Example Based Programming に基づくCG制作の入門教育  [in Japanese] Introduction to Computer Graphics by Example Based Programming  [in Japanese]

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Abstract

本研究では,大教室における多人数の学生を対象とするExample ベースのCG プログラミング教育法の提案を目的とする.本文では,2008年度から実施している東京工科大学メディア学部における2年生向け講義「CG 制作技法の基礎」の講義内容と「Processing」を用いたCG プログラミング演習について述べる.そして,プログラミング方式による教育の課題であるデバック時間やプログラミング演習に対する教育時間を軽減することを実現するために,セミプログラミングの長所を取り入れたExample ベースプログラミング方式によるCG 演習を実施した結果について述べる.

This paper describes the class structure using an example-based programming for the introductory computer graphics course "Introduction to computer graphics" at Tokyo University of Technology, aimed at second year students. The first part of this paper describes the details of the course and the CG programming taught to students using an example-based methodology. In the second part, we discuss the application of "Processing" for CG development to the course and its effects on student learning. Our results show that this method reduces debug time, the time taken to learn programming, and can improve the CG programming ability of a student.

Journal

  • Journal of Graphic Science of Japan

    Journal of Graphic Science of Japan 45(3), 3-10, 2011-09-01

    Japan Society for Graphic Science

References:  39

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    10029737403
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AN00125240
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    ART
  • ISSN
    03875512
  • NDL Article ID
    11262688
  • NDL Source Classification
    ZM1(科学技術--科学技術一般)
  • NDL Call No.
    Z14-457
  • Data Source
    CJP  NDL  J-STAGE 
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