少人数参加型の出産準備クラスに参加した男性の父親になっていく体験 Experiences of expectant first-time fathers attending small group participative childbirth education class

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抄録

<b>目的</b><br>初めて父親になる男性が少人数参加型の出産準備クラスを受講した後, 妊娠・出産・育児にどのように向き合っていくのかその体験を記述し, 出産準備教育クラスの意味を探究する。<br><b>対象および方法</b><br>少人数参加型の出産準備クラスを受講した初めて父親になる男性6人に半構成的面接によりデータ収集した。面接は出産準備クラス終了後に一人の研究協力者に対して3回行った。今回はそのうち4人の面接内容を現象学的アプローチを参考にして質的記述的に分析した。<br><b>結果</b><br>4人の研究協力者の父親になっていく過程で, クラスに参加したことの意味として【妊娠や出産を自分の中で再構築し, 自分のこととして取り組んでいく】, 【夫婦二人で体験を共有するというプロセスから得られる満足感】, 【親になっていく過程で自信を付けていく】, 【妊娠中には考えられなかった出産後の生活に気がつく】という共通した体験が見いだされた。<br><b>結論</b><br>研究協力者は自由な対話形式で進められた出産準備クラスに参加し, 出産を間近に控えた同じような境遇の仲間と初めて出会い, 不安や問題を共有しあい, 自分たちより少し先を行く先輩の体験を聞き, 妊娠・出産をとらえ直し, 出産に向けて心の準備を行っていた。それらは妊娠からのプロセスでの夫婦共同の作業であり, 満足のいく出産体験をもたらした。しかし, 出産準備クラスに参加した後でも, 出産後の生活に対しては準備できていないと感じていた。

<b>Purpose</b><br>This paper aims to describe the experiences of the expectant first-time fathers, who attended small group participative childbirth education classes during the process of pregnancy, childbirth, and child-rearing, and also tries to explore the meaning of the classes to them.<br><b>Subject and method</b><br>Semi-structured interviews were conducted with six expectant first-time fathers, who attended small-group participative childbirth classes. Three interviews with each expectant father were conducted after the classes ended. Qualitative and descriptive analyses based on the phenomenological approach were used for four of six expectant fathers' interviews.<br><b>Results</b><br>This study found that attending small group participative child birth classes meant to the expectant first-time farthers: (i) restructuring the perception of pregnancy and childbirth within themselves to tackle their own problems, (ii) satisfaction in the process of sharing their experience as a couple, (iii) building confidence in the process of becoming parents, and (iv) understanding the changes of their life after the birth of the children, which they couldn't consider before.<br><b>Conclusion</b><br>The expectant first-time fathers who attended the childbirth classes shared their anxiety and problems with other participants who were in similar circumstances of impending childbirths. The expectant fathers listened to the experiences of those who already became parents, developed new ideas about pregnancy and childbirth and mentally prepared themselves for the birth. This was a collaborative work of couples that attended the childbirth classes who felt satisfied with the birth experiences. However, it is also concluded that the expectant fathers found themselves unprepared for the postnatal life, although they actively participated to the childbirth education classes.

収録刊行物

  • 日本助産学会誌

    日本助産学会誌 19(2), 28-38, 2005-12-31

    一般社団法人 日本助産学会

参考文献:  22件中 1-22件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10020402844
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10216477
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    ART
  • ISSN
    09176357
  • データ提供元
    CJP書誌  J-STAGE 
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