発達性読み書き障害児における実験的漢字書字訓練 : 認知機能特性に基づいた訓練方法の効果  [in Japanese] Training Dyslexic Boys in Writing Kanji Letters  [in Japanese]

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Author(s)

    • 宇野 彰 UNO Akira
    • 筑波大学大学院人間総合科学研究科 Institute of Human Sciences, University of Tsukuba
    • 金子 真人 KANEKO Masato
    • 東京都立大塚病院リハビリテーション科 Department of Rehabilitation, Tokyo Metropolitan Ohtsuka Hospital

Abstract

発達性読み書き障害の男児3例に対して2種類の方法で漢字書字訓練を行い, 単一事例実験研究法を用いてその効果について検討した.3例とも音韻認識力や視覚的認知, 視覚的記憶力に低下を認め, これらが漢字書字困難の原因になっていると考えられた.一方, 音声言語の記憶力は良好であった.漢字の成り立ちを音声言語化して覚える方法 (聴覚法) と, 書き写しながら覚える従来の学習方法 (視覚法) を行い, 訓練効果を比較した.その結果, 効果の持続という点において聴覚法が視覚法に比べて有用であることが示唆された.視覚的情報処理過程に低下がある一方で, 音声言語の記憶力が良好であった本3症例にとっては, 見て写しながら覚えるだけでは十分に漢字書字が獲得できず, 聴覚法が有効なルートとして機能したものと考えられた.

We trained three developmental dyslexic boys who had disorders of visual cognition, visual memory and phonological awareness. We compared two methods of learning to write Kanji letters. One was that usually taught in school (visual method) . The other method consisted of memorizing the construction of Kanji letters orally (auditory method) . Although their writing improved over the baseline through the application of the two methods, the auditory method was superior to the visual method with respect to continuity of effectiveness. It was thought that the auditory method makes use of preserved ability as a bypass route of the disabled ability.

Journal

  • The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

    The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics 46(1), 10-15, 2005-01-20

    The Japan Society of Logopedics and Phoniatrics

References:  17

Cited by:  11

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10014315373
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00034826
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    00302813
  • Data Source
    CJP  CJPref  J-STAGE 
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