公共交通利用促進のためのモビリティ・マネジメントの効果分析  [in Japanese] PROMOTING PUBLIC TRANSPORT USING MOBILITY MANAGEMENT AND VERIFYING ITS QUANTITATIVE EFFECT  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,クルマをかしこく使うための交通施策モビリティ・マネジメント(MM)を,コミュニティバスの利用促進の一環として実施した.このプロジェクトはバス運行地区の居住世帯を対象とする一度限りのアンケート形式のコミュニケーション(ワンショット TFP)と,月刊ニューズレターの配布とから構成され,本研究では,これらの効果の定量的な検証を行った.その結果,MM によってバス利用頻度が倍増した.さらに,因果構造分析より,バス利用は口コミによって広まっており,その口コミ連鎖を,ニューズレターとワンショット TFP が加速化しているという点も明らかにされた.これらはいずれも,MM が公共交通利用促進に有効である可能性を示唆している.

Mobility Management (MM) is a transportation management policy that adopts soft measures for the purpose of reducing car use and promoting sustainable transportation modes. MM tries to induce people to change voluntarily by means of communication. We implemented MM to promote an experimental community bus service. This project had two components: a communicative questionnaire survey conducted in the service area and a monthly newsletter. As a result comparing the initial and follow-up survey, MM produced a general increase in bus use, and induced mouth-to-mouth advertising. The results show that Mobility Management was effective in promoting bus use.

Journal

  • Doboku Gakkai Ronbunshuu D

    Doboku Gakkai Ronbunshuu D 62(1), 87-95, 2006-04-20

    Japan Society of Civil Engineers

References:  16

Cited by:  3

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10019319815
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12131726
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • Data Source
    CJP  CJPref  J-STAGE 
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