中山間地域を含む地方都市を対象とした低環境負荷型地域構造の検討 : 居住者の自動車利用に伴うCO_2排出量を対象として  [in Japanese] Can we Realize the New Rural Structure with Low Environmental Load? : Focus in Automobile CO_2 Emissions  [in Japanese]

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Abstract

経年的に自動車利用が急増している中山間地域においては、未だに交通環境負荷削減に関する対策が講じられていない。本研究では岡山県津山市域を対象として居住者の自動車利用に伴うCO2排出量に着目し、地域構造そのものを見直す複数の中長期的なシナリオ分析を実施した。この結果、都市コンパクト化や公共交通利用促進といった都市部で一般的な単独施策をそのまま適用しても目に見える効果は発現しないことが示唆された。その一方で、雇用施設を備えた生活拠点を地域中心や遠方の地域にまで複数配置して居住者の交通行動の集約化を図る、すなわち分散集中の地域構造改善策の実施効果が高く、2035年にBAU比で約46%もの自動車CO2排出量(平日)が削減される可能性が明らかとなった。

Measures haven't been taken yet to reduce traffic environmental load in rural areas where car use is increasing rapidly. This study aims to analyze the effect of various policies on reducing automobile CO2 emissions by residents in Tsuyama city, Okayama prefecture and construct regional structures with low environmental load based on a full review. As a result, this study shows that visible effects are not seen by general policies performed in urban areas such as compact city, or promoting utilization of public transportation. On the other hand, it is clarified that way of dispersion concentration to reduce travel actions of residents is effective, such as setting regional centers considering increasing employment opportunities. It is also shown that automobile CO2 emissions on weekdays can be reduced by approximately 46% compared BAU in 2035.

Journal

  • Journal of the City Planning Institute of Japan

    Journal of the City Planning Institute of Japan 44(3), 361-366, 2009-10-25

    The City Planning Institute of Japan

References:  21

Cited by:  1

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10025844428
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10276504
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • ISSN
    09131280
  • NDL Article ID
    10404613
  • NDL Source Classification
    ZD1(経済--経済・経済事情) // ZN5(科学技術--建設工学・建設業--都市工学・衛生工学)
  • NDL Call No.
    Z3-992
  • Data Source
    CJP  CJPref  NDL  J-STAGE 
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