秋田大学体験学習教室の理念と物理探査学習教材の開発  [in Japanese] Concepts and development of the educational materials for hands-on works in the open classrooms, Akita University  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Author(s)

Abstract

本稿では体験学習教室の教材開発とその理念について述べる。秋田大学では物理探査に関連するテーマの体験学習教室を2000年度から2006年度にかけて複数回開催した。体験学習教室では教材の選定・設計が重要である。我々の体験教室では物理探査に関連する簡易測定器の組み立てキットをオリジナルで制作し,用意した。また,簡易測定器の組み立てキットの制作には十分な注意を払った設計と,複数回の試作による検討が必要である。特にプリント基板の設計は教材製作の中で重要であった。複数の組立キットを自らまとめることは,体験学習教室で指導するときの説得力にも大きく寄与していると思われる。体験学習教室に参加した子供たちの反応を見ると,自分の手でなにか動くものを作り出すことと,身の回りに興味を引く現象がたくさん存在することを知ることは,大いにかれらの好奇心を刺激するものである。また,体験学習教室の参加者募集にあたっては,種々の条件を勘案して小学校高学年ぐらいを対象とすることが適切であると考えられる。これまで実施してきた我々の体験学習教室ではどうしても機器の製作に重点がおかれてしまうきらいがあった。今後の機会があれば製作した機器を用いる測定の応用例も充実させて,より広い応用に目を向けさせる必要がある。<br>

 Concepts and development of educational materials for hands-on works in the open class is presented in this article. The open classrooms with hands-on works were held repeatedly for several years in Akita University. The materials and concepts are very important to be held an open classroom. Some educational materials for assembling a fundamental instrument were prepared with original design for open classrooms.<br> A development of the materials requires repeated trial assembling and robust design to assure stable operation of the instruments. The design of printed circuit boards and the order to a factory is very important process in the development of the materials. Being the person concerned with developing presents real phrases to explain everything in the open classroom. Kid participants get certain interest through finding a hand-made instrument in work or appearing interesting phenomenon after finishing their assembling work. High grade kids in junior school can be better candidates of application to the open classroom. Wide applications of the educational materials should be introduced to the participants because assembling the materials has tend to be occupy much part of the conventional open classroom.<br>

Journal

  • BUTSURI-TANSA(Geophysical Exploration)

    BUTSURI-TANSA(Geophysical Exploration) 63(2), 141-151, 2010-04-01

    The Society of Exploration Geophysicists of Japan

References:  14

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10029436782
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN10028069
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    09127984
  • NDL Article ID
    10749608
  • NDL Source Classification
    ZM41(科学技術--地球科学)
  • NDL Call No.
    Z15-66
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE 
Page Top