僅かであることがわかった. さらに, まくらぎ長を現状より長くすれば, 繰返し載荷によって両端支持となり不同沈下量を抑制できることがわかった.

Cyclic deformation properties of railway ballast under vertical cyclic loading revealed by full-scale model tests are discussed. In order to improve the prediction accuracy of the ballast settlements in the ballasted track, a series of cyclic loading tests were performed to be focused attention on the condition of minimum load and the shape of sleeper in the various design condition. It was found that the settlement of railway ballast increased to be supported at the central part of sleeper for the ballasted track on the standard rigid roadbed when the small void became to be grown between the bottom surface of sleeper and upper surface of railway ballast around the end of sleeper by the cyclic loading.

収録刊行物

  • 土木学会論文集 = Proceedings of JSCE

    土木学会論文集 = Proceedings of JSCE (779), 53-68, 2005-01-20

    土木学会

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各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10013712284
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10014020
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    02897806
  • NDL 記事登録ID
    7228832
  • NDL 雑誌分類
    ZN1(科学技術--建設工学・建設業)
  • NDL 請求記号
    Z16-6
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  IR  J-STAGE 
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