F1特有の風洞実験技術について : 精度と効率を極める技術 On Unique Wind-tunnel Technologies in F1 : Technologies for high accuracy and efficiency

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抄録

F1の風洞開発では,ほぼ2週間おきに開催されるレースカレンダーに合わせた,サイクルの早い開発体制が敷かれ,各チームが熾烈な競争を繰り広げている.この競争を勝ち進むためには,計測時間の大幅なロスは致命的である.このため,1000分の1の空力係数の精度と再現性を保ちながら,同時に開発効率向上に対する取り組みも重要となる.本稿では,精度と開発効率を両立するために導入した,最先端の風洞計測装置や,詳細車両模型の特徴について解説し,流れの実現象把握のため他チームに先駆けて導入した常設 PIV装置,また実車の空力性能との相関を向上させるために,リアリティを極限まで追求するために取り組んだ実験条件の改善など,現在のF1における風洞実験技術の最新動向について,Toyota Motorsport GmbHにおけるF1空力開発の変遷を辿りながら解説する.

  The competition in the aerodynamics development in the wind tunnel between F1 teams has been heating up in the last decade, which requires extremely accurate and repeatable results. In addition, its development pace is extremely rapid in order to catch up with the race schedule, in which the race takes place at least twice a month during the season. It means that the process of the wind-tunnel development must be highly efficient so that the track performance of the F1 machine should improve every race by aerodynamic updates. In this paper, some unique technologies are described in detail, by looking back the history of the F1 development at Toyota Motorsport GmbH (TMG). It includes the wind tunnel measurement system, the detail scale-model, F1's first PIV system, and other activities to improve the model configurations and experimental conditions to match the real world.

収録刊行物

  • 可視化情報学会誌 = Journal of the Visualization Society of Japan

    可視化情報学会誌 = Journal of the Visualization Society of Japan 32(124), 14-19, 2012-01-01

    社団法人 可視化情報学会

参考文献:  7件中 1-7件 を表示

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    10030161690
  • NII書誌ID(NCID)
    AN10374478
  • 本文言語コード
    JPN
  • 資料種別
    REV
  • ISSN
    09164731
  • NDL 記事登録ID
    023506062
  • NDL 請求記号
    Z15-431
  • データ提供元
    CJP書誌  NDL  J-STAGE 
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